Gjest Serana Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Har verdens snilleste hund.Den er sammen med andre hanner hver dag. Det er en stor hund,men problemet er da den møter nye andre store hannhunder. Ser den "skjevt" på den så gyver den løs på den.Og den gir seg ikke. har prøvd det meste. Hva sker og hva gjør vi galt? Vi har trent med kjente ved å gå tur og møtes. Det går fint,men det er da den møter fremmende.
Teddy Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Det er en hannhund...helt naturlig at den ikke aksepterer fremmede hanner. Hold dere til de hundene dere kjenner, og ikke la han få hilse på fremmede hannhunder.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Det er en hannhund...helt naturlig at den ikke aksepterer fremmede hanner. Hold dere til de hundene dere kjenner, og ikke la han få hilse på fremmede hannhunder. ← Det er det vi prøver på da,men her vi bor så er det snart hund i alle hus. Alle går tur. Hunder er jo nysgjerrige og sosiale dyr. så det er ikke alltid så lett. Det kan være andre som er like intr,men in aksepterer jo ikke noe av ukjente. vi trente på kurs ved at vi gikk med hundene og passerte de flere ganger. Nå er han stor og sterk. Ikke alltid lett. det må da gå an å gjøre noe?
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Kan du fortelle litt mer - mye mer - detaljert om hva som er problemet, og hva du har prøvd? Hvor gammel er han?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Kan du fortelle litt mer - mye mer - detaljert om hva som er problemet, og hva du har prøvd? Hvor gammel er han? ← Når vi går tur(med bånd) og det kommer fremmed handhund mot oss. I det de passerer hverandre så begynner spetakkelet. Jeg har måttet slippe han flere ganger pga jeg ikke har klart og holdt han. Det samme har andre eier måttet gjøre. Slik at de har ordnet opp seg imellom. heldigvis , så har jeg truffet forståelsesfulle hanneiere,men det er ikke alltid slik. Noen blir redde. Jeg snur meg og går videre og da kommer han.Er det noe mindre hannhund enn han selv, så kan det jo gå galt. Kan si at han ble "banket" opp av en fremmed stor hannhund da han var liten. Det er aldri problemer med store hanner han kjenner. Aldri problemer med tisper.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Du kan prøve med en vannpistol hver gang han begynner å hisse seg opp. Det krever en del av deg og du må være konsekvent, men det kan få han til å slutte å bråke når han møter fremmede hanner.
Viviwoom Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 Hvis du ikke har tenkt til å bruke ham i avl, kan kastrering være en mulig løsning. Ellers så er det å bare gå vekk den beste løsningen, når slåssingen er igang. Slikt blir alltid verre når eierne står og ser på, for da "støtter" du den, liksom. Dersom eierne går hver til sin kant, er bikkjene på egen hånd, og da er de som regel ikke så tøffe mer. Ellers kan du jo forsøke en skramleboks. Det er f.eks en tabletteske eller lignende som du putter småpenger/skruer ol (ting som lager skramlelyd) oppi. Så trekker du den med skinn, eller noe annet mykt. Når hunden ikke ser på, så kaster du boksen på den. Ikke veldig hardt, men nok til at den skvetter. De fleste hunder vet ikke hvordan de skal tolke skramlingen. Det blir liksom en utfordring til overlevelsesinstinktet deres. Så trekker du hunden raskt til deg, før den får sjansen til å undersøke boksen, og trøster alt du bare kan. Når du trøster, så sier du til hunden at "dette var forferdelig farlig", og lærer den samtidig at når den hører skramlelyden, så er det best å løpe til deg og få beskyttelse. Også lurer du boksen diskret ned i lommen igjen, helst uten at hunden ser det også. Etter at du har gjort dette noen ganger, vil det være nok å bare skramle med boksen i lommen, også kommer bikkja løpende. Det er viktig at du ikke "overbruker" boksen. Den er til 1-2 formål, maks. Skramleboks høres kanskje litt dramatisk ut, men det er bedre enn at den slåss og kanskje blir alvorlig skadet
Xora Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Så dere på den SOS Hundehjelpen på torsdag - der viste de hvordan de ville ha hunden vekk fra uønsket adferd ved hjelp av en sånn tut/horn - og et annet alternativ var trykkluft på boks. Det hadde en voldsomt effekt. Men litt drastisk å gå med sånt når du er ute og lufter hunden da. Syns kanskje den der boksen med skramling hørtes grei ut- dersom det er en voldsom nok lyd - men ikke kaste den på hunden mener jeg da. Min hund kom i slåsskamp / ble angrepet for et par år siden og da kastet eieren flexibåndet etter hunden sin. Har ellers ingen erfaringer med hvordan løse en konflikt mellom to hannhunder, da jeg selv har vennligheten selv. Endret 27. juni 2006 av Xora
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har selv en hannhund som tilter av alle andre hunder, men det blir ikke helt det samme, spesielt ikke siden din er banket opp før, og sannsynligvis gjør dette av frykt. Jeg ville oppsøkt en atferdsspesialist og fått hjelp på grunn av dette. Jeg tror kanskje ikke straff/ubehag er det rette i akkurat denne situasjonen, selv om det fungerer på min - men han har aldri hatt negative opplevelser med andre hunder.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Hvis du ikke har tenkt til å bruke ham i avl, kan kastrering være en mulig løsning. Ellers så er det å bare gå vekk den beste løsningen, når slåssingen er igang. Slikt blir alltid verre når eierne står og ser på, for da "støtter" du den, liksom. Dersom eierne går hver til sin kant, er bikkjene på egen hånd, og da er de som regel ikke så tøffe mer. Ellers kan du jo forsøke en skramleboks. Det er f.eks en tabletteske eller lignende som du putter småpenger/skruer ol (ting som lager skramlelyd) oppi. Så trekker du den med skinn, eller noe annet mykt. Når hunden ikke ser på, så kaster du boksen på den. Ikke veldig hardt, men nok til at den skvetter. De fleste hunder vet ikke hvordan de skal tolke skramlingen. Det blir liksom en utfordring til overlevelsesinstinktet deres. Så trekker du hunden raskt til deg, før den får sjansen til å undersøke boksen, og trøster alt du bare kan. Når du trøster, så sier du til hunden at "dette var forferdelig farlig", og lærer den samtidig at når den hører skramlelyden, så er det best å løpe til deg og få beskyttelse. Også lurer du boksen diskret ned i lommen igjen, helst uten at hunden ser det også. Etter at du har gjort dette noen ganger, vil det være nok å bare skramle med boksen i lommen, også kommer bikkja løpende. Det er viktig at du ikke "overbruker" boksen. Den er til 1-2 formål, maks. Skramleboks høres kanskje litt dramatisk ut, men det er bedre enn at den slåss og kanskje blir alvorlig skadet ← kastrering synes jeg å gå for langt. Å forlate åstedet er noe som virker. Din ide med skaramleboks fikk jeg sansen for,så det skal jeg prøve. På en annen side, så er det ikke alltid jeg får meg til å slippe hunden å bare gå. Pga at det er andre som ferdes der også, særlig små barn som kan bli skremt. Lydene de lager i kampens hete er jo nok til å skremme. Jeg trasser meg igjennom og skryter han oppi skyene hver gang han går forbi tisper og små hunder, rosen er jo viktig her. Takk for innspill
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 At du slipper hunden din fordi den er for stor og sterk for _deg_, kan rett og slett ødelegge det sosiale for en annen hund. Jeg møtte en hund som er som du beskriver din med den forrige hunden jeg hadde, og du kunne bare glemme å møte andre hunder, for hunden var livredd, og det unner jeg faktisk ingen hunder å oppleve. Hvis det er så ille som du beskriver, så kan du jo rope til den andre hundeeieren om å de kan krysse gaten, de er hundeeiere, og de forstår. Du har en hannhund i andre siden av kobbelet, og de oppfører seg som hannhunder også. Jeg synes også kastrering kan være greit, det er ikke alltid det funker, men dersom du ikke skal bruke hunden din i avl, så hvorfor ikke?
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 Jeg syntes også det hørtes ille ut om du ikke klarer å holde ham, bare glemte å kommentere det. Kanskje noen andre, som er sterkere enn deg, kan ta ham til han har kommet over dette?
Imax Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Jeg er jo tilhenger av å kastrere hannhunder jeg da, hvis de er aggresive mot andre bikkjer... Det går an å prøve kjemisk kastrering og se om det funker. En sprøyte hver 3. måned og se om det har noen effekt.
Gjest Gjest_Iza'bella_* Skrevet 30. juni 2006 #14 Skrevet 30. juni 2006 Du kan vel lære ham at han ikke får hilse på alle hunder han møter? Ser ikke helt problemet her jeg... Den ene omplasseringshunden vi har går helt av hengslene når han ser en annen hannhund, men det betyrikke at han får hilse,heller tvert imot... Hvilken hund har du? For jeg er ikke store jenta,men har ingen problemer med å holde igjen Grand Danois hannen,som veier mer enn meg... Kanskje en ide og trene armmusklene litt???? Jeg vet hvertfall at jeg hadde blitt dritforbanna viss jeg hadde møtt noen som ikke kalrte å holde igjen hunden sin... Ikke ha større/tyngre hund enn du klarer hanskes med er mitt råd eller få noen andre til å lufte den... Du kan ødelegge viktig trening for andre hunder/eiere når du ikke klarer holde igjen hunden din...
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #15 Skrevet 30. juni 2006 SOS Hundehjelpen på TVN igår kveld hadde akkurat dette med en GD som dama ikke klarte å holde igjen, den ble helt på styr da de møtte andre hunder, barnevogner etc. Men ble skikk på den ved hjelp av enkle triks. Som å stoppe, snu og gå motsatt vei når hunden stresser seg opp, og så prøve dette flere ganger helt til han er rolig.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #16 Skrevet 30. juni 2006 Du kan vel lære ham at han ikke får hilse på alle hunder han møter? Ser ikke helt problemet her jeg... Den ene omplasseringshunden vi har går helt av hengslene når han ser en annen hannhund, men det betyrikke at han får hilse,heller tvert imot... Hvilken hund har du? For jeg er ikke store jenta,men har ingen problemer med å holde igjen Grand Danois hannen,som veier mer enn meg... Kanskje en ide og trene armmusklene litt???? Jeg vet hvertfall at jeg hadde blitt dritforbanna viss jeg hadde møtt noen som ikke kalrte å holde igjen hunden sin... Ikke ha større/tyngre hund enn du klarer hanskes med er mitt råd eller få noen andre til å lufte den... Du kan ødelegge viktig trening for andre hunder/eiere når du ikke klarer holde igjen hunden din... ← Takk for veldig godt råd. TRENE ARMMUSKLENE JA......søren det glemte jeg.....
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #17 Skrevet 30. juni 2006 SOS Hundehjelpen på TVN igår kveld hadde akkurat dette med en GD som dama ikke klarte å holde igjen, den ble helt på styr da de møtte andre hunder, barnevogner etc. Men ble skikk på den ved hjelp av enkle triks. Som å stoppe, snu og gå motsatt vei når hunden stresser seg opp, og så prøve dette flere ganger helt til han er rolig. ← Som jeg skrev, så er det nye fremmede hannhunder dette skjer med. Han leker/trener sammen med andre store hannhunder hver dag. Tror kansje det er frykt/skal passe på meg/oss. Det rare er når han er løs, og det kommer hannhunder som han ikke kjenner, så setter han seg ned og venter til de har gått. pga båndtvang, så er han jo mest i bånd,men er løs noen ganger på øde plasser. hender vi treffer andre hunder uansett. Takk for mange gode råd. Fikk tips om å trene armmusklene....sikkert bra når en har en hund medrå muskelkraft
samsons mamma Skrevet 1. juli 2006 #18 Skrevet 1. juli 2006 Kjenner godt til problemet med hanhunde og møtet med andre hanhunde, spesiell de som aldersmessig passer min egen. Grunnen til din hund reagere som den gjør, er den opplevelsen den har hatt som liten og den er redd når den møter andre hanhunder. Kanskje den også merker det på deg, idet det jo går fint med kjente hunder. og at du virker nervøs når dere treffer fremmede hunder og det merker han. Å få kontakt med hunden innen vi treffer den fremmede hund har vært god teknikk for oss, et leke i lommen eller ball også få hundens intensive oppmerksomhet med den også rose ekstrem hvis han lader den andre hund passere uten problem. Vi oppdrar ikke med straff eller alt for mye bråkeleker da hunden kan bli ennå mer nervøs. Men ta en tennisball når du ser fremmede hund komme også sett deg på hug og få hans oppmerksom og etterpå ros hvis det gik greit. Hvis der oppsto problemer, så ikke reagere. Etterhvert vil han skjønne at der ingen grunn er til å bli redd og at fremmede hunder vil han forbinde med en leke og det er jo positivt. Lykke til
Fantasia Skrevet 1. juli 2006 #19 Skrevet 1. juli 2006 Kastrering er et enkelt og raskt inngrep som alle som ikke skal avle på hundene sine bør gjøre. Først og fremst for hundens del (mindre stress i forbindelse med andre hunder samt mindre frustrasjon) men også for sin egen. Det burde være vanlige å kastrere hundene sine.
Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2006 #20 Skrevet 1. juli 2006 Kastrering er et enkelt og raskt inngrep som alle som ikke skal avle på hundene sine bør gjøre. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå