Cherie Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Skal male på badet og i den forbindelse vil jeg ha vasken ned fra veggen slik at det ikke blir en hvil flekk der den nå henger. I tillegg skal jeg etter hvert bytte servant. Må jeg ha rørlegger for å skru opp og ned vasken? Må jeg har rørlegger for å bytte servant? Tenker da særlig på regelverk ifb med forsikring og sånt.
sanasol Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Du kan få problemer med forsikrings-selskapet hvis det oppstår lekkasje og det blir spørsmål om hvem som har montert servanten. Men i henhold til regelverket mener jeg det er lov å gjøre dette selv.
Gjest gjesta Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 Jeg hadde rørlegger for å bytte en vask og kran. En helt enkel vask. Kostet meg 1000 kr i arbeidspenger. Sure kroner.
Cherie Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2006 Her blir det jo i to omganger .. føsrt skal vasken ned fra veggen, så skal det måles og så skal enten den gamle opp igjen eller det skal opp en ny en .... Er det noen som har erfaringer med å gjøre sånt selv og heller bare få en rørlegger til å godkjenne det?
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Å montere ned vasken selv burde ikke være noe problem egentlig, men mulig jeg ville hatt folk til å montere opp vasken slik at jeg var sikker på at den hang skikkelig. Så lenge du ikke skal flytte rør er det egentlig ikke noe problem å bytte vask selv. Har bytte vask og kran på kjøkkenet selv uten problemer. Jeg tviler også på at du får problem med forsikringsselskapet bare fordi du har byttet vask/kran selv så lenge du ikke har gjør noe med røropplegget. Er du i tvil kan du jo bare spørre forsikringsselskapet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Bytte vask er det fullt lovlig og mulig å gjøre selv. Skru av hovedvannkrana og tapp ut resten av vannet i rørene før du skrur ned vasken.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 Menne.. jeg skal male og ha 2 strøk. Jeg må kunne stoppe vannet bare på det ene stedet i huset. Hvordan gjør jeg det? Kan ikke være uten vann i flere dager da.
Gjest Tyr Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Du trenger ikke stenge av vannet fordi om vil male bak vasken. Vil anta at vasken henger i fire skruer, og da ville jeg ha løsnet skruene så mye at jeg kom til med malekosten og ikke mer. Har du ikke byttet servant før trenger du en handymann, eller rørlegger. Endret 25. juni 2006 av Tyr
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Jo, vær så snill å skru av vannet. Når vasken ikke blir hengende skikkelig fast, så kan det skje noe som gjør at den løsner slik at rørene blir skadet og vannet flommer utover. Løsne vasken og skru den fast igjen rett etter at du har malt begge ganger. Ikke mal under der som skruefestet er - for da blir den verre å løsne igjen. Har du ikke gjort dette før bør du vurdere å be om hjelp. Du trenger ikke rørlegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå