Gå til innhold

Kaffegjester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi inviterer folk til hele festen, og ikke bare til kaffe. Føler det er enklere å forklare at man ikke kan invitere alle, istedet for å måtte skille mellom kaffe-gjester, middagsgjester og de som ikke er inviterte.

Men alle har forskjellige familier og vennegjenger, så for noen vil det sikkert være den beste løsningen. Jeg håper bare at jeg ikke blir invitert som kaffegjest noen gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vi litt frem og tilbake om hvordan vi skal gjøre det i bryllupet vårt, men...;

Til middag inviterer vi; foreldrene våre, søsken med deres familier, våre besteforeldre, våre faddere og våre forlovere. Altså de helt nære, og ingen venner bortsett fra forlovere (med kavalerer). Med disse vil vi bli 40 stk.

Til kaffe, kaker og fest med fri bar vil vi invitere våre venner- opp til 20 stk. Ingen av disse vennene vil bli snurt av det. Vi har vært kaffegjester i deres bryllup også.

Vi syns det er helt greit å gjøre det slik, fordi; Vi gjør ikke forskjell, ingen venner er med på middag (fortsett fra forloverne), alle blir invitert til kaffe og fest. Vi har fri bar, gjestene får altså all drikke gratis i tillegg til kaffe og kaker. Vi har blitt invitert som kaffegjester til de også. De er IKKE annenrangs, men det er slik vi må gjøre det pga økonomi. Vi skiller heller ikke på venner her fordi ingen skal føle seg annenrangs- bare familie er invitert til middag. Vi skal selvfølgelig ta imot kaffegjestene personlig og ønske de velkommen.

Når vi selv har vært kaffegjester har vi syntes det har vært kjempefint. Vi har ikke følt oss annenrangs, men svært velkommen og inkludert i festen. Jeg vil MYE heller bli invitert til kaffe enn å ikke bli bedt i det hele tatt! Så lenge det er mange andre også som inviteres som kaffegjester. Å komme alene er IKKE greit.

Skrevet

Nei men ærlig talt...da ville jeg seriøst lurt på hva brudeparets prioriteringer er... Hvis de hadde gjester, la oss si rundt 70 stk og ETT menneske kom til kaffe...?? :klø:

Nuvel, vi var bedt i bryllup - til kaffe - greit nok det da - sånn i 20-tiden. Vi var der et par minutter før 20 men da holdt de på med taler. Jeg syntes det var litt uggent jeg. Følte meg som den "innsnikeren"... Så vi sto no bare der i lokalet og så helt fjåmen ut. Vi, og rundt 15 andre stykker som også var bedt til kaffe....

Brura unnskyldte seg massse....og middagen ble hurtig "avslutta". DET syntes jeg var litt teit...

Så SKAL man ha kaffegjester (både pga plass/økonomi) ha en timeplan som man HOLDER seg til!! (sånn nogenlunde da..)

Gjest regine
Skrevet

Trådstarter og andre må gjøre nøyaktig hva dere vil - MEN - før jeg leste inne på disse sidene så ANTE jeg ikke at "kaffegjester" ble oppfattet som negativt! :overrasket:

I min verden, med stor familie etc. er det helt normalt å invitere kaffegjester i bryllupp. Det er gjerne søskenbarn + venner som kommer da, og det er det faktisk ingen jeg har vært sammen med som har reagert på.....

Skrevet
Trådstarter og andre må gjøre nøyaktig hva dere vil - MEN - før jeg leste inne på disse sidene så ANTE jeg ikke at "kaffegjester" ble oppfattet som negativt!  :overrasket:

I min verden, med stor familie etc. er det helt normalt å invitere kaffegjester i bryllupp. Det er gjerne søskenbarn + venner som kommer da, og det er det faktisk ingen jeg har vært sammen med som har reagert på.....

Jeg visste ikke at det var negativt før jeg leste om det her på KG jeg heller (men det hadde jeg lest lenge før jeg ble forlovet da, men ikke tatt meg så nær av det akkurat)

Men for oss er det ikke akkurat snakk om en eller ti kaffegjester, men rundt 50-60...

Vi er enda heeeeelt tidelig i planleggingsfasen da, så jeg vet ikke OM vi skal ha kaffegjeser eller ei, men EERSOM vi skal ha det, så er det snakk om våre søskenbarn med samboere/ektefeller (for de som har det) og det kan altså bli opp til 65 mennekser det. (tror ikke vi inviterer alle dem, eller at alle kommer i så fall da, men potensielt)

Skrevet

Om det er i orden med kaffegjester synes jeg avhenger veldig av hvordan det gjøres.

Vet at det enkelte steder i landet er helt vanlig at man inviterer "halve bygda" til kaker og kaffe.

Synes dette blir annerledes enn om man har et opplegg med 50 stk. til middag og 10 ekstra til kaffe.

Var i bryllup i går, og det er vel ikke tvil om at middag med taler er en hovedddel av et bryllup i tillegg til selve vielsen.

Tror jeg hadde følt at jeg hadde gått glipp av noe vesentlig hvis jeg hadde kommet etter at denne delen var avsluttet. Det må jo også være vanskelig å beregne nøyaktig hvor lang tid middagsdelen tar, slik at venting for kaffegjestene må påregnes.

Men som sagt synes jeg det avhenger av hvordan opplegget er. Har man f.eks. bare nærmeste familie til "kort" middagsselskap, og hoveddelen av gjestene på kaffe synes jeg det stiller seg litt annerledes.

Men langveisfarende gjester på kaffe synes jeg er en uting!

Skrevet

Jeg fikk en sånn litt "inntrenger"-følelse når vi kom som kaffegjester, enda det var mange som kom til kaffe. Alle de som hadde vært til middag var liksom varm i trøya, og avslappet. Også fikk man ikke særlig inntrykk av bryllupet, siden man ikke fikk vært med på taler etc.

Vi dro ikke i vielsen, siden den var kl 13, og kaffen var kl. 20.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi formulerte invitasjonen til kaffegjestene som en invitasjon til fest, ikke til kaffe. Alle bodde i nærområdet, alle tilreisende var selvfølgelig invitert til middag.

De var invitert til kl 20, og toastmaster sørga for at middagen ikke dro ut slik at vi var ferdig i god tid før festgjestene ankom.

Vi sto ute hallen og tok imot gjestene etterhvert som de ankom. De fikk et glass champagne, og de som kom alene ble fulgt inn i lokalet slik at vi var sikker på at de fant gamle kjente med en gang - evt presenterte dem for noen av de andre. I tillegg har vi familie og venner som er inkluderende og som passa på at ingen ble sittende alene i en krok.

I ettertid har flere kommet med tilbakemelding på at de følte seg ekstra velkomne siden vi selv tok imot dem.

Skrevet
Om det er i orden med kaffegjester synes jeg avhenger veldig av hvordan det gjøres.

:klappe:

helt enig,

var i et flott bryllup med ca 60 gjester til middag, der de hadde bedt 4-5 stykker til kaffe (!). 2 av disse var et vennepar av oss som i tillegg måtte kjøre i nesten 2 timer for å komme seg dit.

en annen blemme var en venninne av meg som fikk invitasjon til bryllup der det opprinnelig hadde stått at de var invitert til middag, men så var det strøket ut med korrekturlakk og skrevet "kaffe" over istedet!! Da føler du deg annenrangs! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Hør på DENNE da- den tar kaka:

Vi kjørte i 120 mil for å være kaffegjester, vi. Jeg og typen var de ENESTE kaffegjestene. Etter vielsen måtte vi to kjøpe oss mat på en restaurant.

Jeg MÅTTE møte i dette bryllupet, hadde aldri hatt hjerte til å gå glipp av vielsen...

Når sant skal sies, var det en ungdomsfest dagen etter, da. Så vi var med på både den familiære festen, og ungdomsfesten. Men jeg synes jaggu meg vi kunne fått middag når vi hadde kjørt såpass langt. Kunne til og med ha betalt den selv!

Skrevet

Her hvor vi kommer fra er det mest vanlig med de nærmeste til middag og resten til kaffe. Har aldri hørt tidligere om at å være kaffegjest blir oppfattet som annenrangs. Men forstår jo nå at det er forskjell i måten dette praktiseres på.

I de bryllupene jeg har vært i så har alltid middagen vært avsluttet før kaffegjestene kom, og bruden og brudgommen har stått og tatt imot kaffegjestene. Og det har alltid vært mange flere kaffegjester enn middagsgjester.

Men hadde nok følt meg litt avspist om jeg var en av ti kaffegjester, og det var 60 til middag f.eks. Når det er sagt så vet jeg at jeg ville heller vært buden på kaffe enn ikke invitert i det hele tatt. -Til de som betyr noe for meg da selvfølgelig.

Har aldri hørt om noen heromkring som har blitt fornærmet over å "bare" være kaffegjest.

Skrevet

Vi har snudd det hele på hodet vi da, og invitert til mottagelse med mange for så å ha middag med kun de nærmeste etter mottagelsen.

Skrevet
Vi har snudd det hele på hodet vi da, og invitert til mottagelse med mange for så å ha middag med kun de nærmeste etter mottagelsen.

Det har jeg faktisk vært på en gang, og det var veldig hyggelig! Det ble servert snitter og kaffe og mineralvann og det varte i ca 3 timer. Etter det reiste brudefølget til selskapet.

Gjest Gjest
Skrevet

Så SKAL man ha kaffegjester (både pga plass/økonomi) ha en timeplan som man HOLDER seg til!! (sånn nogenlunde da..)

Enig i akkurat det. Ellers har jeg vært kaffegjest èn gang, og det var helt greit. Det var til en slektning av samboern min som han ikke har hatt særlig kontakt med, og det var en ganske stor feiring, så det var liksom sånn at det ble opp til oss om vi ville. Vi er selvsagt ikke like viktige gjester som foreldrene til brudeparet, men tross alt. Vi fikk også bra oppvartning; fest/grilling dagen før, gratis overnatting og det var fri bar. Om vi hadde måttet bo på hotell og/eller betale i baren og "bare" vært kaffegjester ville vi nok sagt nei, men slik det var synes jeg det var helt i orden.

Det ville dessuten vært usannsynlig kjedelig å sitte i tre-fire timer og høre på taler om to personer ingen av oss har et nært forhold til, selv om samboern min har et godt forhold til familien (det er en stor familie med masse tanter, onkler og søskenbarn, så det er ikke rart ikke alle holder like mye kontakt).

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tror ihvertfall det er veldig få som bruker kaffegjester som fyllmasse! Mulig det er noen, men generelt er det vel folk man virkelig VIL ha med! Kjenner man mange, så går det bare ikke å ha alle på middag.

Men skal jeg være ærlig, så synes jeg denne oppdelinga er en uting, -jeg skal iallefall ikke ha det slik. Da skal jeg heller ha alle på grilling! Billigere, men da får alle være med på det som skjer av taler, artigheter osv!

Skrevet

Nei, jeg tror nok ikke folk bruker kaffegjester som fyllmasse, iallefall har jeg ikke tenkt på det sånn. Jeg tror heller det er fordi de vil be mange, men har ikke kan ha alle til middag (plass/penger/etc.).

Likevel så føler man seg annenrangs som kaffegjester. Man har liksom gått glipp av halve bryllupet, og vel så det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med å føle seg annenrangs jeg. Man har nære venner/slektninger og mer perifere venner/slektninger, og at de nære inviteres først, er da bare naturlig. De aller fleste er nødt til å prioritere hvem de ber, utfra både økonomiske og sosiale hensyn. Blir jeg invitert som kaffegjest, tenker jeg heller "Så hyggelig at de vil ha meg med på feiringa" heller enn å bli bli sur fordi jeg ikke er invitert til middagen. (selv om det, som det har blitt påpekt her, kommer litt an på hvordan det gjøres og hvor langt unna det er)

Generelt sett blir jeg ganske fascinert over hvor mange som klarer å bli fornærmet over å bli invitert (og da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden, men generelt på forumet). Det må da være hyggeliger å faktisk bli invitert, selv om det bare er til en del, enn å ikke bli invitert i det hele tatt?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt dette med å føle seg annenrangs jeg. Man har nære venner/slektninger og mer perifere venner/slektninger, og at de nære inviteres først, er da bare naturlig.

Men hvorfor invitere perifere venner/slektninger? Er det bare jeg som ønsker folk jeg omgås eller har et nært forhold til i mitt eget bryllup?

Gjest Neffi
Skrevet
Men hvorfor invitere perifere venner/slektninger? Er det bare jeg som ønsker folk jeg omgås eller har et nært forhold til i mitt eget bryllup?

Nei, jeg forstår heller ikke hvorfor man inviterer folk som man ikke helt føler burde delta på hele feiringen - siden den er så intim og personlig.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke gjort meg opp en mening rundt dette med kaffegjester, men jeg lurer på om det er vanlig å "splitte" par i bryllup - kameraten til kjæresten min giftet seg, kjæresten min og jeg fikk hver vår invitasjon - han til hele bryllupet, jeg til kaffen. Jeg kjenner denne kameraten kun i gjennom kjæresten min.

Jeg har aldri hatt et nært forhold til brudeparet, så for meg var det (positivt) overraskende å bli invitert i det hele tatt, men jeg har tenkt på det litt i ettertid, og nå spør jeg på generelt basis - er det ikke vanligere å be kamerater/venninner etc med følge - at følget er med under hele bryllupet osv, selv om brudeparet ikke har så mye med følget å gjøre - enn å be kameraten/venninna til hele festen og følget hans/hennes kun til kaffe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...