Gå til innhold

Noen som har et godt råd eller to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katta vår, en meget lat herremann, gidder ikke å gå så veldig langt for å gjøre fra seg, og driter og graver i blomsterbedene mine.. :sur: En morgen fant jeg flere av mine sommerblomster liggende rundt med rota i været.

Jeg har prøvd å strø pepper i bedet, og oppkutta chili, og det siste jeg prøvde var etpar bokser med hjortesalt. Alle "gode råd" jeg har lest om.

Men jeg frykter plantene tar større skade etterhvert enn katta.

Den eneste gode tingen det fører med seg med all gravingen hans er jo at arve og ugress ikke tar overhånd. Men blomstene trives jo ikke heller når de stadig vekk blir kastet utover plenen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det problemet hadde vi med nabokattene. Vi kjøpte noe som het "katt deg vekk" og hadde i små bokser rundt i bedene.

Verdt å prøve. Det hjalp hos oss. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har dekket jorden med gressklipp (fint også for late hageeiere - man slipper å vanne så ofte, og så er det supre forhold for mark). Problemet var da at katten min gikk og gjorde fra seg hos naboen... Men den lå gjerne oppå det tørre gressklippet og solte seg da, så det verste som skjedde var at pus lå oppå noen små planter....

Gjest Gjesta
Skrevet

Det finnes en fin hageplante som heter Tagetes. Blomsten er rød-gul-orangeaktig med ganske skarp farge.

Og den har en ganske skarp lukt, som katter merker veldig mye bedre enn mennesker. Katter hater lukten av Tagetes. Plant noen sånne og bedet ditt blir kattefri sone ;)

Skrevet

Problemet da er vel at mens katter hater tagetes, elsker snegler dem ....

Skrevet

Katt deg vekk skal være effektivt.

Skrevet

Skal prøve å få tak i katt deg vekk, er ikke akkurat verdens navle her, når man tenker på ting man vil kjøpe...

Tagetes hadde jeg i fjor, og katta var faktisk ikke å grov så fælt i bedet da, så det skal jeg iallefall prøve. :) Snegler er ikke noe problem, de eksisterer så og si ikke her.

Men tusen takk for tips!! :) Absolutt verdt å prøve ut!

Skrevet
  Snegler er ikke noe problem, de eksisterer så og si ikke her. 

I hvilket paradis bor du?

Gjest Gjesta
Skrevet

jeg har hagen full av tagetes, og har aldri sett en snegl :)

Gjest gjest1
Skrevet

Appelsinskall er også effektivt til å holde kattene unna. Skal innrømme at jeg følte meg en smule merkelig når jeg kjøpte en haug med appelsiner, satte hele familien i gang med å skrelle og danderte appelsinskall i alle bedene. Men det fungerte faktisk godt. Ikke et eneste do-besøk der fra nabolagets mange katter etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...