Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann,

Skal lage dette til neste helg - men hvilken type sjokolade fungerer best?

Tenkte å fryse de ned, for å gjøre de ferdige på lørdag. Men fryses de før eller etter de er stekt?

Om de fryses etter de er stekt - hvordan går jeg frem da for å få de varme? Bare tiner og steker litt? :sjenert:

Endret av 27mai
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha laget de dagen før, hvis det er mulig, for så å sette de i kjøleskapet ustekt. Hvis de må fryses er det nok best hvis de ikke er stekt.

Vanligvis bruker jeg vanlig kokesjokolade når jeg lager fondant, men da bruker jeg ikke sukker. Har laget med skikkelig sjokolade en gang, de ble gode, men litt lite sukker så jeg vet ikke egentlig hva som var best.

Hvis du ikke har laget fondant før ville jeg ha kjørt en testrunde, det kan være litt vanskelig å få til, da kan du jo prøve med forskjellige sjokolader. En ekstra runde med fondant er ikke å forakte...

Skrevet

Jeg bruker mørk sjokolade av god kvalitet (minst 70%). Her er en god oppskrift, som også beskriver godt hva du skal gjøre hvis du evt fryser dem.

Sjokoladefondant

200 g mørk sjokolade

200 g smør

110 g sukker

4 hele egg + 4 eggeplommer

1 ½ ts vaniljeekstrakt

60 g mel

Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt _godt_ sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml). De kan legges i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter i ovn + 1 minutts hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang (også god kalde).

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ei sjokoladefondanterøre kan stå seg i flere dager i kjøleskap.

Skrevet
Hvor selges aluminiumsformene? :sjenert:

De er ikke så lette å finne, noen kjøkkenutstyrforretninger har dem og jeg lurer på om jeg har kjøpt det på Clas Ohlson også. Du kan fint lage dem selv uansett. Bruk en kaffekopp, et glass e.l. som rommer 175 ml og kle utsiden med noen lag aluminiumsfolie slik at det blir en form som er såpass stiv at den holder på røren.

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg lager fondant lager jeg alltid enorme mengder røre, steker opp noen tester og ser steketiden (Varierer fra gang til gang), fordeler resten av røra i aluminiumsfrormer (hvis du tigger kan du få kjøpt supre former ( ca 1krone stykk) på ferskvareavdelinger i matvarehus), og fryser. Jeg legger på ca to minutter på steketiden når de er frossne.

Jeg pleier å følge med på fondantene og ta de ca et minutt etter røra i midten av formen er stekt. Tatt fra fryseren blir de da helt perfekte:)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...