Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg kjøpte leilighet i borettslag i november. Betalte 1.000.000,- og la inn ca. 100.000,- i oppussing før jeg flyttet inn i desember. I januar ble jeg samboer, vi har foreløpig ikke skrevet noen samboerkontrakt, men nå er det på tide... Jeg lurer nå på hvordan vi skal sette eierforholdet på leiligheten?

Hittil har vi betalt halve husleien hver mens jeg har betalt lånet selv, det står pr. idag med rest på ca. 660.000,-.

Har dere noen tips om hvordan vi mest rettferdig kan sette opp dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

du er eneeier av leiligheten? :klø:

om han vil bli deleier må han kjøpe seg inn.

Skrevet

Husleien i borettslag inkluderer jo også nedbetaling av fellesgjeld, så han har vel deltatt på nedbetalingen av denne, og derved kjøpt seg delvis inn, men bare LITT, det er minimale beløp dette er snakk om.

Hvordan dere velger å avtale dette er veldig opp til dere.

Gradivs innkjøp, eller å overta halve lånet etc.

Skrevet
du er eneeier av leiligheten?  :klø:

om han vil bli deleier må han kjøpe seg inn.

Ja, jeg er eneeier av leiligheten.... Jeg er usikker på summene her... hvor mye skal han da kjøpe seg inn for?

Jeg lurte litt på om vi kunne sette fordelingen til 2/3 til meg og 1/3 til han hvis han blir med på å betale lånet herfra.. vil det være rettferdig??

Gjest Gjest
Skrevet

Det må dere bli enige om.

I utgangspunktet kan dere finne ut hvor mye det vil koste å leie en tilsvarende leilighet, så betaler den som ikke eier leiligheten det til den andre.

Min kjære og jeg delte det opp med at han betalte husleien, mens jeg betalte lån. Ikke helt rettferdig kanskje, men synes i 2800 var så ille for han å betale for et sted å bo. Men jeg sto som eier. Da han betalte en del for oppussing av leiligheten sa jeg etterhvert at 10% av leiligheten skulle være hans. Men rakk aldri å skrive det ned siden vi nå har kjøpt sammen. Her har jeg gått inn med mer penger enn han, men verdistining ++ tar vi sammen.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg synes jo at om han vil kjøpe seg inn bør han betale halvparten av det leiligheten kostet. du har jo tross alt brukt 100 000 på oppussing. og det at han har betalt halve husleia; vel, det teller jo så minimalt at det ikke bør regnes med mener jeg, for du har jo bare eid den i 7mnd?

Skrevet
jeg synes jo at om han vil kjøpe seg inn bør han betale halvparten av det leiligheten kostet. du har jo tross alt brukt 100 000 på oppussing. og det at han har betalt halve husleia; vel, det teller jo så minimalt at det ikke bør regnes med mener jeg, for du har jo bare eid den i 7mnd?

Takk for svar :)

Så la oss si at han betaler inn 550.000,- og så eier vi 50 % hver.

Han må låne disse pengene, kan han da ta pant i leiligheten når jeg har lån på 660.000,- med pant i leiligheten også? Jeg vil selvsagt redusere mitt lån med de 550.000,- når de er innbetalt....

Gjest allium
Skrevet
Takk for svar  :)

Så la oss si at han betaler inn 550.000,- og så eier vi 50 % hver.

Han må låne disse pengene, kan han da ta pant i leiligheten når jeg har lån på 660.000,- med pant i leiligheten også? Jeg vil selvsagt redusere mitt lån med de 550.000,- når de er innbetalt....

Her trenger dere en mellomfinansieringsordning. For hvis du skal selge 50% av leiligheten til ham, så har ikke banken lenger den samme sikkerheten for ditt lån.

Og hvis han skal låne halve verdien, er det ikke sikkert at banken vil finansiere det, for det blir isåfall en fullfinansiering, siden han blir eier av halve leiligheten.

Det lureste er at dere tar en prat med banken.

Og jeg er forøvrig helt enig i at skal han eie en andel, så skal han kjøpe den også, til leilighetens reelle verdi.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Ikke la han kjøpe seg inn før dere har bodd sammen par år. Alle må betale husleie også om samboeren eier en leilighet. Han måtte sikkert betalt mer om han skulle leid egen bolig og drar derfor fordeler ved å bo sammen med deg.

Jeg ville ikke latt noen kjøpe seg inn i min bolig før jeg visste at han var til å stole på og at han f.eks. ikke har masse kredittlån og er sløsete. Du kjenner han ikke før dere har bodd sammen en god stund, så ikke vær blind og naiv i forelskelsens rus.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor lenge har dere vært sammen? Ikke la han kjøpe seg inn før dere har bodd sammen par år. Alle må betale husleie også om samboeren eier en leilighet. Han måtte sikkert betalt mer om han skulle leid egen bolig og drar derfor fordeler ved å bo sammen med deg.

Jeg ville ikke latt noen kjøpe seg inn i min bolig før jeg visste at han var til å stole på og at han f.eks. ikke har masse kredittlån og er sløsete. Du kjenner han ikke før dere har bodd sammen en god stund, så ikke vær blind og naiv i forelskelsens rus.

Er så enig med deg. Har hørt om flere som har blitt lurt trill rundt og mistet både hus og hjem.

Det beste er nok at han bor der en god stund å betaler husleie.

Til du er trygg på at han har økonomien i orden og ikke er en luring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...