Gå til innhold

Dere fra arbeiderklassen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Har lagt merke til at minst et par ivrige debattantet her inne stadig klager over hvor kjipt arbeiderklassen i dette landet har det. Så, kom igjen, få høre hva som er problemet. Prøv å holde dere unna standardfrasene som "vi bli utbytta av systemet", fortell heller eksakt hva det er dere mangler.

Hvordan definerer man egentlig arbeiderklasse i dag? De lavt utdannede og høyt lønnede?

Hvorfor spør du siden du tydeligvis ikke vet hva arbeiderklassen er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klart norge fortsatt er et klassesamfunn, og klart ikke alle har like muligheter i dagens norge! I mine øyne har de som mener noe annet skylapper!

Men...arbeiderklassen? :klø:

Mener man da industriarbeideren? Tror vel ikke akkurat det er de som sliter mest økonomisk i dag, men hvis man med arbeiderklassen mener ufaglærte (og tildels visse faglærte) innen omsorgsyrker og handelsnæring, så kan man vel til dels snakke om et segment som er underbetalt og lite verdsatt i fht det stykke arbeid de gjør. F.eks barnehageassistenter. De tjener helt utrolig dårlig og gjør en kjempeviktig og ansvarsfull jobb, som også er krevende og slitsom.

Nå handler vel klasseskillet vel så mye om andre ting som direkte om penger, vil jeg tro. (status, kulturell kapital, muligheter, osv)

Når jeg snakker om arbeiderklassen mener jeg de som ikke eier eller har kontroll over produksjonsmidler eller arbeidskraft. Inn under denne gruppa kommer yrkene du nevner, samt en del andre.

Gjest Gjest
Skrevet

Dagens arbeidsklasse er ikke lengre industriarbeiderne: de tjener ganske bra i dag, langt mer enn akademikerne...

Dagens typiske arbeidsklasse er IT-arbeiderne: de har lav utdanning og tjener gress med penger.

Skrevet
Ja, og 30% av den norske befolkning sympatiserer med FRP. Selv om mange mennesker mener noe betyr ikke det at de har rett.

Og hvordan vil de som har svart på den nevnte undersøkelsen definere "klassedelt samfunn"? At noen tjener mer enn andre? For klasseskiller av typen vi finner i f.eks. Storbritania er det vel ingen som mener at vi har her.

Jeg trur de fleste mener at vi har et klassedelt samfunn i Norge jfr. undersøkelsen. Det vil si at dette er den allmenne oppfatning. Klasseskillene går etter min mening på en slags blanding mellom stilling i arbeidslivet, økonomi og sosial status.

Skrevet
Betyr dette at du ser en direkte forbindelse mellom den såkalte "arbeiderklassen" og prostitusjon, narkomani etc? Siden du nevner det i den forbindelsen?

Nei, ikke direkte, jeg nevnte bare de gruppene som har lav status i samfunnet.

Skrevet (endret)
Jeg trur de fleste mener at vi har et klassedelt samfunn i Norge jfr. undersøkelsen. Det vil si at dette er den allmenne oppfatning. Klasseskillene går etter min mening på en slags blanding mellom stilling i arbeidslivet, økonomi og sosial status.

Men er du enig i at den sosiale mobiliteten i Norge er langt større enn i f.eks. Storbritania og USA?

Nei, ikke direkte, jeg nevnte bare de gruppene som har lav status i samfunnet.

Ok. Den der sammenligningen lurte jeg nemlig litt på.

Endret av quirky
Skrevet

Jeg mener at det ikke er allverdens forskjell på klasseskillene i Norge og Storbritannia - den største forskjellen er vel at i Norge er de viska vekk fra språket.

Skrevet (endret)

Det er vel egentlig ikke så mye "arbeiderklasse" igjen i samfunnet. Jeg vil heller forestille meg at man har en liten arbeiderklasse, en minimal økonomisk overklasse og en særdeles stor middelklasse. I sistnevnte er det også variasjoner selvsagt. Alt fra barneskolelærere til leger og advokater.

Så har man en slags underklasse da, bestående av narkomane, uteliggere, tiggere og andre løsgjengere.

Endret av Christiane
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener at det ikke er allverdens forskjell på klasseskillene i Norge og Storbritannia - den største forskjellen er vel at i Norge er de viska vekk fra språket.

Dette er kanskje hva du liker å tro.

Norge har aldri hatt verken adel eller grevskap, slik Storbritannia har hatt. Alle i Norge er småbønder i forhold til f.eks. de i Storbritannia.

I Norge kan man i beste fall skille mellom de som kan, og de som ikke kan, og på det kulturelle nivået/smaken.

I og med at "alle" har penger i Norge, må skillet gå ved smak og kulturell dannelse.

Skrevet

Har du vært i UK?

Skrevet
Dette er kanskje hva du liker å tro.

Norge har aldri hatt verken adel eller grevskap, slik Storbritannia har hatt. Alle i Norge er småbønder i forhold til f.eks. de i Storbritannia.

I Norge kan man i beste fall skille mellom de som kan, og de som ikke kan, og på det kulturelle nivået/smaken.

I og med at "alle" har penger i Norge, må skillet gå ved smak og kulturell dannelse.

Det er riktig at Norge ikke har adel i samme omfang som Storbrittania. Men noen grever finnes det da, uten at det har så stor betydning for denne debatten.

"skillet går ved smak og kulturell dannelse"? Nei.

"alle har penger i Norge"? Nei.

Det er forskjell på hva man tjener. Arbeiderklassen tjener generelt minst, sjøl om noen typiske arbeideryrker er godt betalt.

Jeg vil si at klassetilhørighet er en slags sosiokulturell greie, selv om definisjonene går på hvilken rolle man har i produksjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket: Du må kjenne utrolig dårlig til samfunn og kultur i Storbritannia (og ikke minst Frankrike).

Norge kan ikke sammenliknes med disse landene, de har en helt annen tradisjon, kultur og historie enn hva vi i Norge har.

Vi i Norge (uansett hvem...) kan ikke jukse på seg noe de aldri har hatt i sine røtter/historie/gener/arv/miljø.

Skrevet
Det er riktig at Norge ikke har adel i samme omfang som Storbrittania. Men noen grever finnes det da, uten at det har så stor betydning for denne debatten.

Norge har ingen adel i dag. Men korrekt informasjon er vel ikke så viktig i debatten. Iallfall ikke når man ønsker å gjøre klasseskillet større enn det faktisk er.

Skrevet
:overrasket: Du må kjenne utrolig dårlig til samfunn og kultur i Storbritannia (og ikke minst Frankrike).

Norge kan ikke sammenliknes med disse landene, de har en helt annen tradisjon, kultur og historie enn hva vi i Norge har.

Vi i Norge (uansett hvem...) kan ikke jukse på seg noe de aldri har hatt i sine røtter/historie/gener/arv/miljø.

Klar over det.

Skrevet
Norge har ingen adel i dag. Men korrekt informasjon er vel ikke så viktig i debatten. Iallfall ikke når man ønsker å gjøre klasseskillet større enn det faktisk er.

Jeg ønsker ikke å gjøre det større enn det er, jeg ønsker å gjøre det mindre, ergo må man være bevisst på hvordan forholda faktisk er.

Gjest Gjest
Skrevet

"skillet går ved smak og kulturell dannelse"? Nei.

"alle har penger i Norge"? Nei.

Det er forskjell på hva man tjener. Arbeiderklassen tjener generelt minst, sjøl om noen typiske arbeideryrker er godt betalt.

Jeg vil si at klassetilhørighet er en slags sosiokulturell greie, selv om definisjonene går på hvilken rolle man har i produksjonen.

Du kjenner tydeligvis veldig lite til klasseskiller...

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_class

http://www.theage.com.au/articles/2004/04/...2055641506.html

http://www.nytimes.com/2005/05/15/national...agewanted=print

Dette er bare noen linker, men det finnes i tillegg studier som viser at kulturell ballast og dannelse også er noe man kan skille mellom "klassene" etter.

Skrevet
Jeg ønsker ikke å gjøre det større enn det er, jeg ønsker å gjøre det mindre, ergo må man være bevisst på hvordan forholda faktisk er.

Og de faktiske forholdene er at vi ikke har noen adel i Norge. Og dermed ingen grever.

Gjest Gjest
Skrevet
Og de faktiske forholdene er at vi ikke har noen adel i Norge. Og dermed ingen grever.

Nemlig. Enig med Punktom her.

Skrevet

Ok, så de som kaller seg Grev ditt og datt er ikke grever, de bare later som?

Skrevet
Du kjenner tydeligvis veldig lite til klasseskiller...

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_class

http://www.theage.com.au/articles/2004/04/...2055641506.html

http://www.nytimes.com/2005/05/15/national...agewanted=print

Dette er bare noen linker, men det finnes i tillegg studier som viser at kulturell ballast og dannelse også er noe man kan skille mellom "klassene" etter.

Nei jeg kan ikke veldig lite om klasseskiller, jeg kan faktisk ganske mye om det. Som den ene linken din også referer til, er det forskjell på hvordan man definerer klasser. Jeg tar utgangspunkt i den marxistiske klasseanalysa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...