Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Har lagt merke til at minst et par ivrige debattantet her inne stadig klager over hvor kjipt arbeiderklassen i dette landet har det. Så, kom igjen, få høre hva som er problemet. Prøv å holde dere unna standardfrasene som "vi bli utbytta av systemet", fortell heller eksakt hva det er dere mangler. Hvordan definerer man egentlig arbeiderklasse i dag? De lavt utdannede og høyt lønnede?
Frida Frosk Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Hvis vi først skal dele inn samfunnet i klasser, så hører jeg vel kanskje til arbeiderklassen. Jeg syter ikke mye, så er nok ikke meg du hovedsaklig sikter til, men det jeg mangler er å eie en egen bolig. Når et par på rundt 30, med normal inntekt, ikke har råd til å kjøpe en nøktern tre-roms noenlunde sentralt i Oslo mener jeg det er noe galt med boligpolitikken. Og jada, jeg vet at vi kan flytte på Oppsal eller Furuset f.eks, men jeg synes fortsatt ikke det er riktig at "arbeiderklassen" omtrent ikke skal ha råd til å kjøpe seg en leilighet innenfor ring 3. Bortsett fra det er jeg ganske fornøyd jeg, men så er jeg ikke spesielt opptatt av penger heller da.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Det er vel lenge siden man delte inn mennesker i arbeiderklasse og overklasse i Norge? Selv aner jeg ikke hvor jeg hører til, i så fall.
Diktern Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Jeg tilhører vel arbeiderklassen, men jeg syter ikke. Jeg bare påpeker en del feil og mangler i systemet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Til TS kanskje du vil definere hva du mener med "arbeiderklassen" siden dette ikke lengre en klasseinndeling som de fleste identifiserer seg med?
Wonders Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 'Dere fra arbeiderklassen' Hva er du da Gjest? Ny-rik?
Gjest splæsj Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 Hæ? Arbeiderklassen? Hvilket århundre er TS fra?
Diktern Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 Hæ? Arbeiderklassen? Hvilket århundre er TS fra? ← Ja, alle er jo likestilte i vårt moderne samfunn. De som ikke tjener så bra, er arbeidsledige, prostituerte eller narkomane, de har skylda sjøl, for de har hatt alle muligheter. Ikke sant?
Diktern Skrevet 26. juni 2006 #11 Skrevet 26. juni 2006 Det var ironi, så du flagget? Poenget mitt er, at 9 av 10 nordmenn ser på Norge som et klassesamfunn. Jeg er for så vidt en av de 9. Dem som ikke får føle klassesamfunnet på kroppen, kan selvfølgelig benekte at det eksisterer (jeg veit ingenting om din klassebakgrunn, bare så det er presisert). Men du har ikke flertallet med deg der.
Gjest Embla s Skrevet 26. juni 2006 #12 Skrevet 26. juni 2006 Klart norge fortsatt er et klassesamfunn, og klart ikke alle har like muligheter i dagens norge! I mine øyne har de som mener noe annet skylapper! Men...arbeiderklassen? :klø: Mener man da industriarbeideren? Tror vel ikke akkurat det er de som sliter mest økonomisk i dag, men hvis man med arbeiderklassen mener ufaglærte (og tildels visse faglærte) innen omsorgsyrker og handelsnæring, så kan man vel til dels snakke om et segment som er underbetalt og lite verdsatt i fht det stykke arbeid de gjør. F.eks barnehageassistenter. De tjener helt utrolig dårlig og gjør en kjempeviktig og ansvarsfull jobb, som også er krevende og slitsom. Nå handler vel klasseskillet vel så mye om andre ting som direkte om penger, vil jeg tro. (status, kulturell kapital, muligheter, osv)
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #13 Skrevet 26. juni 2006 De som kommer fra arbeiderklassen forblir gjerne der, men det finnes unntak. Men nå har vi jo en "fattigklasse" også her i landet, som alltid har eksistert. Det skal mye å komme seg opp og tjene gode penger, når grunnlaget er skjevt. Hvis dine foreldre ikke har råd til å koste på deg en utdannelse og er redd studielånet bare blir en hindring for deg, så kommer du ikke langt uansett evner. Ved enkelte skoler forhører de seg om hva dine foreldre jobber med osv. - dvs. alt om din bakgrunn. De vil ikke ha annet enn vestkantunger inn på endel skoler. Kongefamilien tilhører jo egentlig fattigklassen, for de er jo de største mottakerne av offentlig støtte her i landet.
Gjest Embla s Skrevet 26. juni 2006 #14 Skrevet 26. juni 2006 De som kommer fra arbeiderklassen forblir gjerne der, men det finnes unntak. Men nå har vi jo en "fattigklasse" også her i landet, som alltid har eksistert. Det skal mye å komme seg opp og tjene gode penger, når grunnlaget er skjevt. Hvis dine foreldre ikke har råd til å koste på deg en utdannelse og er redd studielånet bare blir en hindring for deg, så kommer du ikke langt uansett evner. Ved enkelte skoler forhører de seg om hva dine foreldre jobber med osv. - dvs. alt om din bakgrunn. De vil ikke ha annet enn vestkantunger inn på endel skoler. Kongefamilien tilhører jo egentlig fattigklassen, for de er jo de største mottakerne av offentlig støtte her i landet. ← Nå er det heldigvis sånn at man fra videregående av kan få rett til utdanningsstipend, og jeg ser ikke helt hvorfor det er forskjell på å ta lån fra lånekassa om man kommer fra et hjem med penger kontra det motsatte. (de fleste betjener vel lånekasselånet sitt selv). Jeg tror ikke foreldrenes økonomiske status er det mest avgjørende for om barnet velger å ta utdanning eller ikke, men mer foreldrenes sosiale og kulturelle status. Så er det jo også sånn at det ikke nødvendigvis er de lengste utdanningene som er de mest innbringende. Jeg vil tro at en elektriker (videregående skole, uten studielån) ofte vil ha en høyere livsinntekt enn mange akademikere (mange års tapt arbeidsinntekt + mange års studielån). Kongefamilien gjør vel en jobb de får betalt for av den norske stat, på lik linje med veldig mange andre som jobber i regi av staten? Og kongefamilien har jo også store verdier som de eier selv, og M.L. har jo også vist at hun er i stand til å brødfø seg selv rimelig bra. Har aldri hørt om skoler i Norge som siler ut elevene på bakgrunn av hva foreldrene jobber med? Hvilke skoler er det?
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #16 Skrevet 26. juni 2006 Embla s, jeg er tildels enig med deg. Men om foreldrene er "dårlige" rådgivere for sine barn fordi de selv ikke har utdannelse fordi de selv aldri kunne velge, så er det vanskelig for en 16 åring å velge (det er jo vanskelig uansett, men...) Når det gjelder kongefamilien, så har vi valget mellom dem og en president og jeg har ikke noe i mot kongefamilien i Norge, selv om jeg ikke ville vært en av dem om jeg hadde fått millioner i royalties. Du spør hvilke skoler, ett eksempel er Kunst- og Håndverkskolen i Oslo. Den er visstnok statlig også, men de samme spørsmålene dukker opp på private skoler. Det er ganske frekt siden elevens kunnskaper og evner er det viktigste. Hvis jeg søkte på en slik skole, ville jeg løyet, men jeg vet ikke hva jeg skulle funnet på som var "fint" nok...
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #17 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Du spør hvilke skoler, ett eksempel er Kunst- og Håndverkskolen i Oslo. Den er visstnok statlig også, men de samme spørsmålene dukker opp på private skoler. Det er ganske frekt siden elevens kunnskaper og evner er det viktigste. Hvis jeg søkte på en slik skole, ville jeg løyet, men jeg vet ikke hva jeg skulle funnet på som var "fint" nok... ← Hvor har du egentlig det fra? Jeg har venner som går der, og ingen av dem er "vestkantfolk". De kommer fra en helt normal bakgrunn. At de som kommer fra arbeiderklassen gjerne blir der, og at det bare finnes unntak, vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Det stemmer i svært mange land, men i Norge i dag er den sosiale mobiliteten svært høy. Selv om ens foreldre knapt har fullført ungdomsskolen kan man studere og komme seg omtrent så langt man vil. Ikke at man trenger utdanning for å tjene godt heller- som Embla tar opp i sitt innlegg. Jeg er for øvrig veldig nyskjerrig på definisjonen av "arbeiderklasse" i Norge i 2006. Endret 26. juni 2006 av quirky
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #18 Skrevet 26. juni 2006 Det var ironi, så du flagget? Poenget mitt er, at 9 av 10 nordmenn ser på Norge som et klassesamfunn. Jeg er for så vidt en av de 9. Dem som ikke får føle klassesamfunnet på kroppen, kan selvfølgelig benekte at det eksisterer (jeg veit ingenting om din klassebakgrunn, bare så det er presisert). Men du har ikke flertallet med deg der. ← Ja, og 30% av den norske befolkning sympatiserer med FRP. Selv om mange mennesker mener noe betyr ikke det at de har rett. Og hvordan vil de som har svart på den nevnte undersøkelsen definere "klassedelt samfunn"? At noen tjener mer enn andre? For klasseskiller av typen vi finner i f.eks. Storbritania er det vel ingen som mener at vi har her.
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Ja, alle er jo likestilte i vårt moderne samfunn. De som ikke tjener så bra, er arbeidsledige, prostituerte eller narkomane, de har skylda sjøl, for de har hatt alle muligheter. Ikke sant? ← Betyr dette at du ser en direkte forbindelse mellom den såkalte "arbeiderklassen" og prostitusjon, narkomani etc? Siden du nevner det i den forbindelsen? Endret 26. juni 2006 av quirky
Velvet Skrevet 26. juni 2006 #20 Skrevet 26. juni 2006 Med min flaks tilhører jeg sikkert ikke arbeiderklassen engang. *snyt og snufs*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå