Gjest Bøllefrøet Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Jeg skal kanskje flytte snart, og selv har jeg to katter. Den jeg skal flytte inn hos har en hund. Er det noen her som har noen tips om hvordan jeg kan få det til å gå lettest mulig? Kattene har jo vært innekatter hele sitt liv (de er 5 år), og har vel aldri sett en hund mer enn den de freser mot innimellom gjennom vinduet . Hunden er 10 år og har aldri bodd sammen med katter. Er redd dette her skal gå veldig dårlig..
Gjest Gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Hva med å prøve å føre dem sammen før dere flytter sammen? Å prøve å venne dem til hverandre i det små til å begynne med?
Gjest Bøllefrøet Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Hva med å prøve å føre dem sammen før dere flytter sammen? Å prøve å venne dem til hverandre i det små til å begynne med? ← Jeg kan jo prøve å få ordnet det ja Tipper de to pinglekattene mine bare kommer til å løpe under nærmeste sofa og gjemme seg
-Fisken- Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Vi fikk en liten valp da pus var 7 år. De var litt skeptiske i begynnelsen, men vi gikk sakte frem. Begynte med at valpen var ute i hagen i bånd mens pus fikk gå fritt og snuse. Etterhvert gjorde vi det samme inne. Nå, etter to år, er de perlevenner
Gjest Miloine Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 Enig med Violetta, ta det litt gradvis i første omgang! Erfaringsmessig så er hunder mer redd for katter enn omvendt! (individuelt så klart) Uansett, så vil det nok bli en del knurrung og fresing i begynnelsen - dette er måten de har for å bli kjent med hverandre på. Nå kommer jo dine katter inn på hundens område, og det er jo ikke alltid like populært! Det som du må tenke på er at kattene dine kommer til å bli veldig stressa, fordi de ikke liker store forandringer. Dette viser dem ofte med å "skvette" rundt omkring andre steder enn i kattedoen. Det kan også være at de vil markere seg overfor hunden ved å "skvette" Jeg har 3 katter, og har et vennepar som har hund.Når de er på besøk har de med hunden, men har den i bånd den første timen. Kattene våres er nysgjerrig på denne hundeskapningen og hilser forsiktig på hverandre.Det er hunden som rygger unna faktisk. Etter en stund tar vi av båndet på hunden og det går helt greit! De "dilter" etter hverandre og er veldig nysjerrige. Dersom kattene dine blir redde av en eller annen grunn finner de fort et gjemmested, enten i høyden eller under soffaen. Uansett så bør du kanskje til å begynne med ha hunden i bånd de første dagene, for å se hvordan den reagerer på katten. Lykke til!
Gjest Thalassa Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Stemmer som de sier over her ja,ha hunden i bånd..når vi fikk valp så gikk den fritt første gangen og det var tabbe. Gamlepus labba til valpen på snuta og hunden ble kjemperedd. De har vært uvenner siden den gang, det er 10 år siden, de krangler som regel ikke, men holder avstand og vakt overfor hverandre hele tiden hvis de er i nærheten av hverandre. Lettere med kattunger som vokser opp med hunden, for da blir liksom hunden sjef.
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 De bruker nok litt tid på å venne seg til hverandre, særlig når alle er voksne. Pass på at pusene får noen fristeder hvor hunden ikke når dem. Selv har jeg 2 av hver, kattene først. De fikk gå i høyden, og jeg sperret av et rom for hundene, som pusene kommer seg inn i. Kattematen står på benken, og kattedoen på et trygt sted (hunde- nam).
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Tror kanskje jeg skal holde kattene i kjelleretasjen, mens hunden får holde seg i 1. etasje i første omgang (med hunden i bånd, tror ikke det er noen fare for at kattene skal angripe hunden, for de er veldig feige av seg og hunden er stoor ), og så får vi la de hilse på hverandre litt av gangen, og la dem venne seg til hverandre sånn. Er ikke det en god idé tror dere? Endret 29. juni 2006 av *MissA*
Gjest Miloine Skrevet 29. juni 2006 #10 Skrevet 29. juni 2006 Jo, det er en god ide Det går nok kjempefint etterhvert skal du se, men som jeg sa - vær obs på at kattene dine kanskje komer til å tisse litt rundt omkring i begynnelsen! Lykke til med nytt sted og ny tilværelse
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. juni 2006 #11 Skrevet 29. juni 2006 Jo, det er en god ide Det går nok kjempefint etterhvert skal du se, men som jeg sa - vær obs på at kattene dine kanskje komer til å tisse litt rundt omkring i begynnelsen! Lykke til med nytt sted og ny tilværelse ← Bra det ikke er så mye tepper på gulvene da Takk for det, Miloine
yvoesp Skrevet 30. juni 2006 #12 Skrevet 30. juni 2006 Vi har hatt både katt og hund. Begge var forøvrig "småbarn" da vi fikk de med noen ukers mellomrom. Hunden var 13 uker og katten 10 uker. Første dagen var det vill leking for hunden sin del og fresing fra katten. Et døgns separasjon og det førte neste møte til jackpot! Plutselig var de perlevenner Lå i samme stol side om side (eller oppå hverandre ), lekte og spiste sammen, vasket hverandre osv. Totalt bestekompiser resten av livet. Supersøtt å se hunden vaske ørene til katten og å se hvordan katten vred på seg for at hunden skulle "vaske rett sted" Male male
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå