Spoven Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Hva gjør man når en veldig god venn er sammen/gift med en man ikke tåler? Jeg vil ikke komme med for mange detaljer, men han er en venn gjennom mange år. Pga henne har han mistet noen venner -og noen har han vært tvunget til å kutte ut. Han er selv klar over hennes negative sider, men har bestemt seg for henne, og da vil jeg selvfølgelig respektere hans valg. Men det kan være veldig vanskelig. Jeg prøver å holde en vennlig tone overfor henne, og ikke vise så mye hva jeg tenker om henne. Men det kooooker iblant!!! Hadde ikke typen betydd så mye for meg hadde jeg bedt henne ryke og reise, det er helt sikkert! Det tærer på humøret. Skal jeg fortsette å holde maska, eller skal jeg ta sjansen å si hva jeg mener? For hvis det kommer til det at han må velge, så velger han henne framfor meg, og det har han jo all rett til. Egentlig tror jeg nok at jeg kommer til å fortsette som før, og bite sinnet i meg over oppførselen hennes, men det hadde vært greit å høre hva andre mener. Endret 26. juni 2006 av Spoven
Gjest Aethra Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Pga henne har han mistet noen venner -og noen har han vært tvunget til å kutte ut. Han er selv klar over hennes negative sider, men har bestemt seg for henne, og da vil jeg selvfølgelig respektere hans valg. Men det kan være veldig vanskelig. Jeg prøver å holde en vennlig tone overfor henne, og ikke vise så mye hva jeg tenker om henne. Men det kooooker iblant!!! Skal jeg fortsette å holde maska, eller skal jeg ta sjansen å si hva jeg mener? For hvis det kommer til det at han må velge, så velger han henne framfor meg, og det har han jo all rett til. Egentlig tror jeg nok at jeg kommer til å fortsette som før, og bite sinnet i meg over oppførselen hennes, men det hadde vært greit å høre hva andre mener. ← Hva slags negative sider er det (litt mer konkret) hun har? Vanskelig å gi gode råd uten å vite litt om det - men som utgangspunkt synes jeg du skal holde maska (evt. si noe, men da på en veldig pen og diplomatisk måte). Men det forutsetter jo at du er istand til å stenge de mest intense, negative følelsene for henne ute, mens du forsiktig påpeker disse "negative sidene".
Spoven Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2006 Hun behandler typen som et barn, og irettesetter ham når han sier eller trår feil, og når vi spør ham om ting så svarer hun for ham. Hun kjefter på mine barn høylydt og på en frekk måte for bagateller, dvs. tidligere, nå rømmer de huset om hun kommer... Hun klager over mat/kaker eller drikke hun får servert, enten er det feil merke/type eller så er det feil tillaget. Og dette er bare skummet av fløten, det er mange flere ting jeg reagerer på, men dette var det mest generelle, og det som går igjen hele tiden.
Gjest Aethra Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Kjenner til "typen" (noen i min omgangskrets som oppfører seg ganske likt).. Tror det vil gjøre liten eller ingen nytte å si ifra da, vanskelig å forandre henne på den måten (man risikerer dessuten å gjøre vondt verre). Jeg ville håndtert noen av de ovennevnte ting på følgende måte: Hun behandler typen som et barn, og irettesetter ham når han sier eller trår feil, og når vi spør ham om ting så svarer hun for ham. ← Fint lite du kan gjøre med irrettesettingen - det er det nok bare kjæresten som kan. Men der hun svarer for han, kan du spørre igjen, og med navnet hans til slutt: "og hva tror du, x?" Hun kjefter på mine barn høylydt og på en frekk måte for bagateller, dvs. tidligere, nå rømmer de huset om hun kommer... ← Du kan svare henne ved å si f.eks. "Hos oss får barna lov til å gjøre sånn og sånn, ikke noe galt i det." Og siden forklare ungene at de ikke må ta seg nær av hennes bemerkninger, fordi hun har en litt krass personlighet, og ikke mener det vondt. Hun klager over mat/kaker eller drikke hun får servert, enten er det feil merke/type eller så er det feil tillaget. ← Her er det lite å gjøre, annet enn å sette hardt mot hardt (på en høflig måte), og si "men det merket er mye billigere/bedre el., synes nå jeg", og mht. tilbredelse av mat kan du f.eks. si "det er en familieoppskrift el., veldig synd om du ikke liker den, men det gjør vi altså her i huset". Vet det er veldig vanskelig med denne typen mennesker, har som sagt erfaring med liknende personligheter, og for meg har en litt belærende/halvpedagogisk "sånn gjør vi det her"-approach fungert bra, selvom det kan være gruelig irriterende med alle små kommentarene. Jeg føler med deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå