Gjest Gjesta Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Hei! jeg får en kattunge nå snart, har ikke hatt katt før så jeg er liit usikker, jeg har en søster som jeg besøker ofte og drar ofte hjem i helgene. Kan pus bli med rundt omkring, eller blir det stress for han? han blir ikke alene hvis jeg reiser hjem en helg, men har litt lyst til å ha han med meg. har lest at jeg kan venne han til reisebur og bilkjøring hvis jeg tar det gradvis, men hvordan er det med fremmede steder? Fint med noen råd:)
Pilar Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Hvis det blir snakk om veldig ofte, så har pus det best hjemme der pus er trygg i vante omgivelser. En gang iblandt går greit, men vær forsiktig med å slippe pus løs på nye, ukjente steder.
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Jeg er nok en raring for jeg har katten min med "overalt". Dvs ikke helt overalt da, men på hytta for en helg og utlandet hvis jeg blir borte i mer en 10 dager +. Katten min går også ute når jeg tar han med på faste steder. Uansett, det er veldig lurt å venne katten til bur og reising fra den er kattunge, og da går det som regel greit. Om du bør ta den med alltid er noe du må vurdere ut fra temprament etterhvert. Noen katter hater å reise uansett, men andre tåler det godt både i forhold til selve reisingen og det å forholde seg til nye steder.
Gjest Gus Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Vi har også med katten "overalt", både på dagsturer og helgeturer. Skal vi til utlandet blir hun levert hos familien min og er f.eks. med dem på hyttetur istedenfor. Skal vi på butikken eller hva som helst kommer hun ofte og vil være med i bilen, og går vi tur dilter hun gjerne i hælene på oss da også. Vi slipper henne ut hvis hun er med på besøk bort også, vi, hun går aldri noen steder. Vil hun inn, kommer hun bare og skriker på døra der, og når vi skal hjem hopper hun inn i bilen. Hun har ingen problemer med å kjøre bil, være med bort eller være ute på fremmede steder. Hun synes faktisk at det er helt topp! Sikkert fordi hun har vært vant til det fra hun var liten.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Vi pleier å ta med oss begge kattene når vi reiser bort. Men vi skal til utlandet senere i sommer, og da skal søsteren min passe begge. Den minste liker å kjøre bil, men den største er skeptisk. Den største får gå løs i bilen, men den ligger kun under det ene forsetet fra vi drar og til vi er fremme.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Hei! jeg får en kattunge nå snart, har ikke hatt katt før så jeg er liit usikker, jeg har en søster som jeg besøker ofte og drar ofte hjem i helgene. Kan pus bli med rundt omkring, eller blir det stress for han? han blir ikke alene hvis jeg reiser hjem en helg, men har litt lyst til å ha han med meg. har lest at jeg kan venne han til reisebur og bilkjøring hvis jeg tar det gradvis, men hvordan er det med fremmede steder? Fint med noen råd:) ← Men vet du om hunden din liker katter?
duddi Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 Jeg er ganske enig med de over. Man tar jo hundene sine med overalt så hvorfor ikke katter også?! Det er jo bare å venne dem til det fra de er små. Skulle ønske jeg kunne det med mine 2 frøkner, men jeg fikk de i voksen alder og da var det for sent syns jeg. Begge 2 hater å kjøre bil og hun ene liker heller ikke å sitte i bur. Man får det som man gjør det til selv tror jeg... Lykke til med pusungen
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 Det er veldig lurt å vende kattungen til bilkjøring og fremmede steder. Så lenge de blir vant med det fra de er små vil de som oftest synes det er greit. Dette er veldig greit med tanke på veterinærbesøk som man ikke slipper unna. Husker det var et helvete å få med den forrige gamle katten vår som hadde bodd i samme huset hele livet og ikke hadde blitt vant med bilkjøring da han var liten... Men så er det som alltid: alt med måte. Så en gang en ung jente som sto og hang utenfor Oslo City med en liten kattunge i bånd. Katten så livredd ut av alt maset. Det er tross alt forskjell på hunder og katter, og jeg kan ikke se for meg at katter skal måtte bli vant med slike elstreme situasjoner som den jeg beskrev her. Og så ville jeg ikke sluppet ut katten på fremmed sted. Ser det går greit for noen som har skrevet her, men dette er blant untakene. Det er gjerne slik kattene forsvinner (særlig i forbindelse med at katten blir sluppet ut for tidlig etter flytting). Jeg ville selv aldri tatt en slik sjanse!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 jeg har og fått kattunge! men når den reiser rundt sånn, må jeg ta med doen da? eller tror du den vil gå på avis? hvis jeg skal være borte en hel dag og vil ha hun med? hvordan gjør dere da?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 Vi har alltid med doen når vi kjører på langtur, men størstekatten vår vil ikke komme fram fra setet hun ligger under, så hun er aldri på do underveis. Minstekatten går gjerne på do når vi stopper, men vi passer på at begge får gjort fra seg rett før vi drar.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #12 Skrevet 28. juni 2006 jeg har og fått kattunge! men når den reiser rundt sånn, må jeg ta med doen da? eller tror du den vil gå på avis? hvis jeg skal være borte en hel dag og vil ha hun med? hvordan gjør dere da? ← Ja, du må ta med doen. For katter er det instinktivt å grave ned tisset, og det vil de ikke kunne med en avis. Vi var en kort tur med katten, men besøket ble litt lenger enn antatt. Vi hadde ikke med doen til han, og katten viste stor misnøye og sjenanse da han gjorde fra seg i en krok i stua. helt tydelig at han ikke ønsket å gjøre fra seg på gulvet, men han klarte jo ikke å holde seg heller Men nå tar vi alltid med kassa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå