Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å ha med seg katter på ferie? Vi skal på hytta i en ukes tid i ferien og vurderer hvor kattene skal være da.

Hytta ligger på en øy (ganske stor for to små) og jeg er redd det er grevling der... endel skog og gratt rundt hytta.

Her hjemme holder de seg rundt husene nær vårt og tør ikke engang følge etter oss når vi går på tur i området. Holder seg så de ser huset hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvis det er en plass dere reiser jevnlig så ville jeg tatt de med.

Skrevet

Vi har innekatt og han tar vi med oss når vi drar på hytte-turer! :)

Skrevet

Vi kommer til å være der en del etterhvert ja (om sommeren) vi kommer sansynligvis til å overta den hytta om noen år.

Men hvordan venner jeg de til å være der? Er ikke så lett å ha de inne noe særlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Gjør som du har gjort hjemme vel, la døra stå åpen så går de ut når de tør. Ut fra det du forteller vil de neppe gå langt fra huset. Det vil helt sikkert gå fint.

Skrevet

Får vel prøve :) de kommer til å ha det supert, er bare litt engstelig for dem. I og med at de er 8 måneder når vi skal dit så er jo retningssansen fult uviklet også.

Bedre å ha de med enn å ha de alene hjemme hvertfall.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at det er bedre å ta dem med! Katter vil prøve å finne veien hjem, så det kan hende det blir et lite forsvinningsnummer. De kommer vel ikke så langt på en øy, men..

Katter klarer seg fint alene, så lenge du har noen som mater dem og koser litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Går sikkert bra å ta dem med. Vi har hatt med katt på hytta en gang, og han holdt seg bare inntil husene, og ble med oss på småturer. På en øy er det jo ikke farlig om de går seg en tur heller. Ville sørget for å ha dem inne om kvelden når grevlingen er ute og rusler. Ellers er kanskje flått et minus...

Skrevet

Jeg bor en liten kjøretur fra de jeg tør gi nøkkel, og kattene kommer til å få dilla av å være inne i de dagene det er, men kanskje like greit å ha de inne her. Holder det at det er noen her anhver dag? De har jo selskap i hverandre...

Huff, klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes er best.

Skrevet

Nei, de må få friskt vann og ny mat hver dag. Er det innekatter? Ellers kan de jo være ute.

Skrevet

De er ute, men kan ikke la de være ute hele tiden. Får prøve å rekke å sette opp en kattedør før vi drar. Og hvis man setter ut nok mat og vann kan de være alene i over ett døgn... det har de vært før uten at det var noe problem faktisk. (Var ikke mye over døgnet da men...) Problemet er vel helst at doen blir full...

Skrevet

Mine katter har alltid spist all den maten de har fått, så det hjelper ikke hvis jeg setter ut ekstra mye mat for at det skal holde i flere dager. Kanskje det finnes en slags matautomat som hindrer at de spiser alt på en dag.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville begynt å ta med kattene nå mens de ennå er unge. Da blir de vant til å være på hytta og vil ikke stikke av. Å ikke ta med kattene og la de bli vant til hytta betyr bare at du kan få problemer senere. Alle jeg kjenner som har katt tar med kattene på hytta uten problemer.

At kattene vil søke hjem er lite trolig, de er enå unge og ikke veldig territoriale. ukastrerte hannkatter er de som oftes begynner å lete etter terretoriet sitt når de kommer på et nytt sted fordi de gjerne er sterkere knyttet til dette.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

I min familie har vi alltid tatt med katten(e) på hytten i ferier og helger, og det eneste som har vært problemet med det, er at de ikke alltid var i nærheten når vi ville reise hjem.

Første gangen vi tok dem med lot vi de være innendørs og gjøre seg kjent, men deretter har vi latt dem gå utendørs. Som regel holder de seg i nærheten, og de har aldri stukket av. Alle kattene våre har elsket å være på hytten og i naturen.

Tror ikke det vil bli noe problem å ta kattene med på en liten øy, da har de i alle fall ikke muligheten til å stikke av. At det kan være rovdyr i nærheten er selvsagt en risiko, men det vil alltid være utrygt for en katt som går utendørs enten det er i by eller på land.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville også tatt de med nå som de er unge, så venner de seg til å være der. Mye koseligere å ta de med da, enn at kattene må være alene hjemme.

Det høres ikke ut som at de kommer til å bevege seg særlig langt fra dere siden de holder seg så nærme huset når de er hjemme.

Venninna mi hadde en katt som ELSKET å være med på hytta.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har alltid med katten vår på hytta og han har aldri stukket av. Han storkoser seg der - og jakter fra morgen til kveld.

Vi kan ikke kjøre bil helt fram til hytta, om sommern ror vi, men i vinter da vi måtte gå fulgte han etter oss som en trofast hund både til og fra hytta. Ikke no' problem i det hele tatt. :)

Tror at katten vil holde seg i nærheten av eieren sin i de fleste tilfeller, og etterhvert vil jo katten også bli kjent i området rundt hytta på samme måte som den er kjent hjemme.

GOD TUR!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...