Gå til innhold

Til dere som er for dødsstraff.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg må bare igjen få poengtere at man ikke straffer for at gjerningsmannen skal lide. Man straffer for at han skal lære. Av nøyaktig samme grunn som at foreldre ikke straffer sine barn av skadefryd, selv om de har gjort noe onkli' galt. Straffen er en lærepenge.

Dessuten synes jeg ikke rettsstaten Norge er en vits, som noen har nevnt tidligere. Vi har da meget lav kriminalitet her til lands sammenlignet verden over.

Nettopp - vi har lav kriminalitet sammenligna med andre land. I USA har de dødstraff. Politiet er alltid bevæpna. Folk har våpen hjemme så de kan forsvare seg mot innbruddstyver. Har de lite kriminalitet? Nei. USA har mye større problemer med kriminalitet og vold enn Norge. Ergo hjelper det ikke med harde straffer/dødsstraff osv, det gjør bare vondt verre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er mot dødsstraff uansett. Heldigvis er det svært sjelden

at staten dreper mennesker i Norge. I full fart kan jeg bare komme

på en gisselaksjon ved Larvik og en ubevæpnet mann på Notodden

for noe år siden.

I begge tilfeller var det politiet som utførte henrettelsen.

Gjest GUTT 19
Skrevet

Er du for eller i mot dødsstraff?

Jeg har hørt flere ganger at noen er for dødsstraff og mener sikkert at den skyldige er et monster. Selv den skyldige er jo et menneske som sikkert har familie som elsker dem.

Så jeg lurer på er:

Hva om den skyldige var ditt barn? Hadde du da vært like for dødsstraff?

Hva om det var offeret som var ditt barn?

Gjest gjest1
Skrevet
Her argumenterer du kun ut i fra dine egne interesser. Det er svært lite konstruktivt når man skal diskutere en nasjonal lov.

Justismord forekommer. Det er realiteten.

Morderne er vel ikke de som lager soningskøene, men en ledig plass er en ledig plass, og morderne sitter inne svært lenge.

I det innlegget argumenterte jeg ikke KUN ut fra mine egne interesser, men den siste delen av innlegget viste at når jeg setter mine personlige interesser inn i diskusjonen så skifter jeg også gjerne ståsted.

Og det tror jeg gjelder de fleste som i utgangspunktet mener at de er for dødstraff - jeg tipper de snur dersom deres egen bror eller sønn begår et drap.

Og hvorvidt det er lite konstruktivt i en diskusjon om en nasjonal lov, spiller jo faktisk ingen rolle all den tid jeg aldri kommer til å ha noen innvirkning på et evt vedtak om dødsstraff her i landet. Her diskuterer vi som privatpersoner og synser for og imot.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Nettopp - vi har lav kriminalitet sammenligna med andre land. I USA har de dødstraff. Politiet er alltid bevæpna. Folk har våpen hjemme så de kan forsvare seg mot innbruddstyver. Har de lite kriminalitet? Nei. USA har mye større problemer med kriminalitet og vold enn Norge. Ergo hjelper det ikke med harde straffer/dødsstraff osv, det gjør bare vondt verre.

USA består av 50 stater og har et innbyggertall på 298,444,215 - det er ikke helt sammenlignbart. De fører også en politikk som gavner de ressurssterke uten å plukke opp de som er svakere stilt, og dermed er det flere som faller av lasset og ender opp på kriminalstatistikken.

Dessuten er vel de aller fleste mord impulshandlinger, og da tenker man uansett ikke konsekvenser.

Og de planlagte mordene tror vel ofte gjerningsmennene at de slipper unna, for de har jo planlagt så godt...

Endret av mysan
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Mulig dette er skrevet før her, men mener å ha lest at dødsstraff ikke sparer samfunnet økonomisk, om det skulle være et argument for dødsstraff. Snarere tvert imot. I tillegg til alt som skjer rundt selve henrettelsen, så er det nok ikke sånn at man får dommen én dag, og at man henrettes uka etter. Mange har sittet på "death row" i mange år.

Skrevet
Mulig dette er skrevet før her, men mener å ha lest at dødsstraff ikke sparer samfunnet økonomisk, om det skulle være et argument for dødsstraff. Snarere tvert imot. I tillegg til alt som skjer rundt selve henrettelsen, så er det nok ikke sånn at man får dommen én dag, og at man henrettes uka etter. Mange har sittet på "death row" i mange år.

Vell tiden de tar varierer jo kraftigt ifra land til land. Ifra USA 5+ år til Kinas dagen etterpå.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Dødsstraff bør jo ideelt brukes dersom det ikke er et fnugg av tvil om gjerningsmannens skyld. Jeg synes virkelig ikke det skal brukes under andre omstendigheter. På den måten vil det være minimalt med justismord.

Det skal ikke være et fnugg av tvil uansett om du blir dømt 3 uker for fyllekjøring eller blir dømt for drap. Er man bittelitt i tvil, skal tiltalte gå fri uansett.

Endret av Slangen
Skrevet
Det skal ikke være et fnugg av tvil uansett om du blir dømt 3 uker for fyllekjøring eller blir dømt for drap. Er man bittelitt i tvil, skal tiltalte gå fri uansett.

Joda, for all del, men det er adskillig viktigere i en drapssak.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er for. Rett og slett for å skåne samfunnet for disse personene som gjør de mest alvorlige lovbruddene.

Men hvorfor skal vi utslette de kriminelle fra vår verden, når vi trenger de til å vise hva man bør gjøre og hva som ikke er så veldig lurt å gjøre? Fengsel er jo til for å skremme. Drap på kriminelle løser ingenting.

Gjest gjest1
Skrevet

Er fengsel til for å skremme?

Hva er skremmende med norske fengsler egentlig, annet enn at du ikke kan bevege deg ute i det fri? fengsler her i landet er steder hvor det er godt å være. rene feriestedene.

Gjest Gjest
Skrevet
Når vi sperrer inne folk på livstid skåner vi da også samfunnet for disse personenene?

Livstid, som i 21 år? ...hvor man slipper ut etter 14 siden man har spilt "snill gutt"? En gang kjeltring, alltid kjeltring!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er helt i mot det. Er generelt for mildere straffer - det hjelper ikke å sitte inne i årevis, folk blir lært opp til grovere kriminalitet i fengsla. Jeg er kun for fengsling når personen er en fare for seg selv eller andre.

Det hjelper heller ikke å sy puter under armene på folk. Det snakkes mye om at folk som havner på skråplanet har hatt en vanskelig oppvekst, og det de egentlig trenger er omsorg. Det hjelper dog lite å bare gi vedkommende som har gjort noe en klem, en klapp på skuldra, en iskrem samt beskjed om at "dette må du ikke gjøre flere ganger". Hvis en ikke opplever at gale handlinger får konsekvenser - hva hindrer vedkommende å gjøre noe galt igjen?

Skrevet
Livstid, som i 21 år? ...hvor man slipper ut etter 14 siden man har spilt "snill gutt"? En gang kjeltring, alltid kjeltring!

Det tror du bare fordi du vil tro det. Det finnes ingen begrunnelse for det du sier. Eller mener du virkelig at folk ikke forandrer seg på 14 år?

Skrevet
Det hjelper heller ikke å sy puter under armene på folk. Det snakkes mye om at folk som havner på skråplanet har hatt en vanskelig oppvekst, og det de egentlig trenger er omsorg. Det hjelper dog lite å bare gi vedkommende som har gjort noe en klem, en klapp på skuldra, en iskrem samt beskjed om at "dette må du ikke gjøre flere ganger". Hvis en ikke opplever at gale handlinger får konsekvenser - hva hindrer vedkommende å gjøre noe galt igjen?

Samvittighet. Det er noe også kriminelle besitter, men det må bygges opp.

I de tilfellene hvor f.eks. rasister eller nynazister har skiftet helt standpunkt og innsett hvor dumme de har vært, har det skyldtes at de så noe positivt i deres hatobjekter. De har forventet å bli hatet tilbake, men når de isteden møter sympati og forståelse, begynner de å granske seg selv. Dette skjer fordi ondt er blitt møtt med godt. Å møte ondt med ondt avler bare med ondt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det tror du bare fordi du vil tro det. Det finnes ingen begrunnelse for det du sier. Eller mener du virkelig at folk ikke forandrer seg på 14 år?

Kanskje noen. Ikke alle.

Skrevet
Jeg er imidlertid av den oppfatning at i det øyeblikk man voldtar, mishandler, dreper noen, så har man sagt fra seg sine egne rettigheter som menneske.

Hit kom jeg og ikke lengre - dette var veldig godt skrevet!

- døden er for lettvint som straff...

Jeg mener straffen dog bør stå i forhold til forbrytelsen, det er feil å få like streng straff i form av bot for å naske et brød og en pakke kjøttpålegg som du får for å fornærme en offentlig tjenestemann (les; en politimann) på gaten for eksempel - og lovbruddene har klart to helt forskjellige karakterer.. Det blir feil å få lengre fengselsstraff "for å kjøre i fylla" for eksepel enn for å misbruke et barn...

Jeg mener en alternativ straff bør utprøves - et alternativ til bøter og fengsel, straffearbeid for eksempel, gapestokk, forvisning til en forlatt og øde øy hvor fanger må sørge for livsopphold på den harde måten bevoktet av knallharde fangevoktere - du vet àla Alcatraz, bare verre... Og i min bizzarre verden er mulighetene mange...

Gjest gjest1
Skrevet

Eller sleng dem ut på en kald og gold øy langt ute i nordatlanteren med hver sin kniv.... :sjarmor:

Det er nok mange som sitter inne, som egentlig burde hatt psykiatrisk behandling fremfor fengselsstraff, men jeg vet ikke hvordan man skal få gjort noe med det, det skal jo helst ikke brukes penger på de som har det verst her i landet.

Skrevet

Er egentlig for dødsstraff. Så lenge man har gjort noe så forferdelig at man får dødsstraff har man antagelig fortjent det.. Hvis det hadde vært strengere straffer (enn det f.eks er i norge) hadde det kanskje ikke vært like attraktivt å gjøre kriminelle handlinger..

Skrevet
Er egentlig for dødsstraff. Så lenge man har gjort noe så forferdelig at man får dødsstraff har man antagelig fortjent det.. Hvis det hadde vært strengere straffer (enn det f.eks er i norge) hadde det kanskje ikke vært like attraktivt å gjøre kriminelle handlinger..

Vel, nå er det jo bevist at dødstraff faktisk ikke fører til at færre kriminellehandlinger blir gjort da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...