Malama Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 (endret) Vi sitter her heeeeeelt tidelig i en planleggingsfase og leker med alternativer på gjestelister, m/u kaffegjester, søskenbarn etc og min forlovede kom da med spørsmålet "Hva koster alt det andre?" (altså bortsett fra mat og drikke) Jeg vet at dette varierer veldig, men sånn ca, noen ideer? (jeg vet ikke hva "alt det andre" er engang... så nå må jeg til å søke opp litt busdjetter og lister på nett og se hva jeg finner ut.... Setter pris på om noen deler av kunnskap med meg, dere som er erfarne i "gamet" vet vel i alle fall hva budsjettet bør bestå av? Jeg regner i "grove trekk" her altså, ikke på detaljnivå Men.. Kirke (vi skal ikke gifte oss i den kirken vi sogner til) Klær Lokale Mat og drikke Kaker Blomster (pynt og buketten min etc) Lys/servietter etc Fotograf Frisør Transport Invitasjoner/bordkort/takkekort Har jeg glemt noe viktig da? Endret 24. juni 2006 av Malama
Pasha Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Dette har jeg med i budsjettet mitt Fult antrekk Ida Fult antrekk sambo Sko Ida Sko sambo Smykker Ida Mansjettknapper Ringer Flybilettter USA Hotell opphold New York Transport Baltimore/new York Kirkeavgifter Blomster Transport kirke/mat >New Yrok Middag New York Fotograf Egenpleie før bryllup Hår og sminke dagen Innbydelser/takkekort Middag Norge drkkevarer Norge Transport norge Leie av bord/stoler/servise (lokale er gratis for min del) Lommepenger (middagen består av alle små detaljene rundt også.. som lys/servietter..
Scorpina Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 Uhm....vi snakker vel om bryllup i 100-tusen kroners klassen Ida..?
Malama Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2006 Det der inneholdt en del som vi ikke skal ha ja, utenlandsdelen... Men det virker som om jeg har fått med det meste (når jeg legger til bryllupsnatten da, den hadde jeg ikke med på lista) Da gjenstår det å finne anslag på hva disse tingene koster da. Noen ting er lette å finne ut, men jeg ANER ikke hva jeg skal beregne på blomster, bl.a Og transport (jeg aner ikke hvordan vi skal transporteres eller hvor heller for den del, ettersom hverken kirke eller lokale er valgt) Men jeg driver bare med generelle overslag i dag da, ikke nøyaktig, så jeg finner vel ut av det.
Gjest Gjest_Julibrud_* Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Budsjettet vårt i ca.- priser: (Vi har 65 gjester, alle til middag) Lokale, mat og drikke (inkl. champis og snacks til velkomst, 3 retters middag med drikke samt to drinker etter avec, og nattmat): 52 000 Klær brud: 15 000 Hår/ sminke brud: 3000 Klær brudgom: 3000 Kaker: 2000 Blomster/ bordpynt: 1200 Brudebukett: 1500 Overnatting brudepar: 1000 Bil brudepar: 800 Fotograf: 5000 Ringer: 7500 Innbydelser/ andre trykksaker: 500 Bryllupsreise: 40 000 Samlet sum: 132500
Malama Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2006 Takk, det var et veldig nyttig oppsett, hjalp meg til å fastslå at de anslagene jeg hadde satt opp ikke var så ille gale... Da kom jeg til at "alt det andre" (alså alt bortsett fra mat og drikke, ettersom akkurat DEt er meget justerbart med gjestelisten, mens resten er relativt fast) er ca 40.000, og våre to alternative gjestelister (sånn helt rå beregninger altså) blir enten (HELT rå beregninger, og tipping altså) rundt 72.000 med "full pakke" og 41.000 med "søskenbarn som kaffegjester" Følgelig 112.000 eller 81.000 som "totalanslag" Dette er før bryllupsreise da, vi har absolutt ingen tanker om hvor den skal gå enda (men jeg har lyst på en...) Min kjære sier "Jeg hr hørt om en plass som heter Bergen..." med et smil Men jeg tenkte da at vi kunne dra fra Ålesund (hvor bryllupet skal stå) til et ANNET sted, og deretter til Bergen (evt selvsagt fra Ålesund til Bergen, på reise og tilbake til Bergen, eller fra Ålesund på reise, tilbake til Ålesund og deretter til Bergen) Siden vi jo BOR i Bergen. Og jeg tenkte meg en bryllupsreise litt mer eksotisk enn akkurat det.... :icon_smile:
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 24. juni 2006 #7 Skrevet 24. juni 2006 Her er vårt overslag: Vi er 80 gjester, alle til middag Lokale og mat/ drikke: 70 000 Klær og sko brud: 20 000 Klær brudgom: 3000 Sminke/ hår brud: 2500 Fotograf: 6000 Transport brudepar: 1500 Borddekning/ trykksaker:1000 Blomster, bord/ kirke: 800 Brudebukett: 1700 Bryllupsnatta 1000 Bryllupsreise: 35000 Sum: 142 500
Malama Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2006 Bryllupsreise har jeg ikke inkludert i mine beregninger, men det virker kke som om jeg er så heeeeeelt ille ute med beregningene mine da, basert på hva dere skriver. Det er jo mange personlige tilpassninger og variasjoner i et slikt budsjett, men det er vedlig greit å se hva andr beregner, sånn at man får en liten pekepinn i alle fall. Det er til gooood hjelp med et slikt forum å samle erfaringer i
Pasha Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 Uhm....vi snakker vel om bryllup i 100-tusen kroners klassen Ida..? ← med alt (dvs med lommepenger, reisa, opphold og alt det vanlige rundt et bryllup) kommer vi jo over i 100 000 klassen, men bare bryllupet i seg selv er ikke så dyrt. I Usa er det 10 gjester med hos og i norge 16 med oss. SÅ det i seg selv blir ikke dyrt. Verre er det med reisa= 9000 kr (for begge. er jo ikke en ille pris over til usa det.. har forresten tur og retur fra to ulike steder.. så da ble billetten dyrere pga av det) Hotellet. Ca 28000 for 10 dager (et flott 4 stjerners hotell i nærheten av broadway) Lommepenger: mye... (har ikke helt bestemt oss for hvor mye enda.. men the sky is the limitd eller noe sånt. Her er budsjett/regnskap over de "vanlige" tingene. Fult antrekk Ida 5000 Fult antrekk sambo 2800 Sko Ida 220 Sko sambo 500 Smykker Ida 1800 Undertøy Ida 500 Mansjettknapper 1200 Ringer 7500 (gikk en del over budsjett der ja) Kirkeavgifter/annet 2100 Blomster 1000 Transport kirke/mat >New Yrok 1000 Middag New York 10000 (egentlig 0, da foreldrene mine betaler) Fotograf 0 (kusina mi er fotograf) Hår og sminke dagen 0 (forloveren min gjør det) Innbydelser/takkekort ? Middag Norge 0 drkkevarer Norge 0 foreldrene mine betaler dette leie av lokale: gratis (er hos foreldrene mine) leie av stoler/bord/servise. usikker. foreldrene mine betaler, så jeg har ikke satt meg så nøye inn i det
Malama Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. juni 2006 Ahh.. du regner ikke med kostnader på det foreldrene betaler ja. Det forklarer litt. Vi planlegger nå i utgangspunktet å btal hele gildet selv vi da, men når jeg budsjetterer rgner jeg uansett en totalkostnad, uavhengig av hvem som betaler det. Men det virker som om dere har planlagt en drømmedag, kos dere ringer har jegikk med i budsjettet i det hele tatt. Min kjære har kjøpt forlovelsesringer, og vi planlegger å beholde dem som gifteringer også. Jeg aner ikke hva disse koster, ha kjøpte dem uten at jeg visste det. Spennende og koselig er det i alle fall
Pasha Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Først så regnet vi med utgiftene til mat og drikke under bryllupsmiddagebe under budsjett (derfor står det blant annet 10 000 på middag i usa), men så sa foreldrene mine at de skulle betale for det.. og da tok jeg vekk den summen fra budsjettet.
Pasha Skrevet 25. juni 2006 #12 Skrevet 25. juni 2006 vi bytter forresten ringer når vig gifter oss.. derfor er det med i budsjett
Søta Skrevet 25. juni 2006 #13 Skrevet 25. juni 2006 Hei du Mange dyre bryllup over ser jeg.... Vi hadde 45 gjester - alle til middag. Åpen bar etter middag. Lokaler hvor vi kunne ha med mat og drikke selv. Vi kom på 42000,- Leie lokal: 3000,- Fotograf 2000,- (da hadde vi ei vi kjente ikke noen av disse profesjonelle fotografene, kan anbefale å prøve å få noe annet f.eks en fotograf i en avis...) klær: 7000,- Mat: usikker, da min bror ordnet alt med dette, ble veldig billig da han er kokk, bestilte all maten til innpris og en kamerat laget den... Serveringshjelp / barhjelp: 3000,- kaker: 1000,- Drikke: ca 10000,- Blomster: til han og henne 2100,- til pynt (kjøpte kortstilkete roser) 900,- invitasjoner: 500,- Takkekort: 700,- (da måtte vi ikke bestille av fotograf da vi hadde alle negativene) Frisør: 1900,- (inkl. brudepiker og sminke) Barberer: 500, Brylupsnatten hadde vi hjemme i vår egen seng - og det var helt fantastisk skjønt!!!
Søta Skrevet 25. juni 2006 #14 Skrevet 25. juni 2006 Glemte: duker og tøyservietter: 1000,- lys ca 100,-
marsy Skrevet 26. juni 2006 #15 Skrevet 26. juni 2006 Det er mye man kan spare inn på i et bryllup... jeg hadde for eksempel forelsket meg i noen innbydelser på nettet som ville ha kommet på 1500kr å bestille, men så har jeg endt opp med at vi lager de selv. Har betalt ca 300kr for alt av papir, lim og silkebånd. Vi gifter oss ikke før april, men jeg kan lett se at største utgiften er mat og drikke, og den utgiften varierer jo etter hvor mange gjester som kommer, så det er jo enda en grunn til at det vil bli spennende å vente på svar!
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 26. juni 2006 Ja, mat/drikke blir det dyreste, det ser jeg også allerede nå. Invtasjonene har jeg lyst til å lage selv (Jeg lager jo alt av kort (jul, påske, bursdag, venner etc) som jeg sender pr. i dag, og da vil jeg gjerne lage invitasjonene også.) Men da vil jeg lage invitasjonene, borkortene og takkekortene i "samme stil", og det kan fort bli mye arbeid, ettersom det ser ut til at vi får et stort bryllup, muligens rundt 90 gjester om alle kommer... (dersom vi inviterer sånn ca de vi tenker pr. i dag, men det er jo tiiiiiidelig enda da, vi har jo ikke dato enda engang)
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #17 Skrevet 26. juni 2006 Kan du ikke tromme sammen noen venniner til å hjelpe deg med å lage bordkort, invitasjoner+++ Jeg har også lyst til å lage de selv. Har vært på kurs, men egentlig ikke vært så flink til å praktisere... Nå tenkte jeg at jeg har en ypperlig mulighet... Bruker du stempling? Da er jo det noe mange kan få til ganske bra. En hyggelig kveld, uten at du trenger å jobbe livet av deg
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #18 Skrevet 26. juni 2006 Nope, det er ikke aktuelt å la noen venninner hjelpe meg. (har ingen nære venninner, og ingen som bor i passe nærhet, men hovedårsaken er at jeg vil gjøre det SELV) Jeg vil gjøre dette selv, og ja, ser ikke birt fra at jeg kanskje bruker stempel på invitasjon og takkekort, men bordkortene må skrives for hånd da. Men det blir nok koselig Jeg liker å putle med sånt papirarbeide
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 Ja, jeg gleder meg veldig til å begynne på mine også... Har diskutert mye med ei vennine. Dessuten kom mamman min med et innspill også, så tror det blir kjempebra. Skal begynne snart, må bare bli ferdig med å flytte først. Overtar tomannsbolig til lørdagen. Gleder meg så innmari
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 26. juni 2006 Det eneste jeg "bekymrer" meg for med dtte arbeidet er boprdkortene, som må ha PEN håndskrift... Innbydelsene tenkte jeg å ha dataskrevet på et tynt/lyst akr antakeligi samme fargeskala men en lysere nyanse av den kartongen jeg lager selve kortet i, og "bare" pynte fremsiden selv. (usikker på hvordan jeg skal klippe/rive/ordne det arket da) Takkekortet skrives nok for hånd tror jeg, men der er hovedfokuset uansett bildet, men forsiden skal være i samme stil som innbydelsen, og altså bordkortet skal være slik at et ligner på disse. Det er det å skrive pent på 90 bordkort eller noe sånn, jeg som ikke har pen håndskrift... (pen nok til takkekorttekst, men til bordkort?) Har ikke så lyst å ordne det med bokstavstempler heller, så vi får bare se hva jeg finner på... Tror kanskje vi må se hvor vi kan spare litt inn på saker og ting, for bryllup kan fort bli dyrt. Og vi har jo boligkjøp også som tapper kontoen. Men, dette skal ordne seg. Jeg fikk gledesmelding fra krika i dag om at vi kan velge nesten fritt av datoer i den krika jeg aller helst ønker meg! Bareå ringe og bestille. Så da skal vi sette oss ned og velge hvilken dato vi helst ønsker oss, og snakke om tidspunkter, og så får jg ringe dem. Det må gjøres mellom 10 og 14 på hverdager (ikke mandager) så jeg må ringe fra jobb. Men det ordner seg vel. Vi skal gifte oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå