Gå til innhold

6 mnd baby og mengde mat/måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, som førstegangsmor er det ikke lett å vite gitt... :roll:

Lillegutt på 6 mnd (veier 7,8 kg) får følgende pr dag:

3 måltider med NAN a' 150 ml

+2 måltider grøt, morgen og før leggetid (nesten ett måltid iflg pakningen)

+ amming innimellom (1-2 ganger pr natt, ca kl 05 og 08)

(og av og til litt fruktmos el. banan)

= NOK?

Han gulper veldig mye, derfor har jeg redusert mengden NAN til 150 ml...

Men dette har ikke hjulpet så mye, gulper fortsatt mye selv om jeg lar han sitte en god stund før jeg løfter han/leker/legger på magen osv :roll:

Han spiser ganske fort, litt glupsk, men tror ikke det er fordi han er sulten.

Hva tror dere? Noen formeninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de gulper opp igjen, så har de jo som regel fått nok mat..

Men legger han på seg, er blid og fornøyd, og væter ut bleien sin så får han nok akkurat det han trenger.

Spør på helsestasjonen evt. Lykke til!

Skrevet

OK, ja det er jo godt å vite. Han legger på seg og er blid hele tiden :)

Er det imidlertid passe med 2 grøtmåltider pr dag, og blir d for mye å gi fruktmos eller middagsmat i tillegg :roll:

Skrevet

Nei, jeg synes det høres bra ut jeg smørblomst. Jeg gav også mi tøtte 2 grøtmåltider, frokost og kvelds - inkl middagsmat. Enten fra glass eller mat som jeg hadde mekka selv (og fryst ned) Etterhvert er det bare å øke mengden på grøt/middagsmat.

Er du mer usikker er det jo bare å ta en tlf til helsestasjonen. Vekta vil også tilsi om poden spiser nok :)

Lykke til med småbarnsperioden. Den er utrolig koselig - til tider slitsom - og går så utrooolig fort...

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du synes gutten din gulper mye, så kan det hjelpe å la han få rape oftere - gjerne flere ganger pr. flaske/pupp. Det hjelper mange (ikke alle).

• 2 år senere...
Skrevet

Vi er også litt usikre ang mengden. Vår datter er 6 mnd og spiser to måltider grøt, et måltid middagsmat og erstatning 100 - 125 ml før hvert måltid. Det siste og første måltidet rundt kl 23 og 06 får hun 125 ml erstatning. Denne uken har vi sluttet med måltidet på natten ca rundt 03! Stolte av det:-) Mener dere dette er for mye eller for lite. Hun vil dessverre ikke ha noe fra meg mer og jeg får ikke til å pumpe lenger, da produksjonen ser ut til å ha stoppet....:-(

Skrevet
Uff, som førstegangsmor er det ikke lett å vite gitt... :roll:

Lillegutt på 6 mnd (veier 7,8 kg) får følgende pr dag:

3 måltider med NAN a' 150 ml

+2 måltider grøt, morgen og før leggetid (nesten ett måltid iflg pakningen)

+ amming innimellom (1-2 ganger pr natt, ca kl 05 og 08)

(og av og til litt fruktmos el. banan)

= NOK?

Han gulper veldig mye, derfor har jeg redusert mengden NAN til 150 ml...

Men dette har ikke hjulpet så mye, gulper fortsatt mye selv om jeg lar han sitte en god stund før jeg løfter han/leker/legger på magen osv :roll:

Han spiser ganske fort, litt glupsk, men tror ikke det er fordi han er sulten.

Hva tror dere? Noen formeninger?

Jeg har ingen formening om mengden, men jeg ville bare si at om han gulper mye kan du prøve å bytte merke på morsmelkerstatningen. Har en venninne som byttet til Collett, og da sluttet barnet å gulpe så mye. Bare et lite tips...

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har ingen formening om mengden, men jeg ville bare si at om han gulper mye kan du prøve å bytte merke på morsmelkerstatningen. Har en venninne som byttet til Collett, og da sluttet barnet å gulpe så mye. Bare et lite tips...

jeg fikk beskjed ifra min helsesøster at når de er 6 måneder trenger de ikke mat om nettene å min har ikke gulpet noe på dagene bare om nettene får han får for mye morsmelk så vi har sluttet med det. men han drikker 4 ganger om nettene bare får kosen. så vi har begynt med grøt på morgen og middag og grøt på kvelden:) men litt morsmelk imellom måltidene + vann:)

Skrevet

OK, ja det er jo godt å vite. Han legger på seg og er blid hele tiden :)

Er det imidlertid passe med 2 grøtmåltider pr dag, og blir d for mye å gi fruktmos eller middagsmat i tillegg :roll:

2 grøtmåltider er vanlig. De skal ikke ha mer enn det iallefall. Du kan gradvis begynne å innføre middag i tillegg, og fruktmos er bare flott å gi.

Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på å innføre to måltid med grøt?

AnonymBruker
Skrevet

Vår spiste mye mindre, så jeg antar det er nok mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...