Gå til innhold

Reptiler

Gjest Gjest_minne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_minne_*
Skrevet

Om noen anskaffer seg reptiler som husdyr. hva er straffenivået på det?

Skrevet

Hvorfor lurer du? Tenkt å skaffe deg ulovlige dyr?

Ved allergier kan man få ha reptiler lovlig i Norge.

Skrevet
Ved allergier kan man få ha reptiler lovlig i Norge.

Men det tar vannvittig tid - og mye rot for å få riktige papirer - og godkjennelse .. om de ikke blir borte underveis mellom kontorene.

Skrevet

Den værste straffen er vel at dyret blir avlivet!!!!! :frustrert:

Når det gjelder å søke om lov til slike dyr er det kun skilpadder det er snakk om. Skal du skaffe deg en slange eller øgle er det ulovlig uansett. Anbefaler deg å gå inn på www.repti.net Der finner du masse informasjon og kan snakke med erfarne dyreholdere i både norge og sverige.

Gjest Gjest_minne_*
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte er at jeg fikk kjennskap til at noen har en slange. (i boligblokk)

Politiet er varslet, så jeg lurte bare på hva slags straff vedkommende kan vente seg.

Skrevet
Grunnen til at jeg spurte er at jeg fikk kjennskap til at noen har en slange. (i boligblokk)

Politiet er varslet, så jeg lurte bare på hva slags straff vedkommende kan vente seg.

Eier kan vente seg en bot.... Men det værste er at du nettopp har tatt liv av et uskyldig dyr! Du burde heller varslet eieren anonymt med et brev at du ville anmelde dersom h*n ikke fjernet dyret. Det du nå har gjort synes jeg er både unødvendig og dumt for den eneste lidende her er dyret! Det finnes over 100 000 ulovlige reptiler i norge så tenker du få alle vekk får du kose deg med å anmelde alle naboer.......

Nei jeg har ikke reptiler selv, men håper de snart blir lovlige slik at jeg kan skaffe meg noen!

Gjest Gjest
Skrevet
Eier kan vente seg en bot.... Men det værste er at du nettopp har tatt liv av et uskyldig dyr! Du burde heller varslet eieren anonymt med et brev at du ville anmelde dersom h*n ikke fjernet dyret. Det du nå har gjort synes jeg er både unødvendig og dumt for den eneste lidende her er dyret! Det finnes over 100 000 ulovlige reptiler i norge så tenker du få alle vekk får du kose deg med å anmelde alle naboer.......

Nei jeg har ikke reptiler selv, men håper de snart blir lovlige slik at jeg kan skaffe meg noen!

Hva hadde skjedd om man hadde varslet anonymt? Eieren måtte vel kvittet seg med dyret da også, og det er ikke gitt at det ville blitt avlivet humant eller gitt til en annen ansvarlig eier. Det er kanskje ikke nødvendig eller rettferdig at alle reptiler er forbudt som kjæledyr, men så lenge loven er slik den er er trådstarter i sin fulle rett.

Gjest Gjest
Skrevet

Ta ikke forhastede slutninger her. Jeg fikk greie på det etter at politiet var varslet.

jeg bare lurte...derfor jeg spurte her inne.

Det må da gå an å spørre her inne uten at noen fyker i taket?

Gjest gjest1
Skrevet

Det hørtes ut som om det var du som varslet...

Nå kan det hende at denne slangen hadde det helt fint, i et terrarium med riktig varme og fuktighet. Nå blir den antakelig avlivet. Dårlig alternativ synes jeg.

Jeg lurer på hvorfor man får lov å ha skildpadde og ikke andre reptiler også - de påstår jo at forbudet er fordi reptiler ikke kan ha det bra i et kaldt land som Norge, men det gjelder da vel for pokker like mye for skildpadder.

Jeg har en skildpadde selv, hun tusler rundt her - jeg fikk importtilatelse da ungene var små fordi eldstemann var allergisk. Det var en smal sak, og tok ikke lang tid. Og da dyreparken i Kristiansand fikk en et smuglerparti med skildpadder fikk vi lov å komme og hente en... Off topic, men jeg nevner det bare fordi en eller annen tidligere i tråden mente det var så vanskelig og tidkrevende å få denne tillatelsen.

Vi har også hatt slanger og iguaner. Politiet tok den siste slangen og iguanen. Disse hadde perfekte forhold. Iguanen var bare liten og krevde ikke større plass enn det han hadde - etter hvert ville han nok blitt et større problem.

Slangen var også bare en drøy meter, og slanger er enkle å holde og krever veldig lite. Perfekt kjæledyr i en boligblokk faktisk, så lenge man holder den i et terrarium så den ikke plutselig befinner seg hos naboen. Ikke fordi det er sannsynlig at den vil skade naboen, men fordi naboen antakelig ville skadet slangen i ren og ubegrunnet frykt. Off topic igjen.... sorry

Han naboen din får nok en bot på fem tusen pluss at dyret avlives.

(DER var jeg tilbake på topic)

Skrevet (endret)

Forbudet mot reptiler skriver seg vel tilbake til salmonella som gjerne følger med disse dyrene.

OG det er ikke melderne som forsegler skjebnen til reptilene, men de som holder dem ulovlig.

Edit: skriveleif

Endret av Cherie
Gjest Gjest
Skrevet
Forbudet mot reptiler skriver seg vel tilbake til salmonella som gjerne følger med disse dyrene.

OG det er ikke melderne som forsegler skjebnen til reptilene, men de som holder dem ulovlig.

Edit: skriveleif

Enig. I tillegg, når dyr innføres og holdes utenfor kontroll er sjansen stor for at det drives rovdrift på enkelte arter - vet man hvor man får reptilet fra, om det er en sjelden art der det kom fra og hva ANNET de du kjøpte den av handler med? Jeg har selv blitt tilbudt både kameleoner og diverse skilpadder på gata eller i boder som turist, og har virkelig ikke sansen for denne måten å handle dyr på. Sjansen er relativt stor for at endel av dyra sankes i store mengder fra sitt naturlige miljø.

Dessuten blir det helt feil å legge "skylda" over på den som melder fra om et ulovlig forhold, det er tross alt en kalkulert risiko man tar når man holder ulovlige dyr - eller gjør noe annetulovlig. Ikke kan man ta dem med til veterinær heller nødvendigvis, hvor dyrevennlig er det? Det eneste forsvarlige man kan gjøre er å LA VÆRE å holde ulovlige dyr - og heller kjempe for at det skal bli lov å holde flere ulike reptilarter i Norge (det støtter jeg, i hvert fall).

Det blir i grunn ganske sammenliknbart med å holde lovlige kjæledyr, men ikke ha råd/tenkt til å betale dyrlegeregning/avliving/kastrering i nødvendige tilfelle.. Uansvarlig er vel et lite stikkord.

Gjest Gjest
Skrevet
Det hørtes ut som om det var du som varslet...

Nå kan det hende at denne slangen hadde det helt fint, i et terrarium med riktig varme og fuktighet. Nå blir den antakelig avlivet. Dårlig alternativ synes jeg.

Jeg lurer på hvorfor man får lov å ha skildpadde og ikke andre reptiler også - de påstår jo at forbudet er fordi reptiler ikke kan ha det bra i et kaldt land som Norge, men det gjelder da vel for pokker like mye for skildpadder.

Jeg har en skildpadde selv, hun tusler rundt her - jeg fikk importtilatelse da ungene var små fordi eldstemann var allergisk. Det var en smal sak, og tok ikke lang tid. Og da dyreparken i Kristiansand fikk en et smuglerparti med skildpadder fikk vi lov å komme og hente en... Off topic, men jeg nevner det bare fordi en eller annen tidligere i tråden mente det var så vanskelig og tidkrevende å få denne tillatelsen.

Vi har også hatt slanger og iguaner. Politiet tok den siste slangen og iguanen. Disse hadde perfekte forhold. Iguanen var bare liten og krevde ikke større plass enn det han hadde - etter hvert ville han nok blitt et større problem.

Slangen var også bare en drøy meter, og slanger er enkle å holde og krever veldig lite. Perfekt kjæledyr i en boligblokk faktisk, så lenge man holder den i et terrarium så den ikke plutselig befinner seg hos naboen. Ikke fordi det er sannsynlig at den vil skade naboen, men fordi naboen antakelig ville skadet slangen i ren og ubegrunnet frykt. Off topic igjen.... sorry

Han naboen din får nok en bot på fem tusen pluss at dyret avlives.

(DER var jeg tilbake på topic)

hvordan køpte du slange og iguan? er de dyre? på en annen side, så gir vel det dårlige signaler til barna? At man har dyr som er ulovlig, og at man risikerer at politiet kommer på døra?

har man barn så vil o det komme ut. Unger har besøk osv....

Gjest gjest1
Skrevet
hvordan køpte du slange og iguan? er de dyre? på en annen side, så gir vel det dårlige signaler til barna? At man har dyr som er ulovlig, og at man risikerer at politiet kommer på døra?

har man barn så vil o det komme ut. Unger har besøk osv....

Den første slangen vi hadde, hadde vi før forbudet kom.

Den andre slangen ble født og kjøpt her i landet, hun ble født rett borti gata her.

Iguanen ble kjøpt i Sverige og smuglet inn... ikke bra selvfølgelig, for som du sier er det å bryte loven, men dyret selv hadde det fint..

Jeg husker ikke hva vi betalte for dem, dette er mange år siden.

Vi bor rett utenfor Oslo, og i Oslo finnes det veterinærer som tar reptiler til tross for at de er ulovlige. Der går dyrets helse foran loven.

Videre finnes det også dyreforretninger som selger tilbehør, vitaminer, mineraler og alt man trenger til sitt reptil, så bor man sånn til så er det fullt mulig å gi dyret gode vilkår.

Gjest gjest1
Skrevet

Mulig det, men hvorfor gis de dispensasjon for skildpadder? Det er ingen logikk i det.

Gjest Gjest
Skrevet
Den første slangen vi hadde, hadde vi før forbudet kom.

Den andre slangen ble født og kjøpt her i landet, hun ble født rett borti gata her.

Iguanen ble kjøpt i Sverige og smuglet inn... ikke bra selvfølgelig, for som du sier er det å bryte loven, men dyret selv hadde det fint..

Jeg husker ikke hva vi betalte for dem, dette er mange år siden.

Vi bor rett utenfor Oslo, og i Oslo finnes det veterinærer som tar reptiler til tross for at de er ulovlige. Der går dyrets helse foran loven.

Videre finnes det også dyreforretninger som selger tilbehør, vitaminer, mineraler og alt man trenger til sitt reptil, så bor man sånn til så er det fullt mulig å gi dyret gode vilkår.

hei igjen

trodde det alltid hadde vert forbud mot slanger her til lands. mange vil kansje satse på et slikt dyr,en skønner ikke hva de har dratt på seg+ Man har jo sett eksempel på slanger som har bodd i blokk og "vokst" seg ut. Det er iallefall ikke hyggelig for naboen å tenke på noe slikt. jeg ser jo at noen kan det passe for,men så har du jo visse miljøer hvor slike slanger er in for helt andre grunner også.

kan det være mulig at det er kun for smitten de er blitt ulovlig?

Om man får tak i en slange som blir kjempestor og ligger i sitt eget bur,kan man virkelig få et forhold til slike dyr? jeg ser ikke for meg at barn koser med slike dyr akkurat.

Skrevet

Grunnen til at reptiler er forbudt i norge ( ut fra Norske myndigheters side ) er at de "kan" utgjøre en trussel for den norske faunaen :overrasket:

En slange vil ALDRI klare å overleve en vinter her i vårt land, men det kan derimot en skilpadde som du kan søke om lov til å ha og som du stort sett aldri blir straffet for om du har! Skilpadder selges åpent i aviser uten at noen reagerer, men kommer det inn en annonse på f.eks en en mais-slange så vil den første kjøperen være politiet.

En maisslange trenger et terrarium på ca 100*50*50, varmematte, vannskål og litt dekorasjon. De er fulstendig ufarlige og skulle de mot all formodning bite vil du ikke engang kjenne det. Den blir sirka 180cm lang og lever i ca 15år. De kan delvis temmes ( i alle fall vennes med å håndteres ) og er et vakkert møbel med en annen verden.

Hvorfor disse dyrene er ulovlige når dødlig giftige taranteller og skorpioner er lovlige skjønner jeg ikke. En tarantell krever mer stell enn en slange og kan IKKE temmes. Biter denne har den tenner på 1-5cm som avgir gift uansett art.

Mange fokuserer på at slanger og øgler blir fanget ute i naturen for så å selges ulovlig. Dette er nok desverre tilfelle med endel raser på lik linje med en god del fugler og innsekter. Spesielt i lille norge for vi ikke er informert om hva som er "vanlige" slanger og hvem som kan være utrydningstruet. Med all mangel på informasjon fordi disse er ulovlige er det altfor mange som går til anskaffelse av slike dyr uten å kjenne til hva det er de har fått i huset og hvilke behov denne har. Ved en lovendring vil de som eier slike dyr våge å søke informasjon på dyrebutikker. Slik det er nå dør mange dyr av feilhold og mange har kjøpt dyr som ikke passer å ha som kjæledyr, f.eks en slange som blir 5 meter eller en iguan som kan tygge av deg armen :overrasket:

Om jeg har mange dyr? Nei det tør jeg ikke for jeg jobber i en dyrebutikk og risikerer ikke å få besøk av mattilsyn og politi som avliver dyrene. Men JA jeg er veldig for at det blir lovlig igjen slik at jeg slipper ha en 5 meters slange som nabo uten å vite det fordi det er ulovlig!

Om noen lurer på noe og ikke vil legge det ut her inne kan de sende meg en PM så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan.

Gjest gjest1
Skrevet
hei igjen

trodde det alltid hadde vert forbud mot slanger her til lands. mange vil kansje satse på et slikt dyr,en skønner ikke hva de har dratt på seg+ Man har jo sett eksempel på slanger som har bodd i blokk og "vokst" seg ut. Det er iallefall ikke hyggelig for naboen å tenke på noe slikt. jeg ser jo at noen kan det passe for,men så har du jo visse miljøer hvor slike slanger er in for helt andre grunner også.

kan det være mulig at det er kun for smitten de er blitt ulovlig?

Om man får tak i en slange som blir kjempestor og ligger i sitt eget bur,kan man virkelig få et forhold til slike dyr? jeg ser ikke for meg at barn koser med slike dyr akkurat.

De er ikke kosedyr, de er for folk som har en interesse for reptiler..

Men du har rett, det er dessverre ofte folk som lever litt på kanten som gjerne skaffer seg disse dyrene, på samme måte som de også gjerne vil ha Pittbull som hund. Da jeg vokste opp skaffet de seg Rottweiler eller Schäfer...

Men det ER mange seriøse reptilholdere her i landet også, og de har en egen forening.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at reptilene blir avlivet om politiet blir varslet. Akvariet her i bergen tar i mot dyr fra tid til annen (f.eks. Dodraugen :ler:). Det er sikkert flere dyrehager o.l. som gjør det samme, men så klart er det en risiko for at dyret blir avlivet. D

e som holder den slags dyr når det er ulovlig, har i grunnen seg selv å takke om det blir avlivet. Hadde jeg visst om noen som hadde reptiler, hadde jeg nok meldt ifra dersom jeg syns eieren var uansvarlig med dyret, ikke ellers. Men jeg syns ikke det er den som har meldt i fra her som er synderen!

Gjest gjest1
Skrevet
Hvorfor disse dyrene er ulovlige når dødlig giftige taranteller og skorpioner er lovlige skjønner jeg ikke. En tarantell krever mer stell enn en slange og kan IKKE temmes. Biter denne har den tenner på 1-5cm som avgir gift uansett art.

Slik det er nå dør mange dyr av feilhold og mange har kjøpt dyr som ikke passer å ha som kjæledyr, f.eks en slange som blir 5 meter eller en iguan som kan tygge av deg armen :overrasket:

Tranteller er særdeles lite aggressive og omtrent like giftig som en veps... vepsen er dog mye mer aggressiv. Vi har en tarantell, en gang ble hun irritert og hva gjorde hun? Snudde baken til og børstet hår på oss. Det stikker og klør og er tarantellens forsvarsmetode. De biter ikke for å bite. Noe kos er det imidelertid ikke med henne.

Iguaner som kan tygge av deg armen? Hva slags iguaner er det? Ikke den grønne i hvert fall... det den imidlertid kan klare når den blir stor nok er å knekke bena på små hunder f.eks. ved å piske etter dem med halen...

De blir gjerne også gretne med høy alder, så de er ikke egnet som kjæledyr,men vakre når de er unge er de.

Jeg var på et møte i Herpetologisk forening for noen år siden, der var også Live-hva-hun-heter fra dyrevernsalliansen, og veterinær ... hun som var på god morgen norge før i tiden... (meg og navn)

Det jobbes for en lov som tillater reptiler med ikke alle typer. Ikke iguaner, ikke de store slangene, og det jobbes faktisk også med et forbud mot fugler i bur. Det var sånn jeg forstod det den gangen - toppen av dyreplageri er slik som vi holder fugler og kaniner f.eks., i små trange bur.

Men maisormer, gekkoer og slike mindre dyr, prøver de å få åpnet for. Ikke at dyrevernalliansen er for dyr i fangenskap i det hele tatt, men det er andre som jobber for.

Gjest Gjest
Skrevet
De er ikke kosedyr, de er for folk som har en interesse for reptiler..

Men du har rett, det er dessverre ofte folk som lever litt på kanten som gjerne skaffer seg disse dyrene, på samme måte som de også gjerne vil ha Pittbull som hund. Da jeg vokste opp skaffet de seg Rottweiler eller Schäfer...

Men det ER mange seriøse reptilholdere her i landet også, og de har en egen forening.

Hva med boaslange? er det lov? og hvor store kan de bli?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...