Gå til innhold

Fin lys brunfarge?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Om tre uker flytter vi visst (dette gikk raskere enn jeg hadde trodd), og jeg funderer på hva slags farge vi skal ha på stua. Den er vestvendt, masse vinduer, og har eikeparkett. Jeg har i utgangspunktet lyst på en lys brunfarge, som ikke går mot rødt, men heller mot grått?

Vi har ellers relativt mørke møbler; mørk grå salong og endel i mørk brunt.

Hva slags brunfarge kunne passe? Den skal være lys, og som sagt gjerne gå mot brunt, siden vi er glade i jordfarger. Her hvor vi bor nå, har vi en farge som likner på våt sement eller naturfarget lin, men den vil nok bli i mørkeste laget for en større stue.

Forslag? Gjerne med fargekode, hvis det er mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med det samme.. Jeg har prøvd Jotuns sand (for mørk), toscana (oransje), cappucino (rosa) og lys antikk (fin, men egentlig litt for lite brunt i)

Så min erfaring tilsier at lys brunt = enten for rød eller for mørk.

Skrevet

En venninne fikk forresten blandet halv mengde cappucino, da ble fargen beigebrun, men fortsatt med mye rødt i. Finere enn hel mengde i alle fall.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hmm, på en eller annen måte kunne jeg tenkt meg en lysere versjon av den fargen vi har nå...Får se på fargekart og høre hva som er mulig. Ikke dumt med maler i familien nå!:)

Skrevet

Jeg visste ikke at det var mulig å få halv blanding, men hvis du har funnet fargen du vil ha, bare at den er for mørk, så er jo det definitivt en løsning. :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Foreldrene mine har malt stua i en lys lys brunaktig farge som heter Dun. Inneholder ikke noe rødt. Og Nord er også en kjempefin lys brun farge.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Begge er forresten fra Jotun, Dun hører til jordkolleksjonen, og er en del lysere enn den ser ut til på nettsidene.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har malt stua vår med "Morgenlys" fra Jotun, husker ikke koden akkurat nå. Vi har mye vinduer. Den ble hos oss lys brunbeige. Har fått mye skryt for fargen, og det ble spesiellt fint når vi fikk opp hvite lister.

Gjest Gjest
Skrevet

Korsika er en velding fin brun farge. Det er en mye kaldere og gråere farge enn de andre som er nevnt her. Den passer fint sammen med hvitt eller kaffelatte.

nero

Gjest Gjesta
Skrevet

Skal forsøke å finne fargekart og fargekodene til fargene dere nevner. Vi har nemlig tenkt å kjøpe Beckers-maling, og de opererer ikke med slike navn. Sist vi malte, kunne vi til og med få scannet fargen fra en pute e.l., og vi tok med en linbukse (!); fargeresultatet maskinen gav, var bortimot likt den fargen vi allerede hadde plukket ut fra et fargekart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...