Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at jeg kjøper noe som koster 190 kroner. Porto koster 100 kroner.

Slipper jeg unna å betale moms her eller må jeg betale moms siden hele beløpet er på 290 kroner?

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Du slipper å betale moms.

Men hvis prisen er 210 istedenfor 190, må du betale moms av 310 kroner.

Skrevet

Nope. Man betaler moms også av fraktkostnadene, uansett hvor ulogisk det høres ut. Dvs. hvis "tingen" + fraktkostnadene overstiger kr 200 så må man betale moms.

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer ja. Men vær obs på at Tollvesenet opererer med sine egne valutakurser. Det som kostet 199kr da du kjøpte det, kan gjerne koste 201 kr den dagen Tollvesenet får hendene i det og da blir det moms å betale.

Skrevet

Nå blir jeg i alle fall forvirret - to som sier en ting og en annen som sier en annen ting!

Gjest Solsikke
Skrevet
Nope. Man betaler moms også av fraktkostnadene, uansett hvor ulogisk det høres ut. Dvs. hvis "tingen" + fraktkostnadene overstiger kr 200 så må man betale moms.

Dette stemmer ikke etter hva jeg erfart selv ihvertfall.

Jeg bestillte f.eks. et par sko gjennom Ebay som kostet under 200,- men portoen kostet 150,-. Altså ble totalprisen 350,-. Pakken ble stoppet i tollen, og de sendte meg et brev og ba meg om å sende de en kvittering på verdien på pakken. Jeg slapp å betale toll, fordi skoene kostet under 200.

Gjest Gjest
Skrevet

allium har rett med mindre det har skjedd noen endringer i løpet av de siste dagene.

Skrevet

Takk! Så det betyr at hvis jeg sender med faktura på at jeg betalte så og så mye i porto og så og så mye for varen så slipper jeg å betale moms, om beløpet på varen er under 200?

Skrevet
Takk! Så det betyr at hvis jeg sender med faktura på at jeg betalte så og så mye i porto og så og så mye for varen så slipper jeg å betale moms, om beløpet på varen er under 200?

Jupp, eller sørge for at avsender har spesifisert disse detaljene.

Skrevet

Jeg fikk en pakke i går med en faktura på kr 156,- for moms og tollklarering. Verdien på pakken er 190,-, men med porto kom den på ca 250,-

Jeg ringte Posten og forklarte sitasjonen, hvorpå hun jeg snakket med bekreftet at jeg ikke skulle betale moms/toll av porto, og fikset opp i det så jeg slapp å betale.

Skrevet

Ok, takk alle sammen!

Et lite ekstra-spørsmål... hvis verdien på varen er over 200 kroner (totalsummen med porto er på f.eks 400 kroner) så må jeg betale moms av hele beløpet, ikke sant, ikke bare for varen?

Ikke så lett å sette seg ordentlig inn i dette :ler:

Skrevet
Ok, takk alle sammen!

Et lite ekstra-spørsmål... hvis verdien på varen er over 200 kroner (totalsummen med porto er på f.eks 400 kroner) så må jeg betale moms av hele beløpet, ikke sant, ikke bare for varen?

Ikke så lett å sette seg ordentlig inn i dette :ler:

Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto.

http://www.posten.no/Portal/ProdukterOgTje...A5l+og+svar.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...