Gå til innhold

Planlegging av FEST!! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan..

Snart er det tid for bursdagsfeiring på høyt plan for mitt vedkommende. Jeg skal ha en skikkelig feiring av min 30-årsdag om et par måneder. Lokale er leid og jeg skal invitere ca 30 - 40 mennesker. MEN før jeg skriver invitasjonen så vil jeg tenke igjennom et par ting... og gjerne få noen gode råd til ting jeg er litt usikker på.. :-?

For det første,

syns dere at det blir for dumt dersom jeg sier/skriver til folk at festen koster 100 kr som skal gå til å dekke leie av lokale + mat i en eller annen form?

Tror folk har delte meninger omkring dette, mine venner fra studietiden er vant til å ha 'spleiselag', mens nye venner og min samboer syns kanskje dette er litt 'frekt' ettersom jeg inviterer til fest. Men skal jeg dekke hele festen selv så vil det koste meg et sted mellom 3 - 5 tusen kroner. Det er jo mye penger for meg!! Hva om jeg på en eller annen måte får skrevet dette i innbydelsen om at jeg ønsker at gjestene betaler en 100-lapp hver istedenfor bursdagsgaver?

Eller har dere andre gode råd?

Så tenker jeg litt videre på selve festen og hvordan jeg skal legge opp feiringen. Skal jeg engasjere et par stykker til å ordne opp med enkelte ting, skal jeg ta meg av kjøkken, rydding, matservering ol selv eller skal jeg få 'ukjente' eller ikke inviterte til å ta jobben? Hva er eventuelt vanlig å betale for en slik jobb?

Bør jeg ha en slags form for 'temakveld'?

Har egentlig ikke lyst til det, men vet at dette er veldig populært..

Hva med sanger?

Hva slags mat anbefaler dere?

Har selv tenkt på gryterett, og lage ris, salater, loff ol selv...

Hva med musikk?

Finnes det steder man kan få leid enkle anlegg for slike anledninger og hva koster det?

Sånn i utgangspunktet ønsker jeg alle mulige ideer fra dere som leser dette om hvordan jeg skal få til en vellykket fest. Det blir en god blanding av mennesker fra jobb, fritid, gamle og nye venner og jeg vil at alle skal kose seg. Samtidig skal dette være en feiring jeg og gjestene kan se tilbake på som et flott minne...

8) Kanskje litt drøyt å be om gode råd nå før jul, men men...

Takker for alle som kommer med tilbakemeldinger... :P

Plutti :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For det første,

syns dere at det blir for dumt dersom jeg sier/skriver til folk at festen koster 100 kr som skal gå til å dekke leie av lokale + mat i en eller annen form?

Tror folk har delte meninger omkring dette, mine venner fra studietiden er vant til å ha 'spleiselag', mens nye venner og min samboer syns kanskje dette er litt 'frekt' ettersom jeg inviterer til fest. Men skal jeg dekke hele festen selv så vil det koste meg et sted mellom 3 - 5 tusen kroner. Det er jo mye penger for meg!! Hva om jeg på en eller annen måte får skrevet dette i innbydelsen om at jeg ønsker at gjestene betaler en 100-lapp hver istedenfor bursdagsgaver?

Si du ønsker deg en fest med masse venner i bursdagsgave - og istdenfor gave ber du om at alle bidrar med en hundrelapp eller noe sånt.

Det er vanlig å betale for vennefester. Jeg hadde for noen år siden et problem med å betale for bursdagsfeiringer, men det har kommet seg, nå har jeg til og med vært med å betale for bryllup, så dette er helt sikkert greit.

Så tenker jeg litt videre på selve festen og hvordan jeg skal legge opp feiringen. Skal jeg engasjere et par stykker til å ordne opp med enkelte ting, skal jeg ta meg av kjøkken, rydding, matservering ol selv eller skal jeg få 'ukjente' eller ikke inviterte til å ta jobben? Hva er eventuelt vanlig å betale for en slik jobb?

En tusenlapp per pers. som er på jobb en kveld som dette er ikke uvanlig.

Kan du ikke klare deg uten betalt hjelp?

Få noen venner til å hjelpe med rydding etc. Det kan være festdeltakere det. Jeg har både bedt om hjelp og hjulpet til med å rydde ut og flytte bord etcf. Hvis du vil gi noe, kan du jo droppe den hundrelappen fra de du ber om hjelp fra, at arbeidskraft er det du ønsker deg i gave fra dem.

30-40 mennesker er ikke så veldig mye - så får du med deg en tre stykker slipper du greit unna uten for mye ståk og mas.

Bør jeg ha en slags form for 'temakveld'?

Har egentlig ikke lyst til det, men vet at dette er veldig populært..

Hvis du ikke har lyst, trenger du ikke det. Er det ikke din fest da?

Hva med sanger?

Har du lyst lager du sanger, ellers ikke.

Hva slags mat anbefaler dere?

Har selv tenkt på gryterett, og lage ris, salater, loff ol selv...

Det er jo enkelt og greit det. Litt kjedelig kanskje? (var på en drøss av fester på 90-tallet hvor alle serverte gryterett og ris og loff og salat med rosa dressing - er nok bare fordomsfull)

Du kan også ha buffet, hvis alle tar med seg en rett hver fx? Pass på at ikke alle har med seg potetsalat bare.

Det kan jo være at dette gjør at du slipper å ta en hundrelapp i cover - men at folk bidrar på denne måten i stedenfor?

Hva med musikk?

Finnes det steder man kan få leid enkle anlegg for slike anledninger og hva koster det?

Du må nesten sjekke der du bor - det kan sikkert variere.

Har du sjekket med lokalet du har leid? De bør jo absolutt har et anlegg hvis dette er et utleielokale. Kanskje de i hvert fall har en forsterker, og du kna bruke eget anlegg ved å investere i en kabel. Det har jeg brukt før. Sånne kabler koster en hundrelapp kanskje. Og har du veldig stort anlegg, hør om noen du kjenner har et minianlegg - de er litt enklere å flytte. Uansett - sjekk hva som finnes der dere skal være.

Lykke til med festen din Plutti!

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å be om litt støtte til festen istedenfor bursdagsgave. Tror faktisk det har blitt ganske vanlig etterhvert.

Vi var nylig i en 35-års-fest, som i tillegg var et surprise-party.

Der betalte vi kr. 100 pr. pers. istedenfor gave. (Men vi kjente ham så godt at vi gav en liten gave i tillegg. Det var det forresten mange som gjorde).

Som tema var jeg ute for noe morsomt for en tid tilbake. Der var det slik at mannfolka var utkledd som damer, og omvendt. Kjempevellykket.

Lykke til med festen!! :wink:

Skrevet

Takk for svar og tips :)

Tror jeg kommer til å gå for å be om 100 kroner fra hver som gave jeg..

Har til nå 45 stykker jeg har lyst å invitere, lokalet jeg har leid passet for 30-40 stykker.. :roll:

Skal be om å få se lokalet etter jul og før jeg lager invitasjonen. Glemte å spørre om de har anlegg der. Det er et lokale tilhørende Jeger og fiskeforeninga i bygda og tviler vel egentlig på om det er anlegg der...

Angående hjelp til kjøkken ol. så spør jeg nok et par av de inviterte ja, og angående sanger og andre ting, så får de som eventuelt ønsker det ordne slike ting. Jeg har jo egentlig bare satt igang denne ballen, fordi jeg ønsker litt kontroll selv, orker ikke at noen skulle arrangere Suprise-party for meg og så får jeg ikke med de folkene jeg ønsker å feire med...

:blunke:

Tar gjerne imot flere råd og meninger.. og forslag... All slags råd tas imot med stor takk! 8)

Og god jul til dere alle... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...