Gjest heksa Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Min alkoholiserte mor har nylig forlovet seg med en alkoholisert mann , og jeg fikk nå vite at han har flyttet inn hos henne. Han eier INGENTING! Min mor har klart seg ganske greit økonomisk, til tross for alkoholismen. Denne nye mannen har som dere sikkert skjønner ikke klart seg like greit. Aller helst hadde vi sett at han hadde holdt seg laaaangt unna, men dette er noe vi ikke kan klare å styre. Men hun er med på at det kanskje kan være greit å skrive en samboerkontrakt, og jeg hjelper gladelig til, for jeg og mine søsken er sleipe nok til å se at dette samboerforholdet kanskje kan gå ut over en hvis arv... Men hva burde vi tenke på når vi lager denne kontrakten????
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Jeg ville nesten tro at det beste var å IKKE skrive samboerkontrakt, for uten kontrakt har han faktisk ikke krav på noenting om forholdet tar slutt. Det eneste måtte være å skrive hva som tilhører hvem av innbo, leiligheten eier vel din mor? Å skrive en kontrakt som forhindrer din mor å bruke penger på mannen tviler jeg på lar seg gjøre. Og er du redd for arven din får du heller prøve å umyndiggjøre din mor...
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Jussformidlingen har lagt ut maler på samboerkontrakt på sine nettsider. Den kan kanskje gi dere noen forslag. http://www.jussformidlingen.no/info.asp?AID=2
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Jeg ville nesten tro at det beste var å IKKE skrive samboerkontrakt, for uten kontrakt har han faktisk ikke krav på noenting om forholdet tar slutt. Det eneste måtte være å skrive hva som tilhører hvem av innbo, leiligheten eier vel din mor? Å skrive en kontrakt som forhindrer din mor å bruke penger på mannen tviler jeg på lar seg gjøre. Og er du redd for arven din får du heller prøve å umyndiggjøre din mor... ← Det anbefales å skrive kontrakt, slik at en slipper krangling om hvem som eier hva. En kan opparbeide seg rettigheter over tid, og det er lurt for en part å få kontrakt på hva som er hans/hennes slik at det ikke er tvil ved samlivsbrudd.
Cata Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 Blir ikke helt svar på spørsmålet ditt, men....så fremt de ikke gifter seg så vil ikke han være arveberettiget, så arven vil være trygg uansett. Hvis din mor gir bort ting/penger til ham mens de er samboere, så er dette noe hun fritt kan gjøre uansett så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo etter ekteskap med din far , f.eks. (da er jeg litt mer usikker på hvordan reglene er).
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Blir ikke helt svar på spørsmålet ditt, men....så fremt de ikke gifter seg så vil ikke han være arveberettiget, så arven vil være trygg uansett. Hvis din mor gir bort ting/penger til ham mens de er samboere, så er dette noe hun fritt kan gjøre uansett så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo etter ekteskap med din far , f.eks. (da er jeg litt mer usikker på hvordan reglene er). ← I uskiftet bo er det ikke lov å gi bort gaver hvis dette går ut over farsarven til barna.
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Det anbefales å skrive kontrakt, slik at en slipper krangling om hvem som eier hva. En kan opparbeide seg rettigheter over tid, og det er lurt for en part å få kontrakt på hva som er hans/hennes slik at det ikke er tvil ved samlivsbrudd. ← Nå er jeg nysgjerrig, men nøyaktig hvilken rettigheter opparbeider man seg over tid i et kontaktsløst samboerforhold?? Jeg kan nemlig ikke komme på noen faktisk. At det kan bli krangel om hvem som eier tv er en ting, men så lenge hennes navn er det eneste i papirene til huset, har han ikke krav på noenting!
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 Nå er jeg nysgjerrig, men nøyaktig hvilken rettigheter opparbeider man seg over tid i et kontaktsløst samboerforhold?? Jeg kan nemlig ikke komme på noen faktisk. At det kan bli krangel om hvem som eier tv er en ting, men så lenge hennes navn er det eneste i papirene til huset, har han ikke krav på noenting! ← La oss si at jeg hadde vært samboende med en mann i 20 eller 30 år. Han hadde vært i fast jobb utenfor hjemmet, mens jeg hadde ulønnet arbeid i hjemmet. Ved samlivsbrudd vil jeg ha rettigheter på deler av boet (hvis ikke samboerkontrakt og særeie er notert) siden jeg da over tid har lagt ned arbeid i felles hjem over lengre tid. Jeg sier ikke at jeg ville hatt rett på halvparten, men en verdi som skulle vise arbeidet jeg har nedlagt.
Gjest allium Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 La oss si at jeg hadde vært samboende med en mann i 20 eller 30 år. Han hadde vært i fast jobb utenfor hjemmet, mens jeg hadde ulønnet arbeid i hjemmet. Ved samlivsbrudd vil jeg ha rettigheter på deler av boet (hvis ikke samboerkontrakt og særeie er notert) siden jeg da over tid har lagt ned arbeid i felles hjem over lengre tid. Jeg sier ikke at jeg ville hatt rett på halvparten, men en verdi som skulle vise arbeidet jeg har nedlagt. ← Vær så snill og vis til den lovparagrafen der dette står. Hvis du tenker på "husmordommen", så gjaldt den et par som var gift.
Gjest Cerise Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 La oss si at jeg hadde vært samboende med en mann i 20 eller 30 år. Han hadde vært i fast jobb utenfor hjemmet, mens jeg hadde ulønnet arbeid i hjemmet. Ved samlivsbrudd vil jeg ha rettigheter på deler av boet (hvis ikke samboerkontrakt og særeie er notert) siden jeg da over tid har lagt ned arbeid i felles hjem over lengre tid. Jeg sier ikke at jeg ville hatt rett på halvparten, men en verdi som skulle vise arbeidet jeg har nedlagt. ← Dette stemmer det, men det følger ikke av en lovparagraf Allium. Det følger av høyesterettspraksis. Her har man gitt samboer vederlagskrav, eventuelt sameieandel i bolig. Begrunnelsen for dette er "alminnelige vederlags- og restitusjonsprinsipper", og skyldes feks de tingene bobeline her nevner. andre ting er hvordan utgiftsfordelingen har vært, arbeid på bolig og lignende. Men det er en forholdsvis høy terskel her, det skal ganske mye til før man kan ha krav på vederlag, eventuelt opparbeider seg en sameieandel.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Min alkoholiserte mor har nylig forlovet seg med en alkoholisert mann , og jeg fikk nå vite at han har flyttet inn hos henne. Han eier INGENTING! Min mor har klart seg ganske greit økonomisk, til tross for alkoholismen. Denne nye mannen har som dere sikkert skjønner ikke klart seg like greit. Aller helst hadde vi sett at han hadde holdt seg laaaangt unna, men dette er noe vi ikke kan klare å styre. Men hun er med på at det kanskje kan være greit å skrive en samboerkontrakt, og jeg hjelper gladelig til, for jeg og mine søsken er sleipe nok til å se at dette samboerforholdet kanskje kan gå ut over en hvis arv... Men hva burde vi tenke på når vi lager denne kontrakten???? ← Du er klar over at din mors penger er hennes så lenge hun lever, og at hun står fritt til å skylle de ned i do om hun måtte ønske det?
Gjest Heksa Skrevet 25. juni 2006 #12 Skrevet 25. juni 2006 Du er klar over at din mors penger er hennes så lenge hun lever, og at hun står fritt til å skylle de ned i do om hun måtte ønske det? ← :cry: Takk for den! Jo, jeg er med på den om at min mor kan gjøre akkurat som hun vil med pengene sine, og så lenge hun er fornøyd er vi fornøyde. Det trenger ikke å være en krone igjen til oss den dagen hun faller fra så lenge hun har hatt et fint liv og brukt pengene til det HUN HAR LYST TIL. Det vi ikke er så glade for er at den mannen hun har dratt i hus tilsynelatende kun er ute etter å utnytte henne bla økonomisk. Hun har ikke hatt det lett, og det hun trenger minst er en mann som trykker henne enda lengre ned i søla. Hadde denne mannen vært et skikkelig menneske som hadde gjort mamma lykkelig, så blåser vi en lang marsj i arven. Nemlig!!
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #13 Skrevet 25. juni 2006 Dessverre vil nok ikke en samboerkontrakt hjelpe mye hvis han lurer henne til å f.eks. ta opp lån på huset i sitt navn og gir pengene til han! Eller om han lurer henne til å gi han en part av huset. Her må du nesten bare snakke med din mor angående slike økonomiske feller slik at hun snakker med dere FØR hun eventuelt tar opp lån etc.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #14 Skrevet 25. juni 2006 Hvis han har gjeld han ikke betaler, kan kreditorene ta pant i din mors bolig når de har bodd sammen noen år. De kan hevde at han har betalt halve husleien, og opparbeidet seg inni boet. Best å skrive kontrakt der det skrives at han ikke betaler husleie.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #15 Skrevet 25. juni 2006 Min alkoholiserte mor har nylig forlovet seg med en alkoholisert mann , og jeg fikk nå vite at han har flyttet inn hos henne. Han eier INGENTING! Min mor har klart seg ganske greit økonomisk, til tross for alkoholismen. Denne nye mannen har som dere sikkert skjønner ikke klart seg like greit. Aller helst hadde vi sett at han hadde holdt seg laaaangt unna, men dette er noe vi ikke kan klare å styre. Men hun er med på at det kanskje kan være greit å skrive en samboerkontrakt, og jeg hjelper gladelig til, for jeg og mine søsken er sleipe nok til å se at dette samboerforholdet kanskje kan gå ut over en hvis arv... Men hva burde vi tenke på når vi lager denne kontrakten???? ← Mulig det er håpløst for dere og en evt arv,men det behøver ikke være håpløst for de. Om du tenker på kontrakt bare pga arv, så synes jeg du tenker mere på deg selv enn din mor. hvor mange menn/kvinner er det ikke som gifter seg til noen med jobb, god lønn,hus og hytte? unnskyld meg,men synes du tenker mest på deg selv. Det kan jo hende din mor er lykkelig, tross sine problemer.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #16 Skrevet 25. juni 2006 Hvis han har gjeld han ikke betaler, kan kreditorene ta pant i din mors bolig når de har bodd sammen noen år. De kan hevde at han har betalt halve husleien, og opparbeidet seg inni boet. Best å skrive kontrakt der det skrives at han ikke betaler husleie. ← kreditor kan ikke ta pant i morens hus. Han må bevise at han har betalt,men det vil jo være naturlig at han betaler alle halve utgifter uten at han kan kreve noe i boet. selv om de gifter seg , så tar han kun med seg det han hadde med seg inn ved en evt skillsmisse
Bobeline Skrevet 26. juni 2006 #17 Skrevet 26. juni 2006 Hvis han har gjeld han ikke betaler, kan kreditorene ta pant i din mors bolig når de har bodd sammen noen år. De kan hevde at han har betalt halve husleien, og opparbeidet seg inni boet. Best å skrive kontrakt der det skrives at han ikke betaler husleie. ← Selv ved ekteskap er det begrenset hva kreditorer kan kreve av en ektefelle. Dette vil si at hvis kona skylder penger/verider, kan ikke kreditorer henvende seg til ektemannen for å kreve inn hennes gjeld gjennom han. Som Gjest sier er det viktig med kontrakt mellom samboere og ektepar, siden mye kan gjøres lettere ved hjelp av en kontrakt.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #18 Skrevet 27. juni 2006 Det har vært tilfeller hvor kemneren har tatt pant i samboers bolig (ikke i hele boligen).
Bobeline Skrevet 27. juni 2006 #19 Skrevet 27. juni 2006 Det har vært tilfeller hvor kemneren har tatt pant i samboers bolig (ikke i hele boligen). ← Da går jeg ut fra at det har vært felleseie, eller at særeie ikke er registrert. Kemner eller namsmyndigheter kan ta pant i eiendeler eller verdier som en part eier. Men hvis denne parten ikke har verdier bundet i boligen, kan de ikke ta pant i bolig på grunnlag av at parten bor i huset. Gjeld er personlig, og kan derfor overlates til andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå