Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Ok. Kan noen gi meg en liten liste på hva er hva, nå tenker jeg på adjektiv og infinitiv og presens og alt dette her som sier hva orda er... Som i at verb er noe som man gjør (hehe, eneste jeg husker) Og hvis en kan skrive det på engelsk alle forklaringene, enda bedre! :D Takk på forhånd
Lipstick Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Er ikke verdens beste til å forklare, men Adjektiv: Beskrivende ord, f.eks. et blått hus, en smart person.. Infinitiv: Hm? Ord man kan sitte Å foran? Å danse, å løpe.. Infinitivform for verb? Var det rett? Eller er jeg helt på jordet? Presens: Verb bøyd i nåtid. Løper, shopper, hopper..
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Enkelt forklart: Verb er, som du sier, det som blir gjort. Ex. Jeg går. Substantiv er det eller den som gjør noe. Ex: Jeg går. Objekt er det eller den som rammes av handlingen. Ex:Jeg slår deg. Adjektiv beskriver en gjenstand. Ex:En kjekk mann. Adverb beskriver et verb, altså en handling. Ex:Jeg går sakte. Og så har du alle småordene som binder setningene sammen, men som jeg ikke husker hva heter, samt uttrykk for bøyning av substantiv, verb etc. Edit: ser du spør om bøyningsformer for verb også. Her er de vanligste: Infinitiv er verbets grunnstamme, det vi tar utgangspunkt i når vi bøyer verbet og som vi setter infinitivsmerket å foran. Ex: Å selge, å kysse. Presens er nåtidsformen. Ex: Jeg selger, jeg kysser. Preteritum er fortidsformen. Ex: Jeg solgte, jeg kysset. Perfektum er den formen vi bruker hjelpeverb som har foran. Jeg har solgt, jeg har kysset. Sjekk ut denne siden: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk...mmatikk2-2.html Her finner du mer om alle de formene man aldri husker navnet på eller betydningen av som andre futurum etc. Endret 26. juni 2006 av Spinone
Ottine Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Enkelt forklart: Verb er, som du sier, det som blir gjort. Ex. Jeg går. Substantiv er det eller den som gjør noe. Ex: Jeg går. På substantiv har du egentlig oppgitt et PRONOMEN som eksempel... Et substantiv er navn på ting. Du kan dele det inn i EGENNAVN, som Ingrid, Stian, Oslo, Glomma..., og FELLESNAVN, som et tre, en bil, ei jente... Og så har du alle småordene som binder setningene sammen, men som jeg ikke husker hva heter, samt uttrykk for bøyning av substantiv, verb etc. Her mener du kanskje KONJUNKSJONER; og - eller - men - for?
Gjest Cerise Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Enkelt forklart: Verb er, som du sier, det som blir gjort. Ex. Jeg går. Substantiv er det eller den som gjør noe. Ex: Jeg går. Objekt er det eller den som rammes av handlingen. Ex:Jeg slår deg. Adjektiv beskriver en gjenstand. Ex:En kjekk mann. Adverb beskriver et verb, altså en handling. Ex:Jeg går sakte. Og så har du alle småordene som binder setningene sammen, men som jeg ikke husker hva heter, samt uttrykk for bøyning av substantiv, verb etc. Edit: ser du spør om bøyningsformer for verb også. Her er de vanligste: Infinitiv er verbets grunnstamme, det vi tar utgangspunkt i når vi bøyer verbet og som vi setter infinitivsmerket å foran. Ex: Å selge, å kysse. Presens er nåtidsformen. Ex: Jeg selger, jeg kysser. Preteritum er fortidsformen. Ex: Jeg solgte, jeg kysset. Perfektum er den formen vi bruker hjelpeverb som har foran. Jeg har solgt, jeg har kysset. Sjekk ut denne siden: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk...mmatikk2-2.html Her finner du mer om alle de formene man aldri husker navnet på eller betydningen av som andre futurum etc. ← Hmm... ikke at jeg er noen norsklærer... men "jeg" er vel et pronomen, og ikke substantiv? substantiv er "ting", en dør, et hus, ei jente, en gutt, en hund osv.. tror du blander subjekt og substantiv.. Endret 27. juni 2006 av Pysekatten
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Hmm... ikke at jeg er noen norsklærer... men "jeg" er vel et pronomen, og ikke substantiv? substantiv er "ting", en dør, et hus, ei jente, en gutt, en hund osv.. tror du blander subjekt og substantiv.. ← Det stemmer. "Jeg" er et pronomen.
Nokia Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Jeg synes PLUSKVAMPERFEKTUM er et utrolig vittig grammatikkord!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå