Månemann Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 http://www.virgingalactic.com/en/default.asp Er det ikke fryktelig spennende? Var forøvrig også en meget interessang dokumentar på nrks schrodingers katt som omhandlet evnet for ikke så lenge siden. Her er et utdrag fra dokumentaren http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/5715229.html Så det er bare å sikre seg en plass så vil også du om ikke så lenge kunne se jorden i perspektiv med dine egne øyner
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Ja og hvor mange millioner koster det ?. Det er jo uansett bare millionærer og milliaderer som kan reise på en slik reise.
Månemann Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2006 Ja og hvor mange millioner koster det ?. Det er jo uansett bare millionærer og milliaderer som kan reise på en slik reise. ← http://www.virgingalactic.com/en/when.asp We are now starting to take reservations and deposit commitments for the first year of operations. The ticket price has been set at US$200,000 and the minimum, fully refundable deposit to secure your spaceship seat is US$20,000. Prisen vil nok synke etterhvert som de første reisene blir realiteter og andre selskaper etterhvert også kommer til for å konkurere. Poenget er at nå kan alle snart komme seg ut i rommet til en mye billigere og enklere måte enn hva før har vært mulig.
talin Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Prisen vil nok synke etterhvert som de første reisene blir realiteter og andre selskaper etterhvert også kommer til for å konkurere. Poenget er at nå kan alle snart komme seg ut i rommet til en mye billigere og enklere måte enn hva før har vært mulig. Lenge leve kapitalismen!
Månemann Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2006 Er vist bare meg som blir fenget av dette Selvfølgelig koster det penger! Hva regner dere med! Det koster å reise med fly. Det koster å reise med tog buss osv. Så da vil det selvfølgelig koste med en tur opp i rommet. Et av de store skillene mellom vanlige transportmidler og romreiser i dag er jo nettopp prisen. Men som alle andre ting koster alltid det nye og begivehetsrike mye i sammenligning med det som er utprøvd og blitt en helt normal dagligdags ting. Det må svært ofte kapitalistiske krefter til for at store gjennombrudd i vår tid skal bli en realitet. En kan ikke samle sammen en mengde med folk og ha en dugnad og si "Nå tar vi og bygger et romskip dere og arrangerer turistreiser ut i rommet og det skal ikke koste oss eller noen andre fem flate øre" Hvor hørte dere denne innstillingen sist? og kunne en romreise blitt en realitet på dette viset? Dugnad?? Det tror ihvertfall ikke jeg. Dessuten er det ikke bra at de kapitalistiske kreftene her i samfunnet samler seg om noe nyttig som forskning og utforskning av det ukjente istendenfor allle de nærmest uendelige milliardene som blir brukt på krig, våpen, og kjernefysike bomber som vi kan utslette oss selv med? Er det ikke bra når pengene blir brukt på mer gledelige saker? Dessuten så må det også siest at personene som er involvert i dette prosjektet faktisk er privatpersoner. Blandtannet er den den berømte X-prisen som er den store drivkraften bak det hele er en svær pott lagt ut av en rik person for å friste de små aktørene og drive dem fremover til å investere tid og penger i dette prosjektet. Multinasjonale og steinrike bedrifter gir vel blanke F i denne potten, som for dem faktisk er en flueskit i havet. Mange av ildsjelene bak prosjektet har hatt en stor drøm de er villige å satse alt de har og eier på. Å strekke seg etter det uoppnålige og ukjente. Flytte grenser og bevege seg dit ingen før har turt. Hadde ikke det kapitalistiske samfunnet eksitert i dag se hvor langt vi hadde kommet da. Vi hadde sittet forran ilden og stekt rått kjøtt med hendene! Selvfølgelig det finnes mange tegn på at kapiatlen har fullstendig feilet oss og bare skapt sorg og elendigheter. Men når pengene blir brukt til fremskritt og vitenskapelige begivenheter sier jeg bare "ja takk dette ønsker jeg!" Ønsker dere ikke fremskritt? Ønsker dere ikke å vite? er dere ikke nysgjerrige på hvor langt vi mennesker kan nå? Gi meg eksepler på hvordan dette kunne vært oppnådd uten kapital?? Værsåsnill og gi meg et eskempel som ville fungert i dagens samfunn? Romreiser uten at penger er involvert!! Ha ha!!, jeg ler av tanken! Jeg er bombesikker på at det en dag ikke vil koste oss skiten å sette oss i vårt private lille romskip og kjøre en tur til mars. Om vi da ikke utsletter oss selv i en kjernefysisk krig. Tenk hvor langt vi kunne nådd om ikke alle verdens penger og tanker dreide seg om alle de evinnelige krigene og faenskapet som blir bedrevet her på jorden. Tenk om alle disse pengene kunne blittg brukt på andre ting. Jeg er sikker på at prisene vil synke med tiden og at flere tilbud og muligheter vil bli tilgjengelige. Startprisen er kanskje dyr men hva er den i forhold til alt alle de evinnelige pengene vi bruker på å drepe oss oss selv med hver ensete dag? Ikke mye!!!
Månemann Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 26. juni 2006 Woho, men jeg tror ikke at jeg våger... ← Vet ikke om jeg heller hadde turt. Ihvertfall ikke med det første! Men det er da artig å bare se på også da
punktom Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 Jeg heller litt mer mot Carl Sagan: Han drømte selv om slikt, men han følte at vi burde fikser litt mer pragmatiske problemer her på jorda før vi satt i gang med turisme i verdensrommet.
Azi Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Vet ikke om jeg heller hadde turt. Ihvertfall ikke med det første! Men det er da artig å bare se på også da ← Sliter med å ta vanlig fly, men om noen år kanskje så merker man ingenting når man reiser og besøker månen. Sviisj så er man der! Jaja.. hundre år siden mente dem at i år 2000 så finnes det flygende biler. Så jeg tror jeg må vente lenge til det flyet som tar oss til månen på null komma niks! Endret 26. juni 2006 av Azi
skrue Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Ja og hvor mange millioner koster det ?. Det er jo uansett bare millionærer og milliaderer som kan reise på en slik reise. For 150-200 år siden var det var det aller mest velstående som kunne dra på den store reisen rundt i Europa (til Roma, Paris osv). Det er bare et spørsmål om tid.
Månemann Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2006 Jeg heller litt mer mot Carl Sagan: Han drømte selv om slikt, men han følte at vi burde fikser litt mer pragmatiske problemer her på jorda før vi satt i gang med turisme i verdensrommet. ← Er forsåvidt enig. Problemet er bare at det virker som om mennesker har denne naturlige evnen til å ryke i tottene på hverandre, plotte, undetrykke og ellers opptre på de værst tenklige egoistiske måter. Om vi skulle løse alle problemer her på jorden før vi satte igang med store prosjekter ville vi nok aldri kommet til de store prosjektene er jeg dypt redd for. Krig, urettferdighet og ellers all annen elendighet vil nok alltid eksistere. Selv er jeg en ivrig forkjemper og skulle gjerne ønske en mer rettferdig og vis verden. Men men, så mye til de drømmene... Men det gjelder å ikke miste motet og det sier jeg til alle dere andre også! Hvordan dere kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted? Det må dere selv finne ut ved å grave dypt inn i dere selv for å finne et svar.
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2006 #12 Skrevet 29. juni 2006 For 150-200 år siden var det var det aller mest velstående som kunne dra på den store reisen rundt i Europa (til Roma, Paris osv). Det er bare et spørsmål om tid. ← Jeg syns dette er kjempespennende. Begynnelsen på at vanlige folk kan bevege seg ut i verdensrommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå