Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har vært i et økonomisk uføre de siste årene, og min kreditthistorie ser ut som et mareritt Men nå har jeg kommet til hektene økonomisk - og vel så det , og har lyst til å reise på en velfortjent ferie! Problemet oppstår når jeg f.eks. skal bestille flybilletter, hotell mm på internett. Jeg har jo ikke kredittkort..... og får nok ikke det igjen med det første. Først må jeg nok viser at jeg har vært snill pike en stund. Samme problem når jeg skal betale hotellregninger i utlandet - jeg må samle opp og gå rundt med ganske store kontantmengder (er jo også uttaksbegrensning på mitt vanlige bankkort ). Ble veldig glad når jeg så reklamen for Mastercard Gavekort. Det er et kort man kan fylle opp med penger, slik at man aldri kan bruke mer enn det som står inne på kortet. Super idè. Men så er det slik at for å bestille et slikt kort, må man betale med kredittkort Så jeg er like langt. Noen gode råd?
Gjest Labellamia Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har vært i et økonomisk uføre de siste årene, og min kreditthistorie ser ut som et mareritt Men nå har jeg kommet til hektene økonomisk - og vel så det , og har lyst til å reise på en velfortjent ferie! Problemet oppstår når jeg f.eks. skal bestille flybilletter, hotell mm på internett. Jeg har jo ikke kredittkort..... og får nok ikke det igjen med det første. Først må jeg nok viser at jeg har vært snill pike en stund. Samme problem når jeg skal betale hotellregninger i utlandet - jeg må samle opp og gå rundt med ganske store kontantmengder (er jo også uttaksbegrensning på mitt vanlige bankkort ). Ble veldig glad når jeg så reklamen for Mastercard Gavekort. Det er et kort man kan fylle opp med penger, slik at man aldri kan bruke mer enn det som står inne på kortet. Super idè. Men så er det slik at for å bestille et slikt kort, må man betale med kredittkort Så jeg er like langt. Noen gode råd? ← Hva med et vannlig visabankkort? Det kan du betale med på nettet og betalingsterminaler over alt i verden.Du kan også ta penger ut av minibanken. Kortet har kun dekning for det som står på konto. Har du ingen penger på komto, ergo så vil ikke betalingsterminalen godta kortet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Får ikke visa heller Ihvertfall sier banken min det (Nordea). Tror det er fordi man kan betale på nett med Visa uten at det nødvendigvis er dekning den dagen det blir belastet.... F.eks. kan man bestille en flyreise på en lørdag, og "betale" med Visa. Kortet belastes mandag, og hvis det ikke er dekning kommer kontoen i minus. Man får likevel flybilletten.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Hvis du har et vanlig debetkort med VISA på, så kan du ikke handle uten at det er dekning på kontoen.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 ^^Altså et VISA kort uten kreditt på en måte.
Titti72 Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har vanlig lønnskonto og minibankkort (debetkort) med visa. Vanlig sum man kan ta ut på kortet, forutsatt dekning siden jeg ikke har kreditt hos banken, er 10.000,- pr. uke. Jeg har hevet uttakssummen, gjort pr. oppmøte i banken, til 40.000,- Det kan du også gjøre. Du kan altså ikke ta ut mere penger en du har på kontoen, men mer en de fastsatte 10.000,-.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har vanlig lønnskonto og minibankkort (debetkort) med visa. Vanlig sum man kan ta ut på kortet, forutsatt dekning siden jeg ikke har kreditt hos banken, er 10.000,- pr. uke. Jeg har hevet uttakssummen, gjort pr. oppmøte i banken, til 40.000,- Det kan du også gjøre. Du kan altså ikke ta ut mere penger en du har på kontoen, men mer en de fastsatte 10.000,-. ← Det samme har jeg. Jeg har en beløpsgrense på 9000kr pr uke, men det forutsetter dekning på konto. Jeg kan ikke overtrekke kortet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 http://www.nordea.no/sitemod/default/widec...aspx?pid=400604 Ser ut som om VISA personkort kan være noe for deg. Så langt jeg kan se er dette et vanlig debetkort med VISA på og det kan de vel ikke nekte deg. VISA Gold er derimot et kredittkort, og det høres det ikke ut som om du kan få ennå.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 http://www.nordea.no/sitemod/default/widec...aspx?pid=400604 Ser ut som om VISA personkort kan være noe for deg. Så langt jeg kan se er dette et vanlig debetkort med VISA på og det kan de vel ikke nekte deg. VISA Gold er derimot et kredittkort, og det høres det ikke ut som om du kan få ennå. ← Ser at i søknadsskjema står det at de vil sjekke kredittverdighet på søkna omk Visa personkort. Så da er det nok som banken min sa: Ikke mulig å få noen form for Visa før man er "ren og pen" Merkelig at det ikke skal være mulig å finne et kredittkort som man kan fylle på med penger! Og da kun bruke saldo til enhver tid. Slike kort finnes i utlandet.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #10 Skrevet 26. juni 2006 Litt på siden av spørsmålet: men har det ikke det siste året eller to blitt innført noe slikt som at når man har gjort opp for seg etter et økonomisk uføre, så skal informasjonen slettes? Altså at man ikke lenger skal ha "prikker" på kredittopplysningene lenger. Eller har jeg drømt dette?
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #11 Skrevet 26. juni 2006 Bestill time hos Nordea, eller en annen bank for den saks skyld, forklar dem hvordan ting har vært og at det har forandret seg, legg frem kontoutskrifter eller lignende, bevis og vis dem at du har forandret deg. Da kan det kanskje hende de gir deg et VISA kort man å ha dekning på for å bruke!
Dru Skrevet 26. juni 2006 #12 Skrevet 26. juni 2006 Litt på siden av spørsmålet: men har det ikke det siste året eller to blitt innført noe slikt som at når man har gjort opp for seg etter et økonomisk uføre, så skal informasjonen slettes? Altså at man ikke lenger skal ha "prikker" på kredittopplysningene lenger. Eller har jeg drømt dette? ← Nei, det stemmer. Betalingsanmerkninger skal slettes når kravet er oppgjort. Men det er mulig man må ta kontakt selv for å ordne dette.
abelille Skrevet 27. juni 2006 #13 Skrevet 27. juni 2006 Ble veldig glad når jeg så reklamen for Mastercard Gavekort. Det er et kort man kan fylle opp med penger, slik at man aldri kan bruke mer enn det som står inne på kortet. Super idè. Men så er det slik at for å bestille et slikt kort, må man betale med kredittkort ← Synes det hørtes rart ut at de kun aksepterer at du betaler med kort. Dersom du betaler med kontanter i banken, så burde da det være mulig? Har du sjekket i flere banker?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #14 Skrevet 27. juni 2006 Merkelig at det ikke skal være mulig å finne et kredittkort som man kan fylle på med penger! Og da kun bruke saldo til enhver tid. Slike kort finnes i utlandet. ← Eeeh..? Det er jo nettopp det som er debetkort, som du selv sier at du ikke får!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 27. juni 2006 #15 Skrevet 27. juni 2006 Nei, for "påfyllbart" debetkort i utlandet kan hvem som helst få, til og med barn. Ingen kredittsjekk på disse kortene. Et Visa debetkort i Norge får man ikke dersom man er "svartelistet".
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #16 Skrevet 27. juni 2006 Nei, det stemmer. Betalingsanmerkninger skal slettes når kravet er oppgjort. Men det er mulig man må ta kontakt selv for å ordne dette. ← Jeg tror man må følge opp selv og sørge for at betalingsanmerkninger blir slettet. Det er mange som ikke er klar over dette og tror at det må gå 1 eller 2 år før man blir "renvasket", å etter den tid så er ikke alle renvasket fordi at de ikke har visst at de selv må følge opp.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #17 Skrevet 27. juni 2006 Hvis du tidligere har vist at du ikke klarer å styre pengebruken din når du har kort - så er nok dette prisen å betale........... Sorry
Gjest En annen gjest Skrevet 27. juni 2006 #18 Skrevet 27. juni 2006 Hvis du tidligere har vist at du ikke klarer å styre pengebruken din når du har kort - så er nok dette prisen å betale........... Sorry ← Det synes jeg var et blærete svar til ts. Det kan være mange grunner til at enkelte havner i økonomisk uføre. Jeg f.eks var veldig ung og gift med en alkoholisert psykopat. Han tok all styring med penger, misbrukte mitt navn, å jeg sitter igjen med all gjeld og dårlig kredittverd. Det er endel år siden dette skjedde, å jeg er ennå ikke kvitt all gjeld. Men jeg tror mange med inkassokrav føler som jeg. Jeg føler at jeg ikke har like mange rettigheter i samfunnet som andre, føler meg liten i forhold til andre, å at jeg ikke har samme menneskeverdet som de uten betalingsanmerkninger. Dette er et stort problem som jeg ikke klarer å glemme i hverdagen. Synes derfor ikke at ts fortjener å bli svart med at siden h*n tidligere har vist... osv. Jeg vet hvordan det er å ha betalingsanmerkninger, å tro meg, det er ikke det livet jeg ville valgt hvis jeg kunne velge.
Leo Skrevet 27. juni 2006 #19 Skrevet 27. juni 2006 Ble veldig glad når jeg så reklamen for Mastercard Gavekort. Det er et kort man kan fylle opp med penger, slik at man aldri kan bruke mer enn det som står inne på kortet. Super idè. Men så er det slik at for å bestille et slikt kort, må man betale med kredittkort ← Du kan jo overføre penger til noen du kjenner som har kredittkort/VISA og la h*n kjøpe et kort til deg tilsvarende det beløpet du overfører. Får ikke visa heller Ihvertfall sier banken min det (Nordea). Tror det er fordi man kan betale på nett med Visa uten at det nødvendigvis er dekning den dagen det blir belastet.... F.eks. kan man bestille en flyreise på en lørdag, og "betale" med Visa. Kortet belastes mandag, og hvis det ikke er dekning kommer kontoen i minus. Man får likevel flybilletten. ← Før jeg valgte den løsningen, ville jeg imidlertid ha tatt en prat med banken (Møte med kundekonsulent) evt. undersøkt med andre banker. Jeg vet at flere banker er villig til å gi deg en ny sjanse (Les; gi deg et vanlig debet VISA) dersom du kan fremlegge dokumentasjon på at du har endret adferd, d.v.s. betjener gjelden din punktlig/har gjort opp og evt. har fått høyere inntekt. Jeg kjenner f.eks. til flere som har fått innvilget gjeldsordning og som har fått vanlig VISA-kort i Postbanken. Hvis du tidligere har vist at du ikke klarer å styre pengebruken din når du har kort - så er nok dette prisen å betale........... Sorry ← Utrolig tåpelig innlegg! Slik det fungerer i dag, kan nærmest hvem som helst av oss havne i det uføret hvis vi i en periode av livet ikke har full kontroll!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 28. juni 2006 #20 Skrevet 28. juni 2006 Hvis du tidligere har vist at du ikke klarer å styre pengebruken din når du har kort - så er nok dette prisen å betale........... Sorry ← Jeg har ingen steder sagt at jeg kom i økonomiske vanskeligheter pga pengebruk eller kredittkort. Så hold fordommene dine for deg selv. Økonomiske vanskeligheter kan skyldes andre ting. Til dere andre: Takk for nyttige og velmenende råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå