Gå til innhold

Gjestenes antrekk

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
det maa nok ha veart et dansk brudeblad du leste. Brudgommen gaar jo som regel i smoking - det er ikke noe "galt" med smoking i kirken.

Niks, det var et norsk brudeblad, jeg har bare ett og det er norsk.. Det heter Bryllup. Om det er en samproduksjon, skal jeg forøvrig ikke uttale meg om. Men da jeg leste det slo det meg at smoking faktisk er noe som brukes i fin-fine middagsselskaper. I operaen og sånn på premierer i teatret. Ikke kirkeantrekk. Men men. I USA er smoking et veldig vanlig valg, var i bryllup der ifjor sommer. Og de har også utleiesjapper hvor det koster 7-800 for en smoking inkl. skjorte, knapper, sko, magebelte og sløyfe.. Nok et inntrykk fra USA så nå får jeg nok pådratt meg mer pepper for referanser derfra :wink:

VesleBråka

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skrev "Festantrekk" vi - hadde mange unge gjester som er studenter og da syns vi det ville være litt kjipt for de å måtte bruke tusenvis av kroner på å kjøpe seg smoking for å komme i bryllupet....

Skrevet

Hyggelig at alle har så stor tiltro til at folk vet å kle seg... :roll:

Har vært i en del bryllup, og forundrer meg stadig over hvor ulikt gjestene, spesielt damene, ender opp med å være kledd. Noen har lange kjoler i pent stoff, mens andre har korte/svært utringede/bomulls/strandkjole-aktige greier på.

Hvis ingen ville stusset om man dukket opp i det samme antrekket på en fradagsfest eller hageparty, da synes ikke jeg man er pyntet nok :-? .

Er det ikke hyggelig om man kan se på folk at de er i et bryllup?

Har ikke dette noe med respekt for brudeparet å gjøre? Det er jo tross alt snakk om en feiring av kanskje den viktigste dagen i noens liv.

Det trenger ikke å være et økonomisk spørsmål (har full forståelse for de som synes det blir dyrt nok som det er), men man kan se stilfull ut selv om klærne ikke er så dyre!

Skrevet

Vi kommer til å skrive "Rent og pent" :D (Det er min bedre halvdel som vil ha med "rent", og det syns jeg var ganske morsomt :D )

Mange av våre gjester må reise et godt stykke for å komme hit. Derfor vil vi ikke presse på dem flere utgifter enn det allerede blir. Når man skriver "pent" er det helt åpent.

Det viktigste er at de kommer :D

Skrevet

Foreløpig synes jeg "festantrekk" er det beste forslaget her! Det er positivt ladet (FEST!) og åpner for fleksibilitet i forhold til nye måter å kle seg "pent" på.

Tror også at man må innse at noen kommer alltid til å ha på seg noe "rart". Nå som olastoff er moderne, har jeg sett kvinner i olakjole i bryllup. Det synes jeg er litt på kanten, men sånn vil det nok alltid være. Så man kan skrive oppfordringen i invitasjonen, og så får man krysse fingrene...

Til tvilling: Ikke tipp over fordi jeg tok deg ordrett, og SELVFØLGELIG vil det være misforståelser på et skriftlig diskusjonsforum! Du kan enkelt oppklare misforståelsen med å presisere, uten å gå i lang utredning om at man alltid blir misforstått. Et tips til: Ikke ta det personlig!

Skrevet

He - he.....det er interessant å se hvordan folk engasjerer seg over klær. Vi skal i et "overklassebryllup" i morgen (må nesten kalle det for det...), og der er det ikke åpne for annet enn smoking på gutta. Dress er ikke bra nok uansett farge. Vi, jentene skal ha lang kjole, hverken hvit eller svart, og det er greit nok det. Til vårt eget bryllup skal vi definitivt ha "dress" som kleskode. Hvilken farge spiller mindre rolle. Vi stoler på at folk klarer å kle seg pent vi :hjerter:

Skrevet

I en svensk spalt om etikett mm har jag flera gånger sett hur hon som skriver och svarar på frågor avråder från att hitta på egna klädkoder än de gamla traditionella, det brukar ställa till med mer frågor och förvirring än det klargör. Jag är säker på att det finns ett motsvarande kodsystem för nivå på klädel på norska.

Att bara skriva "fint" eller än värre; inget alls, och förlita sig på att gästerna kan klä sig efter vad de tror värdparet menar är att be om förvirring och "opassande" blandning.

"Fint", betyder det att jag kan ha min tunna långa gröna-vita ärmlösa klänning eller är det för mycket beach över den? Eller ska jag gå i den långa nyårsfest-liknande klänningen med tyll? Eller kanske den korta i blå taisiden. Eller kan jag ha de där fina utsvängda byxorna med glitter och en singoalla-top? Jag hade ringt till de som bjuder in och frågat vad de tänkt sig, men jag tror inte att alla gör det och att det blir en salig blandning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...