Gjest Diva Skrevet 18. desember 2002 #1 Skrevet 18. desember 2002 ?????? Noen opplyste sjeler som kan hjelpe meg ? Har en herrlig dessert bok med fristende oppskrifter, og der nevnes stadig ordet -kremortartari- Hva i søtten er det for noe ? Det skal bare en 1/4 ts e.l. i hver oppskrift, så ikke mye som skal til. Må jo nesten få tak i dette hvis jeg skal lage noe av dette ? På forhånd takk for hjelp :D
Sandra Skrevet 18. desember 2002 #2 Skrevet 18. desember 2002 Dett sto i Caplex nettleksikon: kremortartari, kaliumhydrogentartrat (kaliumhydrogensalt av vinsyre, også kalt ® vinstein). Brukes bl.a. i bakepulver og i medisiner. Dette sto et annet sted: kremotart = Kremortartari Salt vs. kremortartari ?(aperetifs hjemmesider) 0,5 ts kremortartari evt. en klype salt Oppskrift på bakepulver: 250 g kremortartari. 125 g natron. 20 g hornsalt. 30 g rismel Virker som det har noe med hevingen av kaken å gjøre. Sandra
1066 Skrevet 19. desember 2002 #3 Skrevet 19. desember 2002 Kremortartari får du kjøpt på apoteket. Har brukt det mange ganger i ulike oppskrifter - noen ganger har jeg glemt å ha det i. Det merkes på konsistensens, men det er antagelig bare den som vet det som merker det. Vet ikke om det gjelder for dine oppskrifter. Anbefaler deg å kjøpe en liten boks, dyr men du har den veldig lenge.
Gjest Diva Skrevet 19. desember 2002 #4 Skrevet 19. desember 2002 Tusen takk skal dere ha! Da blir det nok fart i bakinga Klem,
Kosejente Skrevet 21. desember 2002 #5 Skrevet 21. desember 2002 Har bare brukt kremotartari i en sammenheng, og det er når jeg lager plastelina til ungene... :-? Har aldri sett dette som en ingrediens i oppskrifter faktisk...
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Jeg har brukt dette blandet i melis for at man skal få en luftigere konsistens. Supert når man skal pynte pepperkaker og pepperkakehus
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Oppskrift på bakepulver: 250 g kremortartari. 125 g natron. 20 g hornsalt. 30 g rismel Bakepulver selges da overalt, behøver ikke å lage det selv....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå