Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #1 Del Skrevet 26. juni 2006 Hei! Katten min er ett år gammel og jeg har begynt å tenke på mark kur. Jeg fant en haug oppkast i går og ved siden av lå en gul hvit lang ting jeg tror er en mark. Syns også at katten har blitt tynnere. Hvor ofte bør jeg gi mark kur? Må jeg ha time hos dyrlege? Hvilke kur anbefales og hvordan gir jeg kuren til katten? Varer mark kuren over flere dager eller er en gang nok? Bør jeg gi katten mark kur selv om jeg ikke ser symptomer? Kan legge til at katten min er masse ute og er en skikkelig jeger som får i seg litt av hvert. Lurer også på vaksine. Katten ble kastert og vaksinert i fjor. Bør den vaksineres igjen i år? Kan dere fortelle litt om hva dere gjør med katten deres når det gjelder mark kurer og vaksiner? Håper på svar da jeg er i villrede her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. juni 2006 #2 Del Skrevet 26. juni 2006 Lurer også på om det er fare for at orm smitter over til mennesker? Tar dere orme kur selv for sikkerhets skyld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azi Skrevet 26. juni 2006 #3 Del Skrevet 26. juni 2006 Vaksine må dem få hvert år. Det har ihvertfall våres katt fått. Ormekur gir jeg ikke så ofte til katten min. en den har nå fått det hver gang han får vaksine av dyrelegen! Men så har jeg inne katt og han spiser ikke mye så mye annet enn tørrfor den kresen lille katten min! Men ta han til dyrelegen og la dem gi ormekur samtidig. Tror ikke det blir mer enn 5-600 kr. Om det blir så mye engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #4 Del Skrevet 26. juni 2006 Ormkur kan du få kjøpt på apoteket. Vi bruker dontral (vet ikke hvordan det skrives). Vi gir ormkur 1 gang i året. Litt oftere dersom de har vært mye i kattepensjonat. Vi har innekatt. Vaksinasjon 1 gang i året. Veldig greit å la veterinæren gi ormkuren, for det er ikke like enkelt å få i katten den. Jeg har aldri tatt ormkur selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #5 Del Skrevet 26. juni 2006 Når man har utekatt så anbefales de å gi en ormekur i kvartalet. Dette får du kjøpt på apoteket, enten som en pille, eller som paste som du kan blande ut i maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #6 Del Skrevet 26. juni 2006 Når man har utekatt så anbefales de å gi en ormekur i kvartalet. Dette får du kjøpt på apoteket, enten som en pille, eller som paste som du kan blande ut i maten. ← Det stemmer. En ormekur tar bare det som eventuelt kravler rundt i tarmen der og da. Når tablettene har passert gjennom kattens system, kan den bli smittet igjen. Derfor anbefales ormekur 4 ganger i året. Pass på at du får en kur som både tar bendelorm og spolorm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #7 Del Skrevet 26. juni 2006 Det stemmer. En ormekur tar bare det som eventuelt kravler rundt i tarmen der og da. Når tablettene har passert gjennom kattens system, kan den bli smittet igjen. Derfor anbefales ormekur 4 ganger i året. Pass på at du får en kur som både tar bendelorm og spolorm. ← Bra svar dette her Kan også legge til at det er viktig å heller dosere for mye til katten enn for lite. Hvis ikke risikerer man at katten utvikler resistens mot ormemiddelet. Også greit å variere litt mellom de ulike merkene, dvs drontal eller panacur som er de midlene som tar både spolorm og bendelorm. En utekatt som er ivrig jeger burde få ormekur 3-4 ganger i året. Ikke nødvendig å gå til veterinær. Jeg synes Drontal-tablettene er veldig greie å gi, en tablett holder og når du ser katten svelge tabletten er du sikekr på at den har fått i seg alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #8 Del Skrevet 27. juni 2006 Skal få katt nå og var å forhørte meg hos vetrinær litt om sånne ting. og hun sa at en ute katt trengte ormekur mye oftere enn innekatter.. 4 ganger i året for utekatter og 1 gang for innekatter. det kostet ca 80 kr for 2 tabletter der, og doseringen var etter kattens vekt; 1 kg: 1/4 tablett, 1-2 kg:1/2 tab, 2-3kg: 3/4 tab, 3-4 kg: 1 tab osv... disse het Drontal. og de er mot spolorm, hakeorm og bendelorm... virket veldig lettvindt da! så får pus det så mye bedre!!! husk at de blir smittet av andre katter ogbyttedyr, så det er lett og få det for utekatter! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #9 Del Skrevet 27. juni 2006 Katter skal helst vaksineres en gang i året og ormekur bør tas som beskrevet over her. Tror nok katten din har spolorm siden du så ormen i oppkastet. Det samme skjedde hos oss for ikke mange ukene siden. Han var også blitt tynnere og hadde dårlig matlyst - men jeg skjønte ikke hvorfor før jeg så ormene. Lettvindt å kjøpe ormemiddelet på apoteket og gi han selv i steden for å dra til veterinæren syns jeg. I følge de på apoteket her så er det veldig, veldig liten smittefare til mennesker, så man trenger ikke å ta ormekur selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. juni 2006 #10 Del Skrevet 29. juni 2006 bare et lite tillegg: det er veldig viktig å gi ormkur, for eller så kan katten få mark/orm i hjertet og det er vanskelig/dyrt å behandle. Vi har blandet pasta i leverpostei, gikk ned i en fei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 29. juni 2006 #11 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Skal få katt nå og var å forhørte meg hos vetrinær litt om sånne ting. og hun sa at en ute katt trengte ormekur mye oftere enn innekatter.. 4 ganger i året for utekatter og 1 gang for innekatter. det kostet ca 80 kr for 2 tabletter der, og doseringen var etter kattens vekt; 1 kg: 1/4 tablett, 1-2 kg:1/2 tab, 2-3kg: 3/4 tab, 3-4 kg: 1 tab osv... disse het Drontal. og de er mot spolorm, hakeorm og bendelorm... virket veldig lettvindt da! så får pus det så mye bedre!!! husk at de blir smittet av andre katter ogbyttedyr, så det er lett og få det for utekatter! Lykke til! ← dette høres jo litt merkelig ut for sist jeg kjøpte drontal så var det en tablett per fire kilo katt eller noe i den dur, tablettene var jo knøttsmå så å dele opp det der må jo bli håpløst ? men det kan jo hende de har endret det siste året eller noe men trådstarter... hvis du ikke har erfaring med å gi katten tabletter så ville jeg heller satset på panacur pasta... da ligger det en sprøyte (uten kanyle) i esken med doseringsstreker, sprøyt inn rett mengde bak i munnen på katten når du ser hva bruksanvisningen sier (husk vekt på katten) og påse at det kommer ned og ikke opp igjen. du trenger ikke ormekur med mindre du har håndtert avføring eller oppkast med bare hender og slikket deg på hendene etterpå vaksiner skal også gis hvert år for å opprettholde immuniteten og motstandskraften. Endret 29. juni 2006 av smulemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 29. juni 2006 #12 Del Skrevet 29. juni 2006 Etter første vaksinering, bør katter re-vaksineres etter 4 uker igjen, deretter skal de ha vaksine hvert år. Vår pus får Panacur-tabletter som ormekur. Har du innekatt bør han/hun får kur 2 ganger i året. Er det utekatt gis det 4 ganger i året. Med tablettene følger det et vedlegg som sier hvor mye pusen skal ha og hvordan det gis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 29. juni 2006 #13 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) ORM: Kattunger har ofte spolorm. De er som regel allerede behandlet mot innvollsparasitter mens de var hos moren. De bør videre behandles et par ganger de første månedene. Når katten er voksen bør den behandles fire ganger i året hvis den går ute. Pass på å bruke en ormekur som tar både bendelorm og spolorm. Ormekur til katt kjøpes uten resept på apoteket. Nå som katten din er pjusk fordi den faktisk har orm og mest sansynlig ikke vil spise, knuser du tabletten med litt vann og sprøyter det inn i munnen på den med hjelp av en sprøyte (uten spiss så klart)Dersom du bruker Panacur-tabletter Du kan også bruke:Banminth Banminth er en pasta som er lett å dosere og enkel å gi. Bland den i maten eller gi den direkte i munnen. VAKSINASJON: Mange katter har allerede blitt vaksinert før de har kommet til sitt nye hjem. Dersom de ikke har fått noen vaksine, er det viktig at den får det. Det finnes nå tre forskjellige kattevaksiner på markedet i Norge, alle med litt forskjellige vaksineprogram. To av dem skal gis ved minimum 12 uker, og revaksinering skal skje 3 uker senere (dersom katten er vaksinert før 12 ukers alder, skal den ha to revaksinasjoner ved 12 uker og 15-16 ukers alder). Revaksinasjon skal skje årlig. FORØVRIG: Dersom du har tenkt å ta med deg katten utenfor Norge og Sverige må den vaksineres mot rabies. Det tar ca. 6 måneder fra første vaksine til den er klar til å reise utenlands. Det er nå også blitt mulig å ta med katten til England. Reglene for reise inn i England er forskjellige fra de som gjelder for innreise til andre land i Europa. Endret 29. juni 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 29. juni 2006 #14 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Du kan også bruke:Banminth Banminth er en pasta som er lett å dosere og enkel å gi. Bland den i maten eller gi den direkte i munnen. ← baniminth er en flott kur men den tar dessverre ikke bendelorm, for voksne utekatter anbefales det en komplett kur. de som tar det meste reseptfritt i dag er panacur, panacur pasta og drontal Endret 29. juni 2006 av smulemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #15 Del Skrevet 26. mai 2008 Hei! Katten min er ett år gammel og jeg har begynt å tenke på mark kur. Jeg fant en haug oppkast i går og ved siden av lå en gul hvit lang ting jeg tror er en mark. Syns også at katten har blitt tynnere. Hvor ofte bør jeg gi mark kur? Må jeg ha time hos dyrlege? Hvilke kur anbefales og hvordan gir jeg kuren til katten? Varer mark kuren over flere dager eller er en gang nok? Bør jeg gi katten mark kur selv om jeg ikke ser symptomer? Kan legge til at katten min er masse ute og er en skikkelig jeger som får i seg litt av hvert. Lurer også på vaksine. Katten ble kastert og vaksinert i fjor. Bør den vaksineres igjen i år? Kan dere fortelle litt om hva dere gjør med katten deres når det gjelder mark kurer og vaksiner? Håper på svar da jeg er i villrede her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå