Gjest bryllups-gjest Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Har søkt litt på gammle tråder og lest den nye om pengegaver, men blir ikke helt klok på hva som er vanlig pris på gaver til brudeparet. Er ute etter den faktiske summen dere bruker på gaver. Vi skal i bryllup til helgen og har snakket med noen andre gjester for å høre hva de mener er vanlig. Fikk da litt sjokk da et par NÆRE vennepar av brudeparet hadde kjøpt gave for 300kr pr pers??? Er ikke det litt lite da, ingen trenger å reise mer enn 30 min til bryllupet og alle er invitert til middag? Vi (to) hadde tenkt å kjøpe en gave for 1500kr, men falt for en på 2000kr. Trodde dette var mer vanlig når en er nærme nok venner til å bli invitert på middag++??? Lurer derfor hvor mye dere andre som er i jobb bruker på gave til brudeparet? Sett som forutsetting at burdeparet er gode venner av dere? Når: 1) dere er invitert til hele bryllupet? 2) er kaffe gjester? 3) ikke er invitert? Takk for hjelp
BIRE Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Vi har som regel ligget på en 1000-1500kr for nære venner eller familie. syntes det var litt lite med 300kr til gave for nære venner,men det er jo ikke alle som har råd til å kjøpe dyre gaver heller da.Så tanken teller jo også.Men tror jeg ville ha tittet rart på vennina mi hvis jeg fikk en vase fra nille he he.Man kjøper som regel litt dyrere gaver til bryllup. Kaffe gjest : da tror jeg at jeg hadde brukt en 500kr Ikke bedt: hadde vel kjøpt en gave til 300kr. Bire
Gjest bryllups-gjest Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Takk for svar Brie, ser vi er ganske enige på pris Synes også at 300 er lite siden de tjener godt, ikke har lang reise eller andre store utgifter pga bryllupet.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har alltid prøvd å matche en kuvert i pris fra meg og sambo. Rundt 1.000 -1.500 totalt
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 Vi skal i bryllup til helgen og har snakket med noen andre gjester for å høre hva de mener er vanlig. Fikk da litt sjokk da et par NÆRE vennepar av brudeparet hadde kjøpt gave for 300kr pr pers??? Jo det er smålig lite.
lillesky Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Det kommer jo an på hvor mye man har råd til da! Vi var kaffegjester for en stund siden, og vi brukte 500 kr. Kjøpte to fine Rosendahl-skåler som de hadde ønsket seg.
Kara W Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 I et bryllup jeg var i gikk vi flere sammen og kjøpte gave til 350,- pr. pers. Da var vi invitert til middagen. Personlig syntes jeg dette var litt lite, men siden jeg hadde brukt 400,- på utdrikkninglaget og ikke hadde spesielt god råd, så var det jo også litt greit. I et annet bryllup var vi kaffegjester uten fri bar. Da gav jeg og forloveden min 500,-. Tror listen min hadde blitt noe slikt som: invitert til middag: over 400,- invitert til kaffe: under 400,- ikke invitert: kort eller liten gave, under 100,- Dette kommer jo selvfølgelig ann på hvor nære venner/familie det er snakk om, og hvor god råd man har akkurat da.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Jeg har bare vært i et bryllup, og da var jeg kaffegjest. Ga 500 kroner i et gavekort, og spleiset med en venninne, så paret fikk et gavekort på 1000 kroner. Dette var til en jente jeg jobbet sammen med for 8 år siden, som jeg har hatt kontakt med en gang i året
HerbGirl Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Jeg synes det høres veldig mye ut med rundt 1000?? Kommer nesten ikke til å tørre å invitere noen nå, hvis de skal føle at de må kjøpe gave for så mye? Synes igrunnen 300-400 høres passelig ut? Man får jo mye mer enn en vase fra nille for 300, så det passer jo ikke akkurat å sammenligne med det! En vase fra nille koster vel mere 29,90 tenker jeg?
miss77 Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Var i bryllup i helga, og gavene varierte veldig. Selv kjøpte jeg og sambo gave til 1.700,-(nære venner) + at vi stilte opp med kaker og noe andre småting til bryllupet. Skal i bryllup til litt mere perifere venner senere i sommer og tenkte da å gi for ca. 1.000,-. Av pengegaver fra de andre gjestene i helgas bryllup var det ett par som ga 350,-, ett annet 500,-, mens en enkeltperson ga 500,- alene. Det var også noen venner som ikke var invitert i bryllupet som ga samme gave som noen som var i bryllupet, så det er vel ikke lett å komme frem til noen fasit her.
Gjest Fruktfat Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 vi er kaffegjester litt senere i sommer og jeg hadde tenkt rundt 500/600 fra meg og sambo. ble til at vi spleiset med noen andre, og endte på under 400 (jeg synes kanskje det var litt lite). ellers mellom 700 og 1000 om vi skal i hele bryllupet. har enda ikke vært i noe bryllup i familien, men da blir det nok litt dyrere gaver. men sånn ca: kaffegjest : 500,- hele bryllupet : 1000,-
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #12 Skrevet 6. juli 2006 Vi gir ca 400 per person når vi er bedt til middag. Men spleiset sammen med et par venniner her. De hadde dårligere råd. så de ga 500 kroner per par. Dessuten måtte det ene paret reise ganske langt. For meg ble det for lite siden dette er gode venner av oss, så vi la ved et gavekort på 400 kroner fra oss. Kanskje litt dårlig gjort i forhold til de andre, men jeg sa ifra først at jeg syntes dette var litt lite sammenlignet med hva vi har gitt mer perifere venner. Ellers er vel "regelen" at det skal tilsvare kuvertpris. Men for vår egen del ønsker vi jo ikke at folk skal bruke mer enn de har råd til.
Sarah Salamander :-) Skrevet 6. juli 2006 #13 Skrevet 6. juli 2006 Jeg er visst ganske annerledes en alle andre eller?? Jeg "hater" å tenke på at jeg skal bruke en viss summ penger enten det gjelder typen min, venner, bryllup, julegave til en kollega eller hva det måtte være. Jeg finner først ut hva jeg kunne tenke meg å gi til vedkommende. Enten det er et hjemmelaget smykke til 50 kr eller et tøft sjakk brett til 3000,- så er det viktigere for meg å gi noe som jeg føler er gitt med omtanke en om det er i gjennomsnittet lik pris som det "alle andre gir".....
Fakse Skrevet 6. juli 2006 #14 Skrevet 6. juli 2006 Jeg tenker sånn ca 500,- for et par om man er kaffegjester og 1000,- om man er middagsgjester som et minimum når jeg kjøper gaver fra en vanlig gaveliste. Men jeg synes gaver som koster mye omtanke og mindre penger er vel så bra. Også synes jeg det er viktig å stille opp med hjelp til bryllupet om det trengs og man har muligheten, brudepar er ofte redde for å spørre om for mye hjelp fra alle mulige, men det er godt med noen som stiller opp ubedt.
Xora Skrevet 6. juli 2006 #15 Skrevet 6. juli 2006 Skal spleise med min bror og regner med at gaven kommer på et sted mellom 600 - 1000 kr. Vi er søskenbarn av bruden og har ikke all verdens kontakt utenom familiebegivenheter. Ser det er ulike meninger om pris her. Og "regelen" er kuvertpris. Hva er det da? Er godt en ikke blir bedt i bryllup ofte til de prisene noen av dere mener er riktige. Når man i tillegg må investere i nye klær, reise og overnatting.
Daria Skrevet 6. juli 2006 #16 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Jeg er visst ganske annerledes en alle andre eller?? Jeg "hater" å tenke på at jeg skal bruke en viss summ penger enten det gjelder typen min, venner, bryllup, julegave til en kollega eller hva det måtte være. Jeg finner først ut hva jeg kunne tenke meg å gi til vedkommende. Enten det er et hjemmelaget smykke til 50 kr eller et tøft sjakk brett til 3000,- så er det viktigere for meg å gi noe som jeg føler er gitt med omtanke en om det er i gjennomsnittet lik pris som det "alle andre gir"..... ← Veldig enig, synes det er feil at man blir mer fokusert på hva gaven koster enn hva det er. Det må da være bedre å få noe midt i blinken til 300kr enn noe unyttiog man egentlig ikke har så lyst på til 1000? I følge "reglene" over her har jeg åpenbart vært gjerrig ved flere anledninger, men jeg vet jeg har gitt gaver som har falt i smak og blitt satt pris på. Endret 6. juli 2006 av HildeSol
Susan Sto Helit Skrevet 6. juli 2006 #17 Skrevet 6. juli 2006 Veldig enig, synes det er feil at man blir mer fokusert på hva gaven koster enn hva det er. Det må da være bedre å få noe midt i blinken til 300kr enn noe unyttiog man egentlig ikke har så lyst på til 1000? I følge "reglene" over her har jeg åpenbart vært gjerrig ved flere anledninger, men jeg vet jeg har gitt gaver som har falt i smak og blitt satt pris på. ← Sist jeg var i bryllup, hadde brudens venninner gått sammen og laget et album til henne, med deres tid sammen helt fram til utdrikningslaget. Kjempekoselig, det hadde jeg satt kjempestor pris på, og husket mye bedre i ettertid enn at noen hadde kjøpt en av de dyreste tingene på ønskelista vår. (Hyggelig det siste også, men absolutt ikke nødvendig!) Personlige gaver er verd så mye i omtanke, at de ikke trenger å være verd så mye i kroner. (Spesielt hvis det ligger mye tid og arbeid bak!)
marsy Skrevet 6. juli 2006 #18 Skrevet 6. juli 2006 De fleste som gifter seg i dag har vel det alle meste de trenger? Jeg kan (kanskje) berolige noen gjester her og fortelle at JEG hadde vært like glad om noen ga meg noe de hadde lagd som en gave, eller en gave til 2000kr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå