Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 jepp da var det min tur gitt.......... og jeg skal flytte hjemmefra og vekk fra mammas lille trygge armekrok! men sitter å tenker litt, hva slags faste utgifter man må regne med å ha i måneden... klarer ikke helt å sette dette opp da jeg ikke har helt spesifikke tall... men man må vel regne med husleie strøm varmtvann lån mer??? er veldig spent på om jeg klarer dette..og om jeg har oe igjen til slutt..hehe
Gjest Lille Solstråle Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Hmm.. Skal du kjøpe leilighet? Er det derfor du må ta opp lån? Varmtvannet går vel inn i strømregningen. Det jeg har brukt mest penger på etter å ha flyttet ut hjemmefra er mat Plutselig må man kjøpe all maten sin selv... Telefon tar jo også penger. Og alt av husholdningsartikler, som dopapir, vaskemidler, såpe, osv....
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Nå har jeg aldri bodd i leilighet så jeg vet ikke hvilke utgifter som følger med der, men det er i hvertfall leie og strøm - kommunale utgifter ligger vel kanskje innbakt i husleia? Ellers har man utgifter som feks innboforsikring, kringkastingsavgift, telefon og internett og det store sluket som heter HUSHOLDNING.
Malama Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Dersom du kjøper er det andre utgifter enn dersom du leier (ettersom husleie inkluderer kostnader som vann og kloakk, kommunale avgifter etc) Uansett, Husleie, strøm, forsikring, telefon, evt internett, mat, "dagligvarer", buss? (eller den langt større kostnaden ved å ha bil?) er vel det grunnleggende.
liv Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Jeg prøver å skrive en oversikt over utgifter hver måned og for siste del av juni og nesten hele juli så har jeg disse typer utgifter; Husleie Strøm Telefon Internett Togbill. Forsikring Buss Mat Mastercard frisør Lånekassa Sparing Bsu
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Strøm og nettleie og husleie. Forsikring (innbo bør du ha, hvis du ikke tar sjansen da...) Lege og evt. medisiner Kollektivtransport (lønner seg ikke å snike, det er bare en myte...) Tv-lisens, men tv trenger du ikke... i alle fall trenger du ikke lukke opp når du ikke vet hvem som ringer på... Dessuten kan du se på tv på internet... Mat (kan spares mye inn der, men er et slit å renne etter tilbud og ekstra vanskelig når man bor alene, kjedelig å spise det samme to dager på rad, men en god fryser kan avskaffe problemet) Fornøyelser og uteliv Internet og oppgradering av pcen... mobil /telefon eller begge deler Tilgang til flere kanaler på tv enn nrk... hvis du skal ha tv da. Klær og sko Ferie (men den kan du jo ta hjemme... eller hyttetur sammen med venner) Studielån (hvis du har) Sigaretter hvis du røyker... I sum vet jeg ikke hvor mye dette blir, men hvor mye har du regnet med selv da? Du ender fort opp i tolvtusen, minus studielån, og da sliter du virkelig for å betale alt, og om leiligheten du leier ikke inkluderer varmt vann og oppvarming, så har du en enda større utgift. Har du bil (det får andre regne på, men det lønner seg faktisk å ta taxi i alle fall om du bor i en by...), så får andre regne på det. Ønsker deg lykke til. Det er ikke håpløst, men jeg ville valgt å dele leilighet med en venn eller venninne i startfasen for å spare inn på en del utgifter. Men da må det være en du kjenner og stoler på.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 jepp da var det min tur gitt.......... og jeg skal flytte hjemmefra og vekk fra mammas lille trygge armekrok! men sitter å tenker litt, hva slags faste utgifter man må regne med å ha i måneden... klarer ikke helt å sette dette opp da jeg ikke har helt spesifikke tall... men man må vel regne med husleie strøm varmtvann lån mer??? er veldig spent på om jeg klarer dette..og om jeg har oe igjen til slutt..hehe ← som regel går varmtvann på strømmen. tv-lisens forsikre innbo der du bor matpenger hele mnd internett tlf
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Kommer jo veldig an på hvor i landet du bor da... Er mye dyrere i Oslo enn litt utenfor... Kjøper du borettslags leilighet er ofte kommunale avgifter +++ innbakt i leiligheten. Der jeg bor nå så har faktisk også varmtvannet vært i husleien. Hos min kjære hadde de også med fyring. Så dette har jo stor innvirkning på strømregningen din. Men hør med banken din om hvor mye du kan få i lån og hvor mye det vil koste. Husk å ta hensyn til at renta kan gå opp. Dessuten regn alltid med å ha igjen litt hver måned. Det er greit å kunne gå ut å ta seg en øl uten å måtte leve på nudler resten av måneden...
Scorpina Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Et clue er å få laga en budsjettkonto. Fra denne kontoen går ALLE faste regninger som f.eks; lån (av alle diverse utgaver. Bank, kredittkort, studielån), husleie, strøm, tlf, transport og forsikring. Betal en fast sum inn dit hver måned så har du iallefall det VIKTIGSTE betalt og ordnet. Så får du dele ut penger i de resterende poster som : mat, fornøyelse, toalettartikler, div. annet......etc etc... Det baller fort på seg ja når man flytter for seg sjøl, og da ser man jo virkelig hvor mye ting koster.... Jeg lærte det the hard way ved at jeg 16 år gammel flytta 180 mil (fra Tromsø til Sandefjord) og da var det ikke bare-bare...kunne ikke springe til moder'n hvis jeg hadde problemer eller kjøleskapet var tomt. Måtte sjøl fikse problemet/utfordringen...og lærte FORT det å handle på salg, være økonomisk og ikke minst: Sette tæring etter næring!!! (ugruelig kjedelig visdomsord - men akk så sant!!!) Lykke til Endret 28. juni 2006 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #10 Skrevet 1. juli 2006 Et clue er å få laga en budsjettkonto. Fra denne kontoen går ALLE faste regninger som f.eks; lån (av alle diverse utgaver. Bank, kredittkort, studielån), ← Kredittkort fra budsjettkontoen? Er det en fast utgift da?
Gjest gjesta Skrevet 1. juli 2006 #11 Skrevet 1. juli 2006 Da jeg flytta hjemmefra første gang så hadde jeg disse utgiftene: - Husleie - Strøm (bodde et halvt år på et sted der det var inkludert og det var deeeilig) - Mat (det går mye mer enn man tror ) - Mobil/telefon (er vel strengt tatt unødvendig med fasttelefon) - Internett - Transport - Dagligvarer/husholdningsartikler Det er utrolig kjedelig å kjøpe vaskepulver og dasspapir Men det er enda kjipere og sitte på dass og være tom for papir når man er vant til at mamma fikser
Piglet Skrevet 2. juli 2006 #12 Skrevet 2. juli 2006 Husk at det er veldig viktig med en innboforsikring. Det er veldig mange unge som "sparer" på dette og tenker at de ikke har for så mye. Men tenk hvis leiligheten brenner og man mister ALT av klær, kjøkkenutsyr, skolebøker, pc, tv, etc., etc. Da er det dyrt og være uten innboforsikring. Har hørt om flere triste tilfeller hvor unge stundenter står helt ribbet igjen fordi de tok sjansen uten innboforsikring. Piglet
Gjest gjesta Skrevet 2. juli 2006 #13 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har vært dekket av mine foreldres innboforsikring frem til i mai i år.. Så når jeg flytter til høsten ut fra min sommercamp her hjemme, så har jeg innboforskring gjennom mitt studentmedlemsskap i LO.. Koster meg 250 kr i halvåret og jeg har jo mye mer enn "bare" innboforsikring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå