Quirky Skrevet 25. juni 2006 #21 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Noen som staten kan gjøre alle rede i dag, de verste er jo at de trenger ikke en gang en dom for å ta livet utav folk. ← Tenker du internasjonalt nå, eller på den norske stat? Hvis du tenker på norske forhold er jeg veldig spent på hva du mener..? Som Sexy C ville sagt det: Utdyp! Endret 25. juni 2006 av quirky
talin Skrevet 25. juni 2006 #22 Skrevet 25. juni 2006 Tenker du internasjonalt nå, eller på den norske stat? Hvis du tenker på norske forhold er jeg veldig spent på hva du mener..? Klippet ifra Aftenposten, Linky Mai 2005: En 32 år gammel mann ble skutt og drept av politiet i Larvik etter at han truet tjenestemennene med en kjøttøks. Juni 2003: En mann fra Mysen døde etter at en politimann tok et halsgrep under pågripelse utenfor mannens hjem. Mai 2000: En bevæpnet, 27 år gammel mann fra Notodden ble skutt av politiet under forsøk på å stoppe mannen. Som sagt drept utav den Norske Stat, uten dom.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #23 Skrevet 25. juni 2006 Som sagt drept utav den Norske Stat, uten dom. ← Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg tenkte på "organisert drap" utført av staten. Det blir jo noe litt annet.
talin Skrevet 25. juni 2006 #24 Skrevet 25. juni 2006 Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg tenkte på "organisert drap" utført av staten. Det blir jo noe litt annet. ← Resultatet er de samme. Poenget er vell att hvis er drap er et drap, hvorfor er da folk imot dødsstraff men støtter at politiet kan skyte folk.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #25 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Resultatet er de samme. Poenget er vell att hvis er drap er et drap, hvorfor er da folk imot dødsstraff men støtter at politiet kan skyte folk. ← Resultatet det samme, men prinsippet forskjellig. Uansett, det er vel ingen som har sagt at det er ok at politiet skyter folk? Endret 25. juni 2006 av quirky
Diktern Skrevet 25. juni 2006 #26 Skrevet 25. juni 2006 Jeg er helt i mot det. Er generelt for mildere straffer - det hjelper ikke å sitte inne i årevis, folk blir lært opp til grovere kriminalitet i fengsla. Jeg er kun for fengsling når personen er en fare for seg selv eller andre.
talin Skrevet 25. juni 2006 #27 Skrevet 25. juni 2006 Resultatet det samme, men prinsippet forskjellig. Uansett, det er vel ingen som har sagt at det er ok at politiet skyter folk? Så hvis de ikke er ok at politet skyter folk, hva forventer folk at vill skje med samfunnskontrakten når man fjerner de ultimate makt middelet til Staten?
Gjest Catwoman Skrevet 25. juni 2006 #28 Skrevet 25. juni 2006 Når vi sperrer inne folk på livstid skåner vi da også samfunnet for disse personenene? ← SÅ lenge de sitter inne ja. Livstid i Norge er vel sånn ca 21 år da.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #29 Skrevet 25. juni 2006 SÅ lenge de sitter inne ja. Livstid i Norge er vel sånn ca 21 år da. ← I tillegg til livstid har vi noe som heter forvaring. Det åpner for å sperre inne folk på nærmest ubestemt tid.
Gjest Catwoman Skrevet 25. juni 2006 #30 Skrevet 25. juni 2006 Uansett virker det som om folk stort sett slipper fri - gjerne før tiden og. Men hva er egenltig vitsen med å skulle sperre folk inne for resten av livet? Livet deres er jo på mange måter over uansett den dagen de kommer inn og vet at her skal jeg være til jeg dør.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #31 Skrevet 25. juni 2006 Uansett virker det som om folk stort sett slipper fri - gjerne før tiden og. Men hva er egenltig vitsen med å skulle sperre folk inne for resten av livet? Livet deres er jo på mange måter over uansett den dagen de kommer inn og vet at her skal jeg være til jeg dør. ← Tja, som det allerede er nevnt tidligere i tråden kan nok livsstid være en mye hardere straff enn dødsdom. Likevel, personer på dødscella i USA anker jo svært ofte dommen mange ganger, i håp om å få den omgjort til livstid. Det tyder jo på at selv for en livstidsfange er viljen og ønsket om å leve så stort at de heller vil være innesperret enn å dø. Selv mener jeg at ingen har rett til å ta et annet menneskes liv. Uansett.
Gjest Catwoman Skrevet 25. juni 2006 #32 Skrevet 25. juni 2006 En livstidsdom er mye verre som straff enn dødsstraff, jeg kan ikke skjønne annet. Men de som har gjort de groveste lovbruddene fortjener ganske enkelt ikke å leve mer mener jeg.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #33 Skrevet 25. juni 2006 (endret) En livstidsdom er mye verre som straff enn dødsstraff, jeg kan ikke skjønne annet. Men de som har gjort de groveste lovbruddene fortjener ganske enkelt ikke å leve mer mener jeg. ← Om man fortjener å leve er en ting, men har vi rett til å ta livet av noen? Uansett, på det punktet tror jeg du og jeg er grunnleggende uenige, og tror ikke noen av oss vil overbevise den andre. Men et annet aspekt: Hva med faren for at den dømte er uskyldig? Hva med psykisk syke personer eller tilbakestående mennesker som utfører handlinger de i øyeblikket ikke skjønner rekkevidden av? Skal de også dømmes til døden? Endret 25. juni 2006 av quirky
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #34 Skrevet 25. juni 2006 Jeg er imot. Og det er av den enkle grunn at mange av de som har fått dødstraff har far, mor barn, osv. Det blir en veldig hard straff for disse menneskene. Først opplever de at en de er glad i er en drapsmann/kvinne, og så må de leve med at dette menneske skal miste livet. Jeg tror det blir lettere for dem at personen sperres inne på livstid.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #35 Skrevet 25. juni 2006 Jeg er imot. Og det er av den enkle grunn at mange av de som har fått dødstraff har far, mor barn, osv. Det blir en veldig hard straff for disse menneskene. Først opplever de at en de er glad i er en drapsmann/kvinne, og så må de leve med at dette menneske skal miste livet. Jeg tror det blir lettere for dem at personen sperres inne på livstid. ← Godt poeng.
talin Skrevet 25. juni 2006 #36 Skrevet 25. juni 2006 Jeg tror det blir lettere for dem at personen sperres inne på livstid. Hva med de etterlatte etter ofrene til denne drapsmannen da? De er denne fokusen på den kriminelle som er med på å undergrave folkets tillit til rettsvesenet.
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #37 Skrevet 25. juni 2006 Hva med de etterlatte etter ofrene til denne drapsmannen da? De er denne fokusen på den kriminelle som er med på å undergrave folkets tillit til rettsvesenet. ← Jeg vil da tro at de etterlatte vil kunne leve med en livstidsdom... I USA er jo livstid til "the bitter end" ... og litt til.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #38 Skrevet 26. juni 2006 Jeg mener at enkelte personer ikke har livets rett. Skulle gjerne sett at de fikk seg en kule, men fordi det finnes mennesker som har blitt henrettet for ting de ikke har gjort så vil jeg heller spare en uskyldig enn å gå inn for dødsstraff. Men jeg gråter ikke om en mor eller far tar livet at personen som drepte barnet deres med overlegg. Med de straffene vi har her i norge så er det en direkte hån mot ofrene og deres familier. At voldtekt mot barn skal gi mindre straff enn voldtekt mot voksne er horribelt. Som mor hadde jeg gått inn for å gi personen som voldtok min sønn/datter en kniv strategisk plassert. Fy skam å si noe slik, men det hadde absolutt vært verd det. Skylder det enkelt og greit på at menn prioriterer helt annerledes enn kvinner. At skattesnyteri skal kreve en høyere straff enn misbruk av barn er et eksempel på at noe er helt på tryne feil. Hadde det vært utelukkende kvinner som utarbeidet strafferammene så tror jeg livstid hadde betydd nettopp det: Livstid. 20 år er ingenting for å ha ødelagt et liv og en familie. rettsstaten norge er en vits.
talin Skrevet 26. juni 2006 #39 Skrevet 26. juni 2006 Jeg vil da tro at de etterlatte vil kunne leve med en livstidsdom... I USA er jo livstid til "the bitter end" ... og litt til. Hadde da bare livstid i Norge vært livstid.
Christiane Skrevet 26. juni 2006 #40 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Jeg er for dødsstraff. Rett og slett fordi det er mennesker, hvis gjennom sine handlinger, strengt tatt ikke fortjener bedre. Noen av de nevnte menneskene bør da heller henrettes enn å belaste samfunnet til de dør. Det er som kjent meget dyrt å holde en person innelåst i 30-40 år. Dødsstraff skal dog bare brukes som straff for de aller mest alvorlige forbrytelser. Endret 27. juni 2006 av Christiane
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå