Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Hvordan vet man om ens barn er spilleavhengig? Jeg har en gutt på 13 år som spiller mye på data. Han er mye på 123spill og på andre spillsider. Jeg har trodd at han gjorde dette fordi han kjeder seg. Han er lite ute fordi de vennene som han hadde har begynt å røyke og drikke! Så nå (heldigvis) vil han ikke være med dem. Han har nå en kamerat igjen som han holder seg med. Han røyker og drikker ikke heller. Men han er voldsomt aktiv i en idrett. Min sønn har nettopp begynt med denne idretten også så jeg regner med at han vil bli like aktiv. Men til nå har det vært data for alle penga. Noen ganger har jeg stått opp om natten for å gå på toalettet og har da funnet ham foran pc'en. Da har han stått opp for å spille. Jeg har selvsagt beordret ham i seng og som straff måtte han være uten data i 3 dager. Det siste nå er at han har spilt mye på Nordic Mafia. Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men det er noe med at man må kjøpe en kode. Det fant jeg ut at han hadde gjort med sin mobil hvor jeg betaler kr 200 pr mnd. Disse kodene koster kr 60,-!!! pr stk. Jeg ble rasende og sa at han ikke fikk lov til å gjøre dette mer. Han lovet så. Så fikk jeg min mobilregning i går. Der var det kjøpt 44!! stk koder! Det ble da den nette sum av kr. 2.400,-. Jeg ble mildt sagt Han har nå fått dataforbud på ubestemt tid og må selvsagt jobbe opp igjen disse pengene. Men likevel. Noe må gjøres. Jeg spurte om han følte seg avhengig av å spille. Det sa han nei til. Jeg vet at han ikke spiller på automater og slikt. Han har kjøpt noen griseflaks-lodd noen ganger, men ikke sånn at jeg tror at det er noe unormalt. Så hva gjør jeg nå? Hvordan finner jeg ut om han er spillegal? En gang tidligere tok han penger av meg. Da kjøpte han PSP spiller. Den leverte vi tilbake og fikk pengene igjen. Nå som han ikke får røre pc'en, spiller han mye på Playstation. Noen som vet hvordan man finner ut slikt?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Unger sitter jo mye foran Pc'en og noen mer enn andre. Men midt på natta, ja da holder han nok på med noe du ikke skal vite om. Og det har du jo bittert fått erfare. Hva slags tilgang har han til pc'en - har dere forskjellige brukernavn der man kan gradere tilgangen til hver enkelt som logger seg på ? Sjekk med nettleverandøren og generell Windows info. Prøv å snakke med andre foreldre for å se om din sønns nettbruk er veldig unormal, spør helsesøster om mer info. Det går jo fort et par timer når man først setter seg foran skjermen...
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 Han virker spillegal og det er et alvorlig problem, særlig siden han finner på å bruke penger som han ikke har... Ta kontakt med Blå Kors i Oslo for råd. http://www.blakors.no/?ItemID=1073 Mitt barn spiller også på pcen, men det er ikke pengespill. Nå er han voksen, og bor med samboer, men hun er bekymret og irritert pga at han spiller så mye. Jeg blander meg ikke borti det, vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre når en "voksen" unge liker å spille på pcen. Samboeren tar opp problemet, og jeg håper det ordner seg. Jeg har aldri latt han spille for mye da han var barn, men når han ble tenåring ble det vanskelig å kontrollere. Men han har heldigvis andre interesser enn å bare sitte foran pcen dagen lang. Tror han bruker det som avkobling. Men *mamma kan ikke blande seg inn i dette når han har samboer som tar opp problemet* Jeg kan sikkert, men vil helst være mest mulig nøytral.
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 Jeg har snakket med andre foreldre og de sier at deres barn også sitter så mye på data. Men da er jo kanskje de også spillegal da? Det hjelper jo ikke min gutt. Nå har han vært uten tilgang på data i noen dager fordi jeg fant ut det jeg gjorde og det virker ikke som om det gjør ham noe. Han har heller ikke spilt andre steder for han har vært med meg hele dagen de siste dagene. Han har bare spilt litt Playstation om kveldene. Ville han ikke fått litt noia hvis han var spillegal og ikke fikk spille?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Jeg vet ikke mye om spillegalskap, men jeg ville nok ha satt ned foten når det gjelder spill som koster penger. Altså, det koster jo penger å kjøpe et playstationspill, det er ikke sånn jeg mener, men spill som det som han måtte kjøpe koder for. Jeg tror definisjonen spillegalskap oftest blir brukt om spill hvor man kan vinne penger, altså pokerspill, spill på hest og på automater o.l., ikke så mye om vanlige dataspill.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 Denne gutten er langt fra spillegal, han har bare ikke skjønt verdien av penger enda. Særlig med mobiler er det ekstremt lett og bare bruke penger, siden alt som trenges er jo kun en mobiltelefon, om jeg var deg ville jeg nok gjemt visa kortet før du fikk noen eventuelle overraskelser der også.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #7 Skrevet 24. juni 2006 Hva gjør han ellers - står på automater hele dagen ? Høres egentlig ikke sånn ut, men hvis han kjeder seg og sitter på nett hele tida vil det sikkert poppe opp "fristelser" der som andre steder. Skjønner ikke hvordan han har fått til å handle der det blir belastet din mobilregning uten at du har vært inne i bildet. Ikke noe kritikk av deg - men dette høres litt for enkelt ut. Hva slags nettsider er dette ? Det finnes regler for hva man kan eksponere barn for. Se mer her: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...e=2&aktiv=11752
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #8 Skrevet 24. juni 2006 Ja, se her: http://www.barnevakten.no/sider/forum.asp?...IS=TRUE&siden=1 Nå ble jeg litt skremt...
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 24. juni 2006 #9 Skrevet 24. juni 2006 Hva gjør han ellers - står på automater hele dagen ? Høres egentlig ikke sånn ut, men hvis han kjeder seg og sitter på nett hele tida vil det sikkert poppe opp "fristelser" der som andre steder. Skjønner ikke hvordan han har fått til å handle der det blir belastet din mobilregning uten at du har vært inne i bildet. Ikke noe kritikk av deg - men dette høres litt for enkelt ut. Hva slags nettsider er dette ? Det finnes regler for hva man kan eksponere barn for. Se mer her: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...e=2&aktiv=11752 ← Nei, som sagt, han spiller ikke på automater. Når han er ferdig på skolen kommer han hjem og gjør lekser. Når vi har spist middag, setter han seg på dataen. Der bruker han Msn og spiller. Det er ikke så veldig vanskelig å få tilgang til mobilene til folk som man bor med. Jeg går ikke med mobilen i lommen. Den ligger på bordet så det er ikke vanskelig å bruke den for den som vil. Jeg er vant til å kunne stole på dem jeg bor med.
Saeria Skrevet 24. juni 2006 #10 Skrevet 24. juni 2006 Man kan faktisk bli avhengig av playstation, dataspill og nettspill uten at det er penger med i bildet. Det er ikke så lenge siden det var oppslag i avisen om en unggutt som spilte 15 timer i døgnet og gikk faktisk så langt at han begynte med stoff for å holde seg våken slik at han kunne spille mer. Nå er han til behandling både for rusavhengigheten og spilleavhengigheten. Men det skal mye til for at det blir så gale da.
Gjest streng mor Skrevet 24. juni 2006 #11 Skrevet 24. juni 2006 Mine gutter (13 og 15) har aldri fått lov til å spille så mye de vil, selv om de gjerne hadde ønsket det. Tre dager i uken må de finne på andre ting å gjøre, og de dagene de får spille så får de heller ikke sitte så mye de vil. De godtar det selv om de av og til selvfølgelig prøver seg. Noen av foreldrene i nabolaget, både guttenes venner og andre har også begynt å gjøre som meg. Jeg ser på mine gutter at de ikke merker at tiden flyr når de sitter for pc og spiller, de har ingen følelser for tid og de blir helt oppslukt. Derfor har jeg tatt styringen, det er kun en pc med internett i huset, det er ikke internett på gutterommet og sånn kommer det til å bli en stund fremover. De går heldigvis ikke på pcn om natta, det hadde jeg merket siden de sover med åpen dør (av eget ønske - litt mørkredde) og jeg hadde reagert hvis de plutselig ville ha døren igjen. Og mor sover lett. Det er mulig jeg er streng men jeg tror at det er så lett å bli oppslukt at data- og spillverden at noen må ta styringen og vise at det finnes mer ved livet enn å bare sitte foran en pc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå