Gå til innhold

Vurderer å slutte med p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har nylig fått sopp-infeksjon, og legen anbefalte meg å slutte med p-piller.

Har ikke opplevd bivirkninger som manglende sexlyst, (på det området har ting vært ganske heftig;), men har tidvis hatt kraftige humørsvingninger og vært deprimert.

Så til spørsmålet: hva slags prevensjonsmiddel bør vi bruke når jeg skal slutte på pilla?

Er liksom ikke så mange andre "gode" alternativer for ei jente på 18 med fast partner.....

Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff ja.Hvor mange ganger har jeg ikke klødd meg sår i hodet av å finne noe som kan kompensere for dette fantastiske prevensjonsmiddelet??

For det hadde det vært hadde det ikke vært for de forbanna bivirkningene sinna.gif

Jeg har egentlig ikke noe godt råd til deg bortsett fra dette.

Om du har veldig til humørsvingninger av pillene,så er bare det en god nok grunn til å slutte.Det er jaggu ikke greit å være til når du enkelte ganger kunne myrde hvem som helst bare fordi du ikke fikk den middagen du ville i dag eller bare er nødt til å gråte et par timer uten at du helt vet hvorfor.

Jeg vet så altfor godt icon_cry.gif

Håper du finner en ordning til slutt.Lykke til icon_smile.gif

12

Skrevet

kondomer er vel det med minst bivirkninger (om du ikke er allergisk). ulempen er høye priser..kunne vært mye billigere..men om du stikker innom en llh-fest så har de gratis i bøtter og spann..

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sluttet! Hadde alle bivirkninger jeg kunne få, på de fleste merker. Så da tok jeg det opp med min kjære og vi ble enige om at jeg skulle slutte, selv om det kan innebære at jeg blir gravid. For jeg hadde det fælt! Men det jeg gjorde var å kjøpe ei lita bok som heter "Den naturlige metoden" den handler om å ta kontroll over kroppen din og kjenne symptomer.

Om det fungerer kan jeg ikke helt uttale meg om enda, men jeg føler meg litt sikrere da....

Lykke til! Håper du finner "ditt" prevensjonsmiddel!

Klemz Ine2

Skrevet

Hva med p-sprøyte? Det er fremdeles hormoner inne i bildet, men de virker på en annen måte, og det er kanskje andre hormoner. Vet ikke helt, jeg. Men det kunne kanskje være en ide å sjekke ut?

Hva har foresten p-piller med sopp å gjøre? Er det hormonene som gjør at det blir mer sopp?

Går selv på p-sprøyte, og har ikke hatt bivirkninger. Legen min sa at p-piller og p-sprøyte funker på to forskjellige måter, og dermed kan det hende at du får bivirkninger av den ene, men ikke den andre. Nå hadde ikke jeg bivirkninger av p-pillene heller, så jeg har ikke noen erfaring med dette selv.

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke helt hva sopp har med p-piller å gjøre, men legen sa at det ofte har en sammenheng med p-pillebruk.

Har tenkt på p-sprøyte, men kan ikke skjønne annet enn at det ma ha flere bivirkninger enn å gå på pilla. Så mye hormoner som sprøytes inn på en gang,liksom *grøss*.

Også er jeg heller ikke så veldig begeistra for sprøyter,da.

Kondomer er jo selvsagt også et alternativ, men det blir jo dyrt i lengden,da..

Brukte det før jeg begynte å ta p-piller, men vi synes begge det ble litt for "tørt", og jeg reagerte på glidemiddel klødde,svei)

Uff, det skal ikke være lett...

Lille meg

Skrevet

persona computer.

Bruker det selv. Men man må ha en mensensykluss mellom 23 og 32 dager.

computeren koster 700 kr. Og testpinnene koster ca 140 kr foe en pakke med 8 stykker i.

Ja, jeg vet det er dyrt, men jeg vil ikke proppe kroppen min full av alskens hormoner og medisiner.

Helt hormonfri prevensjon. har skrevet litt om den for, både i gammelt forum og her...

(testpinnene tisser du på når den ber om det. Tegnet er ett gult lys.

Etter at testen er tatt, settes den inn i computeren. Da etter 1- 2 min, så lyser den enten grønn eller rød.

Rød betyr: Kan bli gravid

Grønn: Klar for sex. icon_biggrin.gif

Meget enkel å bruke. Kjøpes på apoteket.

Lev livet...Tenk på hvor lenge en ligger i grava!!!

Ikke let etter den rette...

VÆR den rette!!!!

kjempesinna.gif som går fort over tilkys_2.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: tettra den 2002-03-20 18:42 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Til Tettra:

Hvor ofte får man dette grønne lyset,da?

Man kan vel i teorien bli gravid i hele perioden mellom menstruasjoner?

Hørtes litt for usikert ut, spør du meg...

Skrevet

Hva med pessar, jenter?

Det virker kanskje litt "gammeldags", men for de som får bivirkninger av pillen, og som er i fast forhold (og dermed ikke trenger kondomets sykdomsbeskyttelse), så er faktisk dette et meget godt alternativ.

Vi brukte det i mange år og var svært fornøyde!12

Gjest Anonymous
Skrevet

Pessar,ja...faktisk en mulighet jeg ikke har tenkt på. Er jo "ingen" som bruker det...Hvor får man tak i sånne, da? Har forstått at man setter det inn før samleie, men kan man bruke det samme flere ganger eller må det byttes hver gang, sånn som kondomer?

Og hvor mye koster det?

På det området er jeg helt uvitende.

Venter spent på svar

Klem fra lille meg

Skrevet

Lille deg:

Jeg har en teori om hvorfor "ingen" bruker det: På sykehuset etter vår førstefødte ble vi med på et informasjonsmøte om prevensjon. Her ble det formelig "pushet" spiraler. Jeg tror bestemt at her ligger det dyktige selgere bak som påvirker de som igjen informerer. "Og hva med pessar..?" "Vel, det er det nesten ingen som bruker lengre.." Neivelnei... (På det tidspunkt hadde vi allerede brukt det lenge.) Jeg tror rett og slett det er fordi det er så billig i bruk at det ikke er økonomisk interessant å markedsføre det.

Til dine spørsmål:

De finnes i forskjellige størrelser, og en lege må "måle" deg innvendig for å finne din størrelse. Kjøpes deretter på apotek - ca 2-300 kroner, mener jeg det var. Strengt tatt skal den vel byttes en gang i året, men etter vår erfaring var det først etter nærmere to år den begynte å "smuldre" litt i overflaten. I tillegg kommer prisen på sæddrepende gel, som vel kommer åp en femtiøring per samleie eller noe slikt (har ikke regnet på det - det er ubetydelig).

Pessaret settes inn før samleie (max 12 timer før, tror jeg), og taes ut "senere" - typisk morgenen etter. Litt plunder i starten, men etter hvert er det "smakk - på plass".

OBS: Det finnes to typer sæddrepende krem/gel. Pass på å få den uten parfyme, og pass på at det er GEL og ikke krem/salve. Gel'en er lett å vaske bort utvendig ( i dusj eller bidé) etter at pessaret er satt inn, dermed er der ingen bismak ved munnsex (...trust me - dette vet jeg...)

Vi gikk over til pessar ettar at ting oholdt på å skjære seg helt fordi hun mistet lysten av pillene. Heldigvis foreslo legen pessar, og reaksjonen vår/ hennes var vel omtrent slik din er nå.

Vi brukte den i 15 år som eneste prevensjon, og de to barna vi har fått i perioden var høyst planlagte og velkomne.

Lykke til med valget!12

• 18 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du tilslutt? Sluttet du med p-pillene?

Anonymkode: f487d...e63

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du tilslutt? Sluttet du med p-pillene?

Anonymkode: f487d...e63

GJEST! Er ikke på forumet lengre, etter 18 år! 

Anonymkode: 408bb...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...