Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Har nettopp kjøpt et hus som har stått ubebodd i ett år. De vi har kjøpt av, bor nå i en annen by, men kommer hit i forbindelse med kontraktsmøte neste uke. Det er noen gamle møbler i huset (som vi ikke vil ha), noen gamle møbler i garasjen + en del "skrot" rundt på eiendommen. Huset er i tillegg ganske skittent/støvete inni. Hvordan er reglene for vask av hus ved salg? Jeg har alltid ment at huset skal vaskes, og har selv gjort dette ved salg og flytting (jeg ville aldri levert fra meg noe skittent). Samboer mener at det er noe man velger å gjøre, men at det ikke er en regel noe sted som sier det. Kan vi kreve noen slags kompensasjon dersom de ikke vasker? Det samme gjelder fjerning av eiendeler - kan vi kreve at de fjerner dette, evt. en økonomisk kompensasjon for å kjøre dette vekk selv?
Gjest Gjesta Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Jo hus skal vaskes ned med mindre annet er avtalt
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 Jeg mener også at hus skal vaskes ned ved salg, og møbler og skrot må de tidligere eierne fjerne. Hvis du synes det er vanskelig å ta dette opp med dem, så kan du høre med megleren hva dere skal gjøre med dette.
Eføy Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 I papirene vi har fått fra megleren, står det at det skal vaskes godt i leiligheten av selger. Om vi som kjøpere ikke syns det er vasket godt nok, kan vi holde tilbake pengene. Nå er dette i borettslag, så jeg vet ikke om det er andre regler når det ikke er borettslag.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 (endret) I papirene vi har fått fra megleren, står det at det skal vaskes godt i leiligheten av selger. Om vi som kjøpere ikke syns det er vasket godt nok, kan vi holde tilbake pengene. Nå er dette i borettslag, så jeg vet ikke om det er andre regler når det ikke er borettslag. ← Ja da er det jo greit om det er det som står i papirene. Om de ikke vil komme og vaske, kan man komme til en enighet og f.eks bestille vask og rydd ( om det finnes ) og gi regninga til dem. Endret 24. juni 2006 av Chic
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 (endret) Jeg solgte et hus for ikke lenge siden, og megler skrev i prospeket at huset selges i den tilstand og det som er i huset følger med. Jeg kunne ikke ta med alt, pga. tidsnød og det visste megler. Pga visninger hengte jeg opp gardiner i alle rom, og hadde tepper på gulvene noen steder. Jeg kan angre i dag på at jeg solgte noe jeg aldri får tilbake, men jeg er ikke typen til å angre. Men jeg vasket og fikk hjelp av andre - hele huset og fjernet eksens skrot - det var bare 14 kubikk, men ts kan kreve vasking. Send brev til megler, og be vaskebyrået sende faktura til dem. Endret 24. juni 2006 av Vega
Gjest Turi Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Dette styres av lov om avhending av fast eiendom. § 2-2. Klargjering for overtaking Når kjøparen overtek bruken av eigedomen, skal romma vere rydda og reingjorte. Eigedomen skal også elles vere rydda.
abelille Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 Da bestemors gård ble solgt sto det i salgsoppgaven at ytterligere rydding og vasking ikke ville bli utført. Så det som sto igjen av møbler overtok kjøper. Dersom det ikke står noe slik i salgsoppgaven SKAL det vaskes. Ofte er det vasket skikkelig til visning, og da er det ikke alltid nødvendig å gjøre så veldig mye mer til overtakelsen, men det kommer selvsagt an på hvor lenge etter den er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå