Gjest Gjest_anna_* Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Mener ikke å provosere med dette innlegget, planlegger bryllup selv. Vil bare se høre om det er flere som tenker slik Jeg gleder meg utrolig til å gifte meg med min livskjærlighet og til å dele denne dagen med familie og venner. Men det stikker utrolig i samvittigheten når jeg leser slike artikler: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/25/469834.html Har på ingen måte problemer med å forstå ønske om et flott bryllup, for den drømmen har da jeg også hatt siden jeg var liten Vet det nok høres patetisk ut men vi kommer til å ønske oss fadder-barn og penger til Leger uten grenser ved siden av en vanlig gave-liste. Kan virke rart men har fått masse signaler på at disse spesielle ønskene kanskje ikke faller så godt i jorden, derfor har vi en vanlig liste også så vi slipper å få dobelt samt ting vi har. Er det flere av dere som har slike planer? Er det veldig rart å ha "to lister"? Må få si enda en gang at dette ikke er for å provosere, ønsker bare å høre om andre tenker likt eller har lignende planer
Malama Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har ikke egentlig tenkt sånn på det. Men det er kanskje fordi vi begynte planleggingen i går egentlig og ikke har kommet spesielt med dette med kostnader og sånn enda. Jeg har derimot GENERELT tanker om verdens fattigdom og vår velstand. Jeg knytter det ikke opp mot bryllupet. Hadde vi ikke brukt pengene våre på det, så hadde de gått til noe annet. Det er våre sparepenger det handler om, og min forlovedes foreløpige regnestykke over økonomien tilsier at vi har råd til et skikkelig bryllup og likevel kunne flytte. Vi har spart penger lenge til det generelle formålet "kjøpe bolig". Vi er ganske gode på å spare, og klarer derfor begge deler. (selvsagt med stor lån på boligen, men det skulle vi jo uansett)' Det er altså pengre vi elelrs ville brukt på økt forbrud, ferier, hobbier eller enda dyrere hus/møbler. Om vi brukerdem på det eller på bryllup berører ikke verdesn fattige. Derfor er det vår GENERELLE velstand jeg tenker på opp mot fattigdommen. Og det tenker jeg en del på. Vi har allerede et fadderbarn, og gir ekstra ved ulike anledninger, fordi vi føler at vi er så heldige som bor i denne delen av verden, at vi bør gi litt til de som ikke har vært like heldige. Vi kunne selvsagt gitt mye mer, men vi gjør i alle fall noe. På sikt kommer vi kanskje til å skaffe flere fadderbarn eller finne en annen løsing på "samvittighetsproblmet", men jeg tenker da altså fortsatt ikke på bryllupet som noe som har noe i dette regnestykket å gjøre. Vi kommer nok ikke til å ønske oss "veldedige gaver" tror jeg, men heller rett og slett ikke glemme det "ansvaret" i hverdagen eller enn akkurat denne ene dagen. Jeg skjønner forsåvidt hva du mener, men tenker litt annerledes selv.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Om jeg har et stort eller lite bryllup, berører ikke verdens fattige. Skal vi tenke sånn, kan vi heller ikke kjøpe hus. Vi kan heller ikke få egne barn, men heller adoptere. Vi kan ikke ha de to bilene våre. Vi kan ikke invitere foreldrene våre på middag hver søndag, men heller sende pengene vi ville brukt til veldedighet. For min del kan jeg ikke tenke på den måten, det ville blitt uholdbart i hverdagen. Vi føler vi gjør vår del, med å ha fadderbarn samt skjenke penger til veldedige formål hvert år. Men som Malama, har vi også spart i mange år til stort bryllup, skulle vi ikke giftet oss, hadde disse pengene gått til andre formål i hverdagen vår, og sannsynligvis ikke til veldedighet..
Gjest Cosmic Girl Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Vi har også hatt diskusjon om å tilføye bidrag til humanitære organisasjoner på gavelisten, men har lagt det til side. Vi er generelt opptatt av fattigdomsproblematikken, og gir i snitt 600 kr hver måned til fattigdom. Både til fattige barn, skoler og utrydningstruede dyr. I tillegg gir vi alltid betydelige bidrag ved naturkatastrofer, etc. Føler vi ikke trenger å ha dårlig samvittighet over å ville ha et flott bryllup, og over å bruke masse penger på det. Hvis du ønsker, kan du gi deg selv dårlig samvittighet for alt. Men jeg tror det er innsatsen din i hverdagen som teller når det gjelder fattigdom, etc. Ved å være bevisst på problematikken med fattige og andre trengende i hverdagen, trenger du ikke føle et stikk når du også er bevisst på deg selv og dine ønsker og behov. Vi har det tross alt veldig forskjellig her i verden, og det viktigste er å være bevisst på at ikke alle har det like bra, og å gjøre en jevn innsats for de som har det verre enn deg.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 Om jeg har et stort eller lite bryllup, berører ikke verdens fattige. Skal vi tenke sånn, kan vi heller ikke kjøpe hus. Vi kan heller ikke få egne barn, men heller adoptere. Vi kan ikke ha de to bilene våre. Vi kan ikke invitere foreldrene våre på middag hver søndag, men heller sende pengene vi ville brukt til veldedighet. For min del kan jeg ikke tenke på den måten, det ville blitt uholdbart i hverdagen. Vi føler vi gjør vår del, med å ha fadderbarn samt skjenke penger til veldedige formål hvert år. Men som Malama, har vi også spart i mange år til stort bryllup, skulle vi ikke giftet oss, hadde disse pengene gått til andre formål i hverdagen vår, og sannsynligvis ikke til veldedighet.. ← Argumentasjonen din er så typisk for oss nordmenn. "Skal vi tenke sånn. kan vi ikke kjøpe bla bla og gjøre ditt og datt." Saken er ikke så svart-hvit at vi enten kan bruke alt på oss selv, eller gi alt til Afrika. Det finnes et uendelig antall av muligheter midt imellom, som for eksempel å gi 10% av lønnen sin til humanitære formål, slik det ble nevn i en annen tråd i dag.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Vet det nok høres patetisk ut men vi kommer til å ønske oss fadder-barn og penger til Leger uten grenser ved siden av en vanlig gave-liste. Kan virke rart men har fått masse signaler på at disse spesielle ønskene kanskje ikke faller så godt i jorden, derfor har vi en vanlig liste også så vi slipper å få dobelt samt ting vi har. Er det flere av dere som har slike planer? Er det veldig rart å ha "to lister"? ← Først må jeg si at det slett ikke er patetisk å ønske seg slike ting, jeg synes dere er gode mennesker som har tenkt disse tankene. Rom ble som kjent ikke bygget på en dag, og et sted må man begynne. Ellers må jeg få si at jeg blir rimelig sjokkert over at gjester til et bryllup kan reagere på disse ønskene? Når får man ellers gitt andre en gave som føles så godt å gi? Og som man i tillegg får skattefradrag for, om den er over 500 kr! :D Vinn-vinn-vinn-situasjon vil jeg kalle det.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Vi hadde det som ts. Vi ønsket at folk skulle gi penger til Kirkens Nødhjelp i stedenfor ting vi likevel ikke hadde bruk for. Noen ga bare penger til KN, noen ga oss en mindre gave og penger til KN, mens andre ga oss gave som normalt. Vi fikk litt forskjellige reaksjoner. Noen synes det var rart og trodde ingen ville gi til KN, men flere var veldig positive.
Arkana Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 Vi hadde det som ts. Vi ønsket at folk skulle gi penger til Kirkens Nødhjelp i stedenfor ting vi likevel ikke hadde bruk for. Noen ga bare penger til KN, noen ga oss en mindre gave og penger til KN, mens andre ga oss gave som normalt. Vi fikk litt forskjellige reaksjoner. Noen synes det var rart og trodde ingen ville gi til KN, men flere var veldig positive. ← En kjempefin idé. Alle disse som tydeligvis har alt de trenger og derfor ønsker seg penger i bryllupsgave, de burde kanskje tenkt slik som dere.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 Å gi gavepengene til humanitære formål er kjempeflott. Da ville selv jeg vært på grensen til å føle meg beæret over å reise 100 mil for å betale for drinker i et bryllup. Klart vi skal unne oss å ha det godt her i landet - like klart som vi faktisk kan unnvære mye av det kjekt-og-ha-styret vi bruker så mye penger på. Jeg hadde altså med glede brukt penger på å gi en humanitær gave.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 Å gi gavepengene til humanitære formål er kjempeflott. Da ville selv jeg vært på grensen til å føle meg beæret over å reise 100 mil for å betale for drinker i et bryllup. Klart vi skal unne oss å ha det godt her i landet - like klart som vi faktisk kan unnvære mye av det kjekt-og-ha-styret vi bruker så mye penger på. Jeg hadde altså med glede brukt penger på å gi en humanitær gave. ←
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Min far har nettopp invitert til sin egen 60-årsdag. I invitasjonen har han skrevet at gaver i tradisjonell forstand ikke er noe tema denne dagen, for han har sannelig nok ting og tang. I stedet håper han at det passer å gi et bidrag til Kreftforeningen. Så ligger det vedlagt en giro til Kreftforeningen, men blankt felt for pengesum, og for giver. Han kommer til å motta et takkekort fra Kreftforeningen, uten at det innsamlede beløpet blit opplyst. Jeg synes dette er kjempeflott, og sparer mange for "bryet" med å finne en gave som passer, det er slett ikke lett å finne noe til en som har alt fra før og ikke ønsker seg noe. Jeg kan godt tenke meg å gjøre noe lignende i mitt bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #12 Skrevet 25. juni 2006 Min far har nettopp invitert til sin egen 60-årsdag. I invitasjonen har han skrevet at gaver i tradisjonell forstand ikke er noe tema denne dagen, for han har sannelig nok ting og tang. I stedet håper han at det passer å gi et bidrag til Kreftforeningen. Så ligger det vedlagt en giro til Kreftforeningen, men blankt felt for pengesum, og for giver. Han kommer til å motta et takkekort fra Kreftforeningen, uten at det innsamlede beløpet blit opplyst. Jeg synes dette er kjempeflott, og sparer mange for "bryet" med å finne en gave som passer, det er slett ikke lett å finne noe til en som har alt fra før og ikke ønsker seg noe. Jeg kan godt tenke meg å gjøre noe lignende i mitt bryllup. ← Ja, slikt har jo også blitt gjort i begravelser i lang tid, tror (og håper) bare det er et tidsspørsmål før det blir ganske vanlige i bryllup.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 25. juni 2006 #13 Skrevet 25. juni 2006 Argumentasjonen din er så typisk for oss nordmenn. "Skal vi tenke sånn. kan vi ikke kjøpe bla bla og gjøre ditt og datt." Saken er ikke så svart-hvit at vi enten kan bruke alt på oss selv, eller gi alt til Afrika.Det finnes et uendelig antall av muligheter midt imellom, som for eksempel å gi 10% av lønnen sin til humanitære formål, slik det ble nevn i en annen tråd i dag. ← Nei, derfor gir vi, som sagt, penger til veldedige formål, som vel de fleste godt stilte i dette landet gjør.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #14 Skrevet 25. juni 2006 Nei, derfor gir vi, som sagt, penger til veldedige formål, som vel de fleste godt stilte i dette landet gjør. ← Men dessverre gir de aller fleste en forsvinnende liten andel, i forhold til hva de kunne ha gjort.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #15 Skrevet 25. juni 2006 Vi ønsket oss spesifikt ingen gaver, bare penger til et godt formål. Blir så glad når jeg leser sånt - det er ennå håp for medmenneskeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå