Gå til innhold

Gjestenes antrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer litt på hva som er vanlig å oppgi som antrekk/kleskode til bryllup, de fleste gjestene vil jo gjerne vite litt hvilken stil de skal kle seg i. Det står jo antrekk på invitasjonene vi skal bruke så noe må vi vel skrive.

Jeg skal ha brudekjole med slør og mannen mest sannsynlig kjole og hvitt med lakksko. Vi gifter oss 14.45. i kirken. Har hørt/lest noe om at det er noe en skriver på ivitasjonen, eks:smoking og så vet alle sånn noenlunde hva som er forventet. Jeg har ikke så god peiling på dette her , så jeg spør om hjelp her hva som skal oppgis som antrekk.

Vil jo at de skal være pyntet, men de skal jo helst ikke overgå oss siden vi er brudeparet. Noen råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Perser*
Skrevet

Jeg vil bare si en ting! Ikke skriv det fineste du har! For det er alltid en eller annen som tar det bokstavelig :ler:

Skrevet

Heisann!

Jeg har akkurat hatt den diskusjonen med min tante. Hun mente det at siden både jeg som brud, og brudgom kommer til å bruke en del penger å tid på antrekket vårt, skulle det bare mangle om ikke gjestene stillte opp i smoking. (Når det står smoking på invitasjonene skal damene ha på seg lang kjole)

Selv mener jeg det er litt dumt å bare skrive smoking, for det er faktisk ikke alle mannfolk som har det.

Derfor har jeg valgt å skrive mørk dress/smoking.

Da kan damene ha kort eller lang kjole:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vil bare si en ting! Ikke skriv det fineste du har! For det er alltid en eller annen som tar det bokstavelig :ler:

Har du erfaringer eller.... :ler::ler:

Syns jeg ser det for meg. Brudekjolen fra i sommer som hun ikke har fått solgt er jo det fineste hun har fortiden........... :ler:

Kjære Gjest.

Tror nok de fleste vet hva som bør brukes i bryllup og kler seg deretter.

Hvis det er noe spesielt du ønsker, bør du jo selvfølgelig skrive det, men ellers synes jeg folk bør få velge selv hva de skal ha på.

Dress er jo gjennomsnittsklærne for menn og en penkjole/drakt, bunad er jo gjennomsnittsklærne for kvinner. Så hvis ikke du skriver noe spesielt så skjønner folk hva de skal ha på.

Lykke til

Skrevet

Hei

å skrive 'mørk dress' er ganske vanlig tror jeg, og da er det inneforstått at kvinnene kommer i noe tilsvarende pent.

et vennepar vurderer å sette opp smoking som antrekk. uten at jeg kan bry meg med det (det er jo absolutt ikke mitt bryllup), så synes jeg det er litt dumt. det kan fort bli veldig dyrt for de som ikke har smoking, og bryllup koster ofte mye for gjestene uansett (ikke sammenlignet med brudeparet selvfølgelig, men likevel). jeg og samboreren min regnet på det og kom frem til at disse vennenes bryllup kan komme til å koste oss 4000,- inkl gave, reise, overnatting og leie av smoking... synes det er litt mye...

lykke til

klem fra tingeling

Skrevet

Er det så viktig å skrive antrekk i invitasjonen da?

Folk har da sunn fornuft å kler seg pent til et bryllup. Vi ga "bængen" i hva folk kom i - stolte såpass på våre gjester at de verken kom i dongeri eller sin gamle brudekjole..

Uansett så legger du ikke merke til hva de har på seg den dagen- tro meg!

Skrevet

Jeg tror de fleste som ikke vanker i kongelige brylluper til vanlig bør holde seg til "pyntet" eller "dress" eller hvordan man ordlegger seg. Smoking betyr stivpyntet og jeg tror de færreste menn har en smoking hengende i skapet. De fleste har imidlertid en dress og jeg synes dette burde være godt nok i et vanlig, norsk bryllup. (Enkelte stiller i rutete skjorte, skinnvest og mokkasiner uansett hva slags kleskode som er angitt, så disse må man nok bare bære over med :ler: ) Jeg synes ikke en gang det bør stå mørk dress, for betyr ikke dette bokstavelig talt mørk dress? Jeg synes f eks det er stilig med menn i lys brun/beige/grå dress om sommeren og synes dette er like pyntet som en mørk dress til en slik anledning som et bryllup. Brudgommen synes jeg uansett bør ha smoking eller kjole og hvitt. (Jeg synes menn i bunad er fælt, jeg da...)

Skrevet

Ja, her er vi litt usikre også.

Vi vil gjerne at herrene skal gå i dress (gjerne lys siden det er sommer), men at kvinnene skal gå i lang kjole (gjerne en lett sommerkjole, men ikke den du går med på stranden...). Hvordan går det å kombinere 2 dress-koder??

Vi var i et bryllup i høst og de hadde ikke skrevet dress-kode. Det var så utrolig hvordan folk kom kledd. Noen kom i stilige dresser / drakter, noen kom i t-shirt og penbukse, mens andre kom i en sliten olakjole. Det er mest for å unngå dette at vi ønsker å ha en dress-kode.

Hvordan tror dere dette vil bli mottatt ??

Skrevet

Det ÄR viktigt att ange antrekk/klädsel i inbjudan. Det är för gästernas skull och ska vara en vägledning för dem. Tanken är att gästerna ska kunna klä sig i samma nivå eller stil som övriga gäster. Ingen ska behöva känna sig för uppklädd eller för dåligt klädd.

Att blanda klädstilar som att skriva "mörk dress/smoking" är enligt etiketten då fel eftersom ni kommer blanda klädesstil och nivå. Ni kommer både att ha gäster i smoking och aftonklänning och gäster i vanliga mörk kostym och finkläder.

Vill ni ha ett smokingbröllop är det detta ni bjuder in till och gästerna ska förväntas anpassa sig till detta.

Om ni vill ta hänsyn till gästernas ekonomi och garderob och inte tvinga alla till att hyra smoking så bjuder ni inte in till ett smokingbröllop, då skriver ni bara "Mörk dress" i inbjudan.

Alla gäster får på detta sätt en och samma "nivå" på kläderna och ska kunna känna sig jämbördiga/jämlika och bekväma.

Klädesnivån på gästerna har föresten inget att göra med vad brudparet har på sig. De ska vara finast och kan mycket väl ha både stor lång vit kjol och frack om de vill.

----------

Som exempel kan jag nämna ett bröllop jag var på där ingen klädkod angivits (vilket egentligen betyder "högtidsdräkt" på svenska och innebär smoking). Brudparet sa däremot till de som frågade att "klädseln spelar ingen roll, kom som ni är ni...". Det var visserligen ingen som kom i smoking med det var lite konstigt att se jeans (svarta visserligen) och skinnväst på en gäst och folkdräkt/bunad på en annan. Däremellan var det sommarklänningar, sidenklänningar, kostymer(dress) och blå skjorta på gästerna i en salig blandning.

Gjest Hannah (ikke logget inn)
Skrevet

Hei.

Skal gifte meg den 28.12 (det nearmer seg), og vi satte mork dress som antrekk i invitasjonen. Og naa vet jo ikke jeg hva folk kommer i men saa vidt jeg forstaar blir det morke dresser og kjoler for det meste. Noen av mennene har spurt om de kan bruke smoking siden de har det. Det gjelder helst de eldre som kanskje har det og ikke bruker den saa mye. Iallfall saa er det nok best aa skrive hva slags antrekk du foretrekker at gjestene kommer i - det er nemlig ikke alle som vet aa pynte seg. Om du skriver dress eller mork dress er jo helt opp til deg, om sommeren er det jo fint med lyse farger. Helt enig med den som saa at smoking blir veldig dyrt. Hadde ikke hatt samvittighet til og be mine gjester leie eller kjope noe slikt.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, her er vi litt usikre også.

Vi vil gjerne at herrene skal gå i dress (gjerne lys siden det er sommer), men at kvinnene skal gå i lang kjole (gjerne en lett sommerkjole, men ikke den du går med på stranden...). Hvordan går det å kombinere 2 dress-koder??

Vi var i et bryllup i høst og de hadde ikke skrevet dress-kode. Det var så utrolig hvordan folk kom kledd. Noen kom i stilige dresser / drakter, noen kom i t-shirt og penbukse, mens andre kom i en sliten olakjole. Det er mest for å unngå dette at vi ønsker å ha en dress-kode.

Hvordan tror dere dette vil bli mottatt ??

Du kan jo ikke mene at mennene skal investere i lyse dresser fordi det er sommer og dere ønsker det?? Det er jo ganske dyrt med dresser da.

Sommerkjoler er jo lettere og billigere å skaffe, men ikke alle har råd til å kjøpe det brudeparet ønsker.

En kan jo skrive f.eks: Dress/kjole - penklær ol.

Skrevet

En ting er at det er litt rart å be gjestene leie eller gå til innkjøp av et dyrt antrekk de kanskje ikke kommer til å bruke igjen.

En annen ting er at smoking IKKE er god skikk og bruk, uten at mange tenker så mye på dette for tiden. Smoking er ikke et antrekk som skal brukes i kirken, det er en festdrakt som egentlig bare skal brukes etter 17.00. Leste jeg i et norsk brudeblad, og jeg er enig i at smoking og kirke ikke passer sammen.

Jeg kommer til å skrive "pent antrekk" eller "mørk dress", så får de bestemme selv. Jeg tror egentlig ikke jeg hadde trengt å skrive noe som helst, i bryllup hos oss pleier menn å ha på findressen, og kvinnene har bunad i kirken og under middagen, så skifter de til noe de ikke er så redd for til festen begynner. Finkjole eller skjørt eller noe. Synes det er helt greit. Jeg tror det helst er menn som går i findress daglig som ikke synes de er pyntet uten å ta på noe enda finere, da gjerne smoking. Jeg er ikke redd for at noen dukker opp i slitt dongerikjole og tresko ivertfall, alle har da vett på å pynte seg hos oss..

Gjest Anonymous
Skrevet

det maa nok ha veart et dansk brudeblad du leste. Brudgommen gaar jo som regel i smoking - det er ikke noe "galt" med smoking i kirken. Det som er viktigst er vel at folk kler seg pent og at det ikke forventes at gjestene skal gaa til innkjop av dyre antrekk til et bryllup.

Hvis man ikke skriver antrekk risikerer man jo at gjestene tror at de kan stille opp i olabukser. Det er liksom det det betyr naar man ikke setter antrekk fritt frem for alt

Skrevet

Har du erfaringer eller.... :ler::ler:

Syns jeg ser det for meg. Brudekjolen fra i sommer som hun ikke har fått solgt er jo det fineste hun har fortiden........... :ler:

Det var akkurat dette som skjedde med Parser. Søsteren hennes ønsket å troppe opp i sin egen brudekjole i deres bryllup. For en situasjon!

Forøvrig skrev vi:

Antrekk: pent

Synes det en en fin mellomting mellom flere kleskoder jeg.

Skrevet

[quote="Merete

Du kan jo ikke mene at mennene skal investere i lyse dresser fordi det er sommer og dere ønsker det?? Det er jo ganske dyrt med dresser da.

Sommerkjoler er jo lettere og billigere å skaffe, men ikke alle har råd til å kjøpe det brudeparet ønsker.

Skrevet
="Merete

Hei Merete,

Jeg er fullstendig klar over at dress er dyrt. Det jeg mente med å skrive "gjerne lys dress" var at dresskoden heter mørk dress, noe som kan bli svært varmt i 30 varmegrader. Vi forventer ikke at noen skal kjøpe ny dress til vårt bryllup, men dersom de foretrekker å bruke en lys istedenfor mørk (i vår omgangskrets har mannfolka flere enn 1 dress) må de mer enn gjerne få gjøre det.

Skrevet

Hvis du ønsker at folk kan ta på seg den lyse dressen, skriver du bare "Dress" og ikke "Mørk Dress". Ordet mørk er lagt til for å unngå de lyse dressene, så da må jo "Dress" bety at det er lov!

Jeg ville stusset over "Gjerne lys dress". Da føles det mer som en "ordre" enn en oppfordring.

I sommer var jeg i bryllup hvor vi fikk beskjed om å kle oss i "swing klær", og jeg stressa som bare det for å få lånt kjole osv. Resultatet var jo at folk flest ikke hadde tatt på seg noe annet enn de uansett hadde tenkt (jenter i bukser, sommerkjoler osv), så jeg følte meg faktisk litt malplasert! Og med så mye styr... Så jeg anbefaler å bruke de tradisjonelle begrepene dersom man ønsker å si noe om kleskode, og droppe alle fancye beskrivelser osv. Enig med hun ene som sier at det blir kostbart nok som det er, og har du tre bryllup i løpet av en sommmer hvor alle ønsker forskjellig antrekk, sliter man litt....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg personlig mener at folk skal ha på seg det de føler for selv. Brudeparet gifter seg for hverandre og noen ganger virker det som om det ytre er det viktigste.

Så lenge bryllupet er perfekt.......!!

Men selvfølgelig har jeg respekt for andres meninger, og det er jo flott med et bryllup hvor ting er i en stil.

Men ikke glem hvorfor en gifter seg!!!!! VIKTIG!!!!

Som sagt tidliger så vet som regel folk selv hva som passer best i et bryllup. Og de fleste vet at regelen er å ikke overgå bruden i skjønnhet.

Men som Milla skrev i en tidligere tråd, så kan man ikke bli sur hvis en naturlig pen person som kler seg i en flott kjole er vakker på sin måte, uten at hun ikke bruker hvit kjole.

Skrevet
Jeg ville stusset over "Gjerne lys dress". Da føles det mer som en "ordre" enn en oppfordring.

Skjønner nå hvor lett det er å bli misforstått her på KG.

Jeg skrev at vi ønsket å skrive mørk dress / lang kjole på invitasjonen og jeg lurte på hvorvidt dette gikk an.

Mørk dress er slik dress-koden er, men vi ønsker å åpne for andre typer dresser også. Lys dress var bare et eksempel. Ikke en oppfordring, Imax. Det var bare en ytring for at vi er åpne for hva som helst på herrene så lenge det er dress. "Gjerne lys dress" er noe vi absolutt IKKE har tenkt å skrive i invitasjonen, men jeg skjønner nå at man på forklare ting med teskje for ikke å bli misforstått.

God helg, og god jul!

Skrevet

Hva med å bare skrive "dress" da? Det betyr jo alle mulige farger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...