Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Hei! Ok, så har jeg planer om å kjøpe min første leilighet. Men jeg lurer på noe og tenkte det kansje var noen her som kjenner til dette og kunne svare meg Jeg har en årslønn på 325000,- I tillegg har jeg gratis tlf og internett så lønna blir vel egentlig 340000,- ca. Men hvor høyt lån kan jeg betjene da? Er det noen single her som tjener så og si det samme som meg og vet hva jeg kan klare alene?
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Er det ikke 3 ganger inntekt som er en hovedregel da? Altså, det du får i lån?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Det kommer jo an på hvor mye du klarer å sette av til renter og avdrag hver måned. Noen med din inntekt er flinke og klarer 15000 i mnd, noen er ikke fullt så flinke og klarer 4000 i mnd, og bruker resten på shopping og ferier og whatnot. Har du et fast sparebeløp nå? i så fall kan du jo legge sammen det faste sparebeløpet og husleien du betaler nå, og anta at du klarer å betale summen i renger og avdrag.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Det er gjerne greit å kunne ha råd til litt etter at lån er betalt. Både til uforutsette utgifter og til å kunne kose seg. Den gangen jeg kjøpte min første leilighet var jeg veldig bevisst på at jeg skulle ha muligheten til å kunne ta meg en øl uten å måtte spise nudler ei hel uke etterpå. Jeg tjener omtrent det samme som deg og ville synes 10 000 var mer enn nok å betale i måneden. Husk at renten kan gå opp... Så ikke legg deg helt på smertegrensen... Det er heller enklere å betale inn litt ekstra hvis du får noe til overs. Jeg har også vært nøye på å fylle min BSU hvert år. Veldig deilig det nå når jeg kunne putte inn 100 000 ekstra i egenkapital i ny bolig...
Gjest allium Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Banken vil neppe gi deg mer enn 2,5 ganger årsinntekt, altså litt over 800000. Det klarer du fint å betjene, men det spørs om du får kjøpt noen leilighet for det.
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Gratis telefon og internett er neppe med i lønnsberegning hos banken? Så kommer det an på banken. Noen låner ut som de gjorde på slutten av 80-tallet og etterlater folk i ruin når renten går opp, andre er mer moderate og stopper på 2 ganger inntekten - nettopp for at du skal slippe å selge når renten går opp. For den gjør det. Hva er ellers ditt personlige forbruk? Neon tjener en halv mill og er alltid blakke uansett, andre tjener det halve og har lån på 2 mill og klarer seg utmerket. For å sette det på spissen. Snakk med en bank, vær edruelig i kravene dine. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Banken tar det for gitt at du har et personlig forbruk på 7500 kr pr måned hvis du er singel, og 4000 hvis du er i parforhold. Så det er disponibel inntekt utover dette som banken ser for seg at du kan bruke til å nedbetale lån. Noen banker er veldig strikse på disse gjennomsnittsgrensene. Jeg forklarte at jeg nesten ikke bruker penger, siden jeg ikke har shopping som hobby. Det er altså ikke rart single ikke får lån, når de er så strikse på ata alle single må ha personlig forbruk på 7500 kr
shiva Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har utbetalt ca.24.000 i mnd, med alle barnetillegg (er alene). Årslønna er ca. 280.000. Jeg og snuppa kjøpte oss leilighet fjor for 1,8mill. Huslånet er på 1,4mill, og jeg betaler ca.7900,- i mnd. Da har jeg faktisk 16100kr igjen etter at "husleia" er betalt, og det er jo igrunn ikke så ille. Hvis jeg da bare hadde fått 3 ganger årslønn i lån, 840.000kr, hadde månedsutgiftene blitt 4400,-.... Mener folk at man ikke skal kunne betjene mer?
Leo Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har utbetalt ca.24.000 i mnd, med alle barnetillegg (er alene). Årslønna er ca. 280.000. Jeg og snuppa kjøpte oss leilighet fjor for 1,8mill. Huslånet er på 1,4mill, og jeg betaler ca.7900,- i mnd. Da har jeg faktisk 16100kr igjen etter at "husleia" er betalt, og det er jo igrunn ikke så ille. Hvis jeg da bare hadde fått 3 ganger årslønn i lån, 840.000kr, hadde månedsutgiftene blitt 4400,-.... Mener folk at man ikke skal kunne betjene mer? ← De fleste banker tar høyde for til dels betydelig renteoppgang når de gjør seg opp en mening om hva man kan forventes å kunne betjene. Ditt tilfelle er absolutt ikke blant de verste jeg har sett, men du vil merke det relativt godt dersom renta stiger til 8% og passerer den 10% vil boutgiftene dine være nærmere doblet. Nå skal man ikke være alt for pessimistisk, men en rente på 8 - 9% ville jeg i hvert fall tatt høyde for uavhengig av hva banken måtte mene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå