Nala Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Vi bor i enebolig i dag. Enebolig med utleie i sokkelen. Vi vurderer nå å kjøpe oss tomannsbolig. Det frister veldig å flytte inn i et flunkende nytt prosjekt hvor vi selv er med på å ta ut innredninger, velge farger og lignende, uten at vi trenger å gjøre jobben med å få alt på plass (vi er ikke spesielt praktisk anlagt, nei...). Men så er det den terskelen med å gå fra enebolig med stor tomt til tomannsbolig da. På en måte høres det kjekt ut å få mindre hage å ta vare på, men samtidig mister vi jo en del tumleplass. En annen ting er at vi deler jo bolig med en annen familie i dag, nemlig leieboerne (som forøvrig er noen irriterende leieboere, bare for å ha sagt det). Jeg ser fram til å ikke måtte forholde meg til leieboere (som ikke betaler husleia, som slenger ting og tang rundt på eiendommen og så videre), men også i tomannsbolig må man jo forholde seg til eventuelt rot fra dem vegg i vegg. Man trenger bare ikke bekymre seg for om de betaler boutgiftene sine i tide. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med det å bo i tomannsbolig/vertikaldelt. Positive og negative erfaringer. Fordeler og ulemper. :-D
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Bare positive erfaringer. Vi trivdes, passe størrelse og passe mfang på vedlikehold og hageearbeid. Anbefales.
sanasol Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 Vi har også bare positive erfaringer med å bo i tomannsbolig. Vår er vertikaldelt. Hører sjeldent, eller aldri noe fra "andre siden av veggen".
Gjest Ava Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 Jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til tomannsbolig nå når jeg er vant til å bo i enebolig. Elsker å kunne i trenge ta hensyn til noen og jeg elsker det å kunne gå rundt huset mitt. Om jeg noensinne skal selge eneboligen - så blir det for å skaffe meg en leilighet. Må selvsagt legge til at den gangen jeg bodde i tomannsbolig så syntes jeg det var helt ok - men da flyttet vi fra en liten leilighet.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Etter det jeg har erfart og hørt i min bekjentskapskrets, vil jeg si det slik; heller tomannsbolig, enn utleie. Noen få kjente har vært heldige med leietagerne de har hatt, men veldig mange jeg kjenner har vært uheldige en eller flere ganger, og med dagens nye lovverk står utleier veldig svakt nesten uansett hva leietagerne finner på. Det er litt av en rundgang om man vil ha noen ut, selv om det gjelder tydelig mislighold som ubetalt leie, bråk og rot. Vi bor selv i tomannsbolig og trives med det, men skal bygge enebolig. Den blir mye mindre enn den halvdelen vi har i dag, rett og slett fordi vi ikke ønsker/våger ha utleie, men ønsker egen tomt. (Ikke pga naboene vegg-i-vegg, men pga generelt mye innsyn ++).
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 Vi bor i enebolig i dag. Enebolig med utleie i sokkelen. Vi vurderer nå å kjøpe oss tomannsbolig. Det frister veldig å flytte inn i et flunkende nytt prosjekt hvor vi selv er med på å ta ut innredninger, velge farger og lignende, uten at vi trenger å gjøre jobben med å få alt på plass (vi er ikke spesielt praktisk anlagt, nei...). Men så er det den terskelen med å gå fra enebolig med stor tomt til tomannsbolig da. På en måte høres det kjekt ut å få mindre hage å ta vare på, men samtidig mister vi jo en del tumleplass. En annen ting er at vi deler jo bolig med en annen familie i dag, nemlig leieboerne (som forøvrig er noen irriterende leieboere, bare for å ha sagt det). Jeg ser fram til å ikke måtte forholde meg til leieboere (som ikke betaler husleia, som slenger ting og tang rundt på eiendommen og så videre), men også i tomannsbolig må man jo forholde seg til eventuelt rot fra dem vegg i vegg. Man trenger bare ikke bekymre seg for om de betaler boutgiftene sine i tide. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med det å bo i tomannsbolig/vertikaldelt. Positive og negative erfaringer. Fordeler og ulemper. :-D Ingen problemer. bor v ertikalt. Tomten er avskilt, likeså ved inngangen. Der er tomten stor,men vi har skilt av huset. Nyt hus, så det er tykk isolering. hører ikke noe derifra. ←
Gjest Turi Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Hei Nala - skal dere flytte nå? Vi bor i rekkehus. Eneste ulempen er at man blir avhengig av at det er skikkelige folk du deler med. Om de ikke er det, kan det medføre verditap på egen eiendom. Slik har vi det. Ene naboen har så dårlig økonomi at han ikke klarer å vedlikeholde eiendommen skikkelig. Det slår hos oss også, og jeg er stadig redd for at hans evt. råte/sopp e.l. skal smitte til oss... Ellers er det deilig med liten hage og en vegg mindre å male...
Nala Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2006 Hei Nala - skal dere flytte nå? Vi bor i rekkehus. Eneste ulempen er at man blir avhengig av at det er skikkelige folk du deler med. Om de ikke er det, kan det medføre verditap på egen eiendom. Slik har vi det. Ene naboen har så dårlig økonomi at han ikke klarer å vedlikeholde eiendommen skikkelig. Det slår hos oss også, og jeg er stadig redd for at hans evt. råte/sopp e.l. skal smitte til oss... Ellers er det deilig med liten hage og en vegg mindre å male... ← Hei Sissan Ja, vi skal flytte. Men ikke så langt. Kortest mulig egentlig. Aller helst skulle vi ha jevnet boligen vi har i dag med jorda, og bygd et mer funksjonelt hus på tomta. Men det blir litt dyrt da Tomannsboligen vi er og ser på er bare 100 meter fra boligen vi har i dag. I tillegg er vi og ser på en enebolig her i feltet. Ca. 100 meter herfra det også. Der er vi eneste budgiver. Men selger godtar ikke budet, og vi er ikke interessert i å legge prisantydning når vi er alene om å by. Så der står den saken. Flott å få dine erfaringer, Sissan. Vi er veldig i tvil. I det ene øyeblikket tenker vi at yes, vi vil gå for denne tomannsboligen. I neste øyeblikk tenker vi at det er galskap å legge 3 240 000 for en tomannsbolig. Da føler vi at vi burde ha is i magen og vente til rette eneboligen dukker opp, eller til vi finner en tomt vi kan bygge på (bare at det å bygge nok blir temmelig kostbart, ja).
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Skulle jo tro at en såpass høy pris luket ut de mest useriøse naboene... Flytter selv i tomannsbolig om ei drøy uke, og gleder meg veldig. Men vi kommer fra leilighet da... så jeg er bare overlykkelig over å få en uteplass. Der er det adskilte hager. Dessuten borettslag, så folk blir mer pålagt å holde boligen i orden... Men har faktisk hørt om et ekstremt tilfelle hvor de faktisk hørte at noben fes gjennom veggen. Men tror ikke det er vanlig å ha det så lytt....
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Vi bor i tomannsbolig - type rekke, og vi har ingen dår,lig erfaring med det. Vi bor i borettslag, havene våre er så atskilt som mulig, med høy hekk og vi hører dem ikke. Mulig de hører oss, men... det er jeg som sliter når vår plen ikke er like pent klippet som deres... Men prisen, er det for hele tomannsboligen eller halvpart av tomannsbolig? Selveier da, eller?
Nemmera Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 Vi leier i kjelleren på en tremannsbolig (eller tre hus i rekke da) og her kan jeg trygt si at jeg ikke hadde villet eid selv... Man må alltid forholde seg til andre osv... men det har mye å si hvis gårdsplass og parkering for de to enhetene ikke deles, da tror jeg det er mye greiere:)
Nala Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Men prisen, er det for hele tomannsboligen eller halvpart av tomannsbolig? Selveier da, eller? ← Det er for vår halvpart av tomannsboligen. Og ja, det er selveier. Eller man kan faktisk velge om man vil kjøpe det som selveier eller gå inn i borettslag (innskuddet er da 810 000). Vi foretrekker selveier. Som megleren sa, om man har kapitalen som skal til for å kjøpe som selveier er det definitivt å foretrekke. Vi var forresten hos megler i dag til et veldig informativt møte. Og nå i kveld har vi vært i tomtene og tittet. To av boligene er godt i gang, og to boliger har fått gulvene murt. Så vi får et godt inntrykk av størrelsen. Og her ligger problemet. Det er små boliger med små tomter. Tomta er på bare 262, mot 730 som vi har i dag. Vi kjenner litt på at det blir for stor reduksjon. Det samme gjelder innvendig. Vi er litt redd for at vi lar oss blende av at alt blir nytt og stilig. For det blir snakk om ganske mye mindre plass. Æsj altså, det er ikke enkelt dette. Kan ikke noen bare fortelle oss hvor vi skal bo? Tusen tusen takk for mange gode tilbakemeldingere, dere. Tar gjerne imot flere Endret 27. juni 2006 av Nala
LadyInRed Skrevet 27. juni 2006 #13 Skrevet 27. juni 2006 (endret) etter å ha bodd i leilighet i 2,5 år nå vet jeg en ting: jeg skal bo i enebolig - så sant jeg har råd til å kjøpe meg det når jeg snart skal ut på boligjakt. Er bare SÅ lei av å ha bråk rundt meg på de dagene jeg må ha ro. Det samme sier mine venninner. Så aldri leilighet igjen, og ikke tomannsbolig dersom jeg får råd til enebolig. Ettersom du alt bor i enebolig, ville jeg aldri byttet den ut ! Men det er min mening, som aldri har måttet stelle en stor hage enda he he. Når det er sagt, så vil jeg heller ikke kjøpe et hus med utleiemuligheter. Da kjøper jeg heller et billigere og mindre hus bare for OSS Endret 27. juni 2006 av LadyInRed
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Jeg og samboeren har bodd i tomanssbolig. Det var gammelt, så det var ganske lytt. Naboen hadde bikkje, det var det største problemet vårt. Men etter at han kvittet seg med den, ble det helt noe annet. En ting som er positivt med tomannsbolig. Det er en vegg mindre å vedlikeholde. Vi synes det var godt å bytte fra tomannsbolig til enebolig. Men det er pga det var gammelt. Vi var på tanken med å kjøpe tomannsbolig denne gangen også, men så kom vi over denne eneboligen. Så lenge det er nytt det dere har tenkt dere, så hadde jeg kanskje ikke vært i tvil.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #15 Skrevet 28. juni 2006 Min far har tomannsbolig (og der har jeg naturlig nok vokst opp), og den er helt ok. Ikke veldig stor tomt og hagen er alt annet enn usjenert. Vi hører ikke noe særlig til naboene, men som sagt må man jo faktisk forholde seg til dem i forhold til vedlikehold av felles parkering husmaling etc. Personlig foretrekker jeg enebolig, så om jeg skulle ut å kjøpe hus nå ville jeg ikke vurdert tomannsbolig/enebolig i rekke etc. Og selv om dere har en utleiedel så er dere jo ikke tvunget til å leie ut heller!
Nala Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 28. juni 2006 Tusen takk for alle gode tilbakemeldingere, dere. Men vet dere, akkurat nå bryr det meg midt bak hvordan det er å bo i tomannsbolig. For i dag kjøpte vi ENEBOLIG UTEN UTLEIE :hoppe:
Nala Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #18 Skrevet 28. juni 2006 Takk takk, onyx Akkurat nå slo det meg at det nesten virket litt blærete av meg å skrive at jeg ikke bryr meg om hvordan det er å bo i tomannsbolig. Sånn "ha ha, vi vil ikke bo i tomannsbolig, baaaare enebolig er godt nok". Var ikke sånn ment altså Huff altså, alt man nå bekymrer seg for
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2006 #19 Skrevet 29. juni 2006 Tusen takk for alle gode tilbakemeldingere, dere. Men vet dere, akkurat nå bryr det meg midt bak hvordan det er å bo i tomannsbolig. For i dag kjøpte vi ENEBOLIG UTEN UTLEIE :hoppe: ← Var det samme eneboligen du nevnte tidligere i tråden? Den selgeren ikke godtok budet på? Eller fant dere et nytt hus?
Nala Skrevet 29. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 29. juni 2006 Var det samme eneboligen du nevnte tidligere i tråden? Den selgeren ikke godtok budet på? Eller fant dere et nytt hus? ← Samme huset som vi la inn bud på tidligere. Når selger fikk snusen i at vi var og kikka på tomannsboligprosjektet, ja så gikk de ned 100 000 i pris Vi måtte opp 50 000 fra vårt opprinnelige bud, men det var helt etter planen. Vi starta på 3 050 000. Sa spurte vi hva selger var villig til å la huset gå for, for vi var villig til å strekke oss til si 3 075 000. Men vi visste jo hele tida at 3,1 var det som var mest realistisk, altså at de jenka seg en del, men at vi også ga litt. Og sånn ble det :icon_razz:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå