Tiit Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 JEg har ikke helt oversikt over alle herseteknikkene som definert, men vi kan ha et noe liberalt forhold til hva vi kaller hersketeknikk her nå. Poenget er altså om du har innsikt i hvilke metoder og strategier du benytter for å beherske en situasjon bedre/får mer kontroll over andre. Jeg kan godt begynne.. Jeg bruker nærhet og avstand bevisst. Dersom noen innbyr til nærhet, kan jeg bruke avstand for å styrke egen myndighet, og dersom noen holder avstand, kan jeg bruke nærhet (fysisk eller mentalt) for å forsøke å ta mer kontroll på situasjonen.
Tiit Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #2 Skrevet 23. juni 2006 okei, her kommer en oversikt over hersketeknikkene som opplistet av Margareth Johansen. 1. Usynliggjøring. 2. Latterliggjøring 3. Tilbakeholdelse av informasjon 4.Det er galt hva du enn gjør 5. Du skal føle skyld og skam
Gjest splæsj Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Tidligere brukte jeg herskerteknikker, men nå er jeg eldre og klokere, og har ikke behov for det. Mulig jeg bruker noen herskerteknkker ubevisst, skal ikke avvise det, men håper jeg ikke gjør det.
Tiit Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nok heller ikke helt ung og dum, men jeg vet at jeg også benytter ulike teknikker for å kontrollere situasjoner bedre, noen ganger bevisst andre ganger ubevisst. En annen av dem er usynliggjøring. Det ER virksomt å overse kommentarer og innspill som du syns er ubehagelige eller upassende. Både for å beskytte deg selv, og den som spør/kommenterer uklokt.
Snasen Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Jeg bruker: 1. Usynliggjøring. 2. Latterliggjøring Usynliggjøring funker veldig godt. I hvertfal IRL.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 Usynliggjøring, dvs. jeg svarer bare på det jeg vil selv.... Men da er det folk som stikker nesa si for langt fram, så synes det er litt lov...
Gjest hjertesukka i.i. Skrevet 24. juni 2006 #7 Skrevet 24. juni 2006 Bruker nr 3, tilbakeholdelse av informasjon. Når jeg går i meg selv, ser jeg at jeg elsker å holde tilbake informasjon som jeg inderlig vet at andre er helt på tuppa etter å få vite. Men prøver å forbedre meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå