Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Min venninne sier det ikke lenger er lov å bruke bindestrek i det norske språket. Noen som vet hva dette er?
Nala Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Noen som vet hva dette er? ← Ja, det er tull Mange bruker bindestreken altfor ofte. Som hovedregel skal man ikke bruke bindestrek i sammensatte ord (akkurat som man ikke skal dele opp alt av ord). Men å si at man IKKE skal bruke bindestrek i det norske språk er for drøyt. I mange tilfeller SKAL man bruke bindestrek. Du kan lese mer om bindestreken hos Språkrådet.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 Noen som vet hva dette er? ← Tull-ball.
Gjest Dallandra Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 Det er nok som Nala skriver, noe stort tull. Det det antakeligvis dreier seg om er at mange er altfor glade i bindestreken og bruker den der den ikke skal brukes. Dvs at folk bør lære seg norsk rettskriving og slutte å skrive f.eks. rett-skriving, binde-strek, sukker-bombe, kjøtt-kaker, potet-mos, middags-rester, kjempe-tilbud, potte-planter osv. Nå setter jeg riktignok ting veldig på spissen for å fremheve poenget mitt.
Viviwoom Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Hehe - hva skjer hvis man gjør det allikevel, da? Tror nok bare det er tull
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå