Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

En danseløve har jeg aldri vært, men nå vil jeg lære meg swing. En kompis fortalte meg at han hadde litt dårlig koordinasjon, og at det derfor er mer vrient å lære seg å danse. Koordinasjon er vel heller ikke min sterkeste side, men jeg tror og håper jeg ikke er et håpløst tilfelle.

Har dere noen erfaringer med folk med null danseerfaring som har lært seg swing/dans? Er det håp?

Jeg har sjekket litt på nettet, og det er eksempelvis et 12-ukers grunnkurs som ser aktuelt ut. Er man i stand til å be opp ei swingende dame og gjøre en bra figur etter et sånt kurs?

Har blant annet tittet på denne siden. http://www.larogdans.no/Info/Swing.htm

Skrevet

Håper det, skal nemlig selv melde meg opp til et 12-ukers swing kurs :ler:

Er bare helt elendig i selskapsdans!

Skrevet

Når vi skulle gifte oss nesten kjøldro jeg gubben på dansekurs. Jeg har no LITT rytme i seg men han? Nei stakkar...som å gå tur i skogen :ler: ....så da ble det dansekurs (swing) på han. Og, driiitartig var det også!!!! Vi var i regi av Lær og Dans - sånn helgekurs som gikk over 3 dager (fredagskveld 18-21, lørdag 10-17 og søndag 11-15) Vi lærte grunnstegene + andre finurligheter. Kjempartig!! :) Anbefales!!

(også er det jo god trim ;) )

Skrevet

Er viktigere med rytme enn koordinasjon.

Gjest dam35
Skrevet

selv folk med 2 treben har utbytte av et swing-kurs,

ikke nøl, go for it! :) Kjempegøy er det!

Jeg ville kanskje tatt et lite helgekurs først,

kan virke litt overveldene å binde seg til 12 uker.

Jeg gikk en helg, lørdag og søndag, totalt 4 timer.

Lærte kjempemye

("Kom og dans", i KFUM-huset i Oslo)

Skrevet
selv folk med 2 treben har utbytte av et swing-kurs,

......

Heheheeee...... :hoho: treffende forklaring ;)

Skrevet

Vi er begge totalt uerfarne i alt av dans.

Gikk på et par kurs hos "Kom og dans", og nå imponerer vi stort på dansegulvet. Riktignok bare dersom ingen andre tilstedeværende kan noenting. :sjenert:

Men det er kjempegøy! Selv om vi ikke alltid treffer trinnene eller takten så er dansing blir kanongøy. Det hadde jeg aldri trodd om oss. :ler: Har noen trebein begge to.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe talent når det gjelder dansing.. men har gått swing kurs og det var kjempe morro! Så lenge man har litt rytme i kroppen så bør det går bra. Søstra mi eier ikke rytme, jeg har prøvd å lære henne swing utallige ganger men hun klarer rett og slett ikke å bevege seg etter musikken samme hvor mye hun prøver.. men hun er nok bare et håpløst tilfelle og jeg er sikker på at du kommer til å elske det å få det bra til! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Alle som kan telle til seks, kan lære seg å danse swing :)

Skrevet
Alle som kan telle til seks, kan lære seg å danse swing :)

Etter mine begreper holder det med å telle til fire. ;)

Skrevet
:tunge1: ..pass deg ellers kommer jeg og "svinger" deg.
  • 2 år senere...
Skrevet
En danseløve har jeg aldri vært, men nå vil jeg lære meg swing. En kompis fortalte meg at han hadde litt dårlig koordinasjon, og at det derfor er mer vrient å lære seg å danse. Koordinasjon er vel heller ikke min sterkeste side, men jeg tror og håper jeg ikke er et håpløst tilfelle.

Har dere noen erfaringer med folk med null danseerfaring som har lært seg swing/dans? Er det håp?

Jeg har sjekket litt på nettet, og det er eksempelvis et 12-ukers grunnkurs som ser aktuelt ut. Er man i stand til å be opp ei swingende dame og gjøre en bra figur etter et sånt kurs?

Har blant annet tittet på denne siden. http://www.larogdans.no/Info/Swing.htm

Jeg synes du har litt feil fokus på hvorfor du skal ha kurs innenfor dans. Jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å vinne VM i swing/dans, enn å ha det gøy :)

For hvem kan vel si at en dans er feil eller riktig? Og hvis jeg hadde blitt bydd opp til dans av en som ikke kan danse, så ville jeg tatt det som et vanvittig stort kompliment :) Sier ikke det litt a? Noen gjør noe de ikke kan, men de vil lell :P

Men gjør et søk på kursguiden eller kursagenten, så finner du et kurs, vettu :)

Skrevet

Til dere som diskuterte telling (eller andre som vet) - er dette vanlig sving (6-steg?) eller juksesving (4-steg?)? Tenker ikke på konkurransedans, men på vanlig selskapsdans til selskapsbruk (brylluper og sånn). Vet dere hva det heter på engelsk? Har funnet east coast swing og west coast swing og sånn men vet ikke hva som er riktig.

• 2 uker senere...
Gjest kenneth
Skrevet
Jeg synes du har litt feil fokus på hvorfor du skal ha kurs innenfor dans. Jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å vinne VM i swing/dans, enn å ha det gøy :)(...)
Du er nå en raring, som svarer på tråder fra 2006.

Jeg meldte meg på et nybegynnerkurs. Det gikk greit de to første gangene, men da jeg ikke hadde noen å øve med hjemme (og det begrenset seg litt hvor mye jeg gadd å stå foran speilet og trippe), ble jeg hengende litt etter.

De to første gangene hadde jeg samme partner, men da de rokkerte og jeg fikk ny partner, raknet det litt. Usikkerheten tok føringen og jeg følte meg særdeles ukomfortabel. At tempoet var såpass høyt, hjalp heller ikke.

Motivasjonen var for øvrig å imponere ei dame.

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Jeg meldte meg på et nybegynnerkurs. Det gikk greit de to første gangene, men da jeg ikke hadde noen å øve med hjemme (og det begrenset seg litt hvor mye jeg gadd å stå foran speilet og trippe), ble jeg hengende litt etter.

De to første gangene hadde jeg samme partner, men da de rokkerte og jeg fikk ny partner, raknet det litt. Usikkerheten tok føringen og jeg følte meg særdeles ukomfortabel. At tempoet var såpass høyt, hjalp heller ikke.

Hehe jeg beklager, men jeg så ikke at tråden var så gammel :P

Men kult å se at du tok sjansen da og meldte deg på et kurs :)

Ga du opp fullstendig eller har begynt med limbo istedet? :P

• 2 uker senere...
Skrevet
Etter mine begreper holder det med å telle til fire. ;)

Det har du helt rett i. I norsk folkesving holder det å kunne telle til 4. Det er ikke noe jukseswing. Skal du derimot danse West Coast Swing eller Boogie Woogie må du kunne telle til 6.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Neste gang får du få med deg en venninne. Da er det lettere. Jeg har forøvrig vært på dansekurs med en som jeg traff gjennom nettet, det var sååå skummelt, men så var det bare gøy. :)

• 1 år senere...
Skrevet

Når man bare teller til 4 er det riktignok det som kalles "jukseswing" for noen, andre kaller det folkeswing. Men den opprinnelige swingen, det er det ikke - den grunnleggende swingen teller man til 6, og det gjelder alle arter av swing (bl.a West Coast, Jive, osv.).

I Norge er såkalt folkeswing et nasjonalt fenomen som består av 4 trinn til swingaktig musikk, men det har egentlig ingenting med den originale swingen å gjøre utenom musikkbruken.

Kjære TS, jeg forstår deg godt når du er blitt utsatt for mangel av partner på dansekurs i tillegg til rotering som gjør det enda mer forvirrende. Om du tar til deg motet og prøver en gang til, denne gangen hos en danseskole som verken roterer på partnere og samtidig er sikret antall damer/menn slik at alle har partner - så kan du fint gå ut og be opp en dame etter et 12-13 ukers grunnkurs.

Forøvring kan man også komme godt i gang med bare et weekendkurs også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...