Gjest GjestTS Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Denne tråden hadde sikkert passet under andre kategorier. Men siden jeg tror småbarnsforeldre frekventerer oftest her inne, så legger jeg den her. Hva tror/mener du er forskjellen på en førskolelærer og en barne- og ungdomsarbeider avt. andre ansatte i en barnehage? Hvordan tror du ansvarsoppgaver er fordelt? Og hvordan vil du at det skal være?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 En førskolelærer er høyskoleutdannet, men barne- og ungdomsarbeider er en fagutdanning i videregående skole. I en barnehage bør førskolelæreren ha ansvaret for det pedagogiske opplegget og fordele ansvaret for gjennomføringen.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Barne og ungdomsarbeideren mangler (mye av )det teoretiske og faglige aspektet som førskolelæreren tilegner seg gjennom utdannelsen. Dette kommer ofte til uttrykk ved at de kommer til kort i det pedagogiske møtet med barna, med tanke på kunnskap, erfaringer og holdninger. Sier ikke at det alltid er slik, men ofte.
Gjest GjestTS Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Så hva tenker dere om for eksempel foreldresamtaler og foreldremøter - skal barne- og ungdomsarbeideren være med på dette, evt. lede en samtale med foreldrene om deres barn? Eller er dette noe som dere mener er en førskolelærers oppgave?
sEnsAtion Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 (endret) En ”barne- og ungdomsarbeider” er en person som enten har teorietisk eller praktisk erfaring med barn og ungdom. Mange barnehager og skoler/SFO krever dette som kompetanse. Førskolelærer har skoleutdannelse og kan jobbe som pedagogisk leder i en barnehage eller lærer på barneskoletrinnet (helst 1-3 klasse). Endret 25. juni 2006 av sEnsAtion
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Barne og ungdomsarbeideren mangler (mye av )det teoretiske og faglige aspektet som førskolelæreren tilegner seg gjennom utdannelsen. Enig Dette kommer ofte til uttrykk ved at de kommer til kort i det pedagogiske møtet med barna, med tanke på kunnskap, erfaringer og holdninger. Sier ikke at det alltid er slik, men ofte. ← Helt uenig. Hvem sier at barne og ungdomsarbeideren ikke er 35 år, har oppdratt 4 egne barn? Føler ofte at når en sier "barne og ungdomsarbeider" betyr det noen rett ut av vgs som er 18 år. Dette er ikke nødvendigvis tilfellet. Personen kan ha jobba i barnehage i 10 år og sitte inne med masse erfaringer. Førskolelæreren kan være nyutdanna og bare ha den praksisen man får på studiet. Når det gjelder trådstarters spørsmål om hvem som skal lede/være med på foreldresamtale er det mange faktorer som spiller inn. Finnes det i den barnehagen primærkonkater, altså en voksen som har spesielt ansva for barnet. I tilfellet bør den voksne kanskje være med på foreldre samtalen. Hvis det har vært utsabilt personale i en barnehage/på en avdeling (ikke uvanlig i det hele tatt, mye sykdom i barnehage), bør kanskje de som har vært mest stabile være med. Eller evt hvis ped leder/førskolelærer er ny bør en assistent lede foreldresamtale. Kjemien til de ulike foreldrene bør også spille inn. Men det som er avgjørende for hvem som faktlisk blir med på foreldresamtale er vel tidligere praksis i barnehagen, samt førskolelærer/ped leders holdning. Hvorfor spør du egentlig?
Gjest GjestTS Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Jeg spør fordi jeg vil vite om det er ulik praksis rundt i landet. Jeg spør også for å få vite hva foreldre vet om de forskjellige yrkesgruppene i en barnehage, og om de har forventninger til hva hver enkelt yrkesgruppe skal gjøre i barnehagen.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 En avdelingslederstilling i en barnehage skal som hovedregel besittes av en person med førskolelærerutdanning. En barne og ungdomsarbeider vil få samme stilling som en assistent i en barnehage, bare med fagarbeiderlønn.
Gjest GjestTS Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 En avdelingslederstilling i en barnehage skal som hovedregel besittes av en person med førskolelærerutdanning. En barne og ungdomsarbeider vil få samme stilling som en assistent i en barnehage, bare med fagarbeiderlønn. ← Hva mener du er ansvars- og arbeidsoppgaveforskjellen på disse to stillingene?
Gjest Gjesta Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 hehe avdelingslederen, altså den pedagogiske lederen, som er førskolelæreren, har alt ansvaret både for det pedagogiske opplegget og for gjennomføring av oppsatte planer. En fagarbeider har på linje med alle assistenter ikke noe ansvar i det hele tatt, med mindre dette er avtalt på avdelingen mellom de involverte parter. En pedleders jobb er å sørge for at alle planer blir gjennomført, alt fra smalingstunder til temaarbeid, turer og alt av praktiske oppgaver. Det står derimot fagarbeideren fritt å påta seg ansvar. Men man er ikke nødt til dette som fagarbeider, på lik linje med u-utdannet assistent. Du spør så morsomt, "hva mener du"..... Det er slik det er, iallefall når man er organisert, slik man burde være.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Så da forstår jeg deg rett i at du mener at en barne- og ungdomsarbeider / assistent egentlig ikke har noe ansvar på jobb og kan si nei eller ja til arbeidsoppgaver alt etter hva som passer dem selv?
liv Skrevet 25. juni 2006 #13 Skrevet 25. juni 2006 De kan takke ja og nei til ansvarsoppgaver som ikke er beskrevet i stillingsinstruksen ja.
-Tone- Skrevet 25. juni 2006 #14 Skrevet 25. juni 2006 Så hva tenker dere om for eksempel foreldresamtaler og foreldremøter - skal barne- og ungdomsarbeideren være med på dette, evt. lede en samtale med foreldrene om deres barn? Eller er dette noe som dere mener er en førskolelærers oppgave? ← Kommer helt an på. Sånn generelt vil jeg si det er førskolelærers ANSVAR å få det gjort iallfall, og kanskje også å gjennomføre det, med tanke på at hun har mer lønn og mer ansvar. Men; En førskolelærer (ped leder) skal også styrke resten av personalet ved å gi utfordringer som passer. Dette fører til mer læring hos de ansatte, og de vil føle seg viktigere i sin jobb, og føle at de blir mer satt pris på. Det er viktig som førskolelærer å tro på at også de andre kan gjøre en veldig god jobb med ting- tørre å delegere litt ansvar og oppgaver. Uansett hvem som skal holde foreldresamtalene; man bør ha et avdelingsmøte i forkant hvor alle de voksne på avdelingen er med og diskuterer hvert barn. På den måten får en frem alles synspunkter, observasjoner, meninger og erfaringer. Uansett om man er førskolelærer eller barne og ungdomsarbeider så har man noe viktig å komme med. Hilsen førskolelærer
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #15 Skrevet 25. juni 2006 De kan takke ja og nei til ansvarsoppgaver som ikke er beskrevet i stillingsinstruksen ja. ← Kan man kreve å få delta på noe som ikke står i sin stillingsinstruks?
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #16 Skrevet 25. juni 2006 Kommer helt an på. Sånn generelt vil jeg si det er førskolelærers ANSVAR å få det gjort iallfall, og kanskje også å gjennomføre det, med tanke på at hun har mer lønn og mer ansvar. Men; En førskolelærer (ped leder) skal også styrke resten av personalet ved å gi utfordringer som passer. Dette fører til mer læring hos de ansatte, og de vil føle seg viktigere i sin jobb, og føle at de blir mer satt pris på. Det er viktig som førskolelærer å tro på at også de andre kan gjøre en veldig god jobb med ting- tørre å delegere litt ansvar og oppgaver. Uansett hvem som skal holde foreldresamtalene; man bør ha et avdelingsmøte i forkant hvor alle de voksne på avdelingen er med og diskuterer hvert barn. På den måten får en frem alles synspunkter, observasjoner, meninger og erfaringer. Uansett om man er førskolelærer eller barne og ungdomsarbeider så har man noe viktig å komme med. Hilsen førskolelærer ← Selvfølgelig. Alle vil vel ha ansvar i jobben sin. Men er det førskolelæreren som skal legge opp til / se til at de andre ansatte får mulighet til å gjøre det de har lyst til - eller mener du de har et like stort ansvar for å gjennomføre der?
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #17 Skrevet 25. juni 2006 Selvfølgelig. Alle vil vel ha ansvar i jobben sin. Men er det førskolelæreren som skal legge opp til / se til at de andre ansatte får mulighet til å gjøre det de har lyst til - eller mener du de har et like stort ansvar for å gjennomføre der? Dette var altså mitt innlegg - gjestTS
liv Skrevet 25. juni 2006 #18 Skrevet 25. juni 2006 Kan man kreve å få delta på noe som ikke står i sin stillingsinstruks? ← En kan vel ikke kreve det, men en kan jo spørre pent om det!
ashera Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 Så hva tenker dere om for eksempel foreldresamtaler og foreldremøter - skal barne- og ungdomsarbeideren være med på dette, evt. lede en samtale med foreldrene om deres barn? Eller er dette noe som dere mener er en førskolelærers oppgave? ← Dette er førskolelærers ansvar og oppgave. Men dersom en b/u-arbeider eller assistenten i barnehagen var primærkontakt til mitt barn, ville jeg ha satt stor pris på dersom denne var med på foreldresamtalen sammen med ansvarshavende førskolelærer. Det må jo være en vinn-vinn situasjon for alle parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå