Gå til innhold

Kaffegjester

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest litt rundt i ulike diskusjonsforum og ser det er mange ulike meninger om kaffegjester.

Har ikke lyst til at våre kaffegjester skal føles seg "annenrangs" eller utelatt på noen måte, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Er det noen som har løst dette på en god måte?

De vi ber til kaffe er slektninger vi har svært liten kontakt med + noen kollegaer/gamle venner som vi har sporadisk kontakt med (barndomsvenner man har mistet noe av kontakten med etc).

Når er det forresten vanlig å be kaffegjester? Er kl 2030-2100 for sent?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg var kaffegjest i fjor. De hadde også endel gamle venner og kollegaer til kaffe. vi kom åtte, og de var litt forsinket. Ble satt ut vin og frukt til oss mens vi ventet. Da de kom opp der vi var ble vi tatt godt i mot, og ble presentert for folk osv. Spiste kaker og drakk kaffe der, og så gikk vi ned der middagen hadde vært for fest. Var fri barn og god stemning hele kvelden, og brudeparet passet på å sørge for alle gjestene sine hele kvelden.

Veldig hyggelig alt sammen :)

Gjest Gjest
Skrevet
De vi ber til kaffe er slektninger vi har svært liten kontakt med + noen kollegaer/gamle venner som vi har sporadisk kontakt med (barndomsvenner man har mistet noe av kontakten med etc).

Hvorfor i det hele tatt be gjester som dere ikke har kontakt med til vanlig ??

Kaffegjester er og blir annenrangs.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor i det hele tatt be gjester som dere ikke har kontakt med til vanlig ??

Kaffegjester er og blir annenrangs.

Disse gjestene er folk vi ser 2-4 ganger i året, noen av dem har også bodd i utlandet i noen år og vi har derfor kun hatt kontakt via mail/msn. Syns det er trist at vi verken har råd eller plass til å invitere disse på middag (15-20 stk), men vil gjerne at de skal dele vår store dag!

Det må da være bedre å bli bedt til kaffe enn å ikke bli bedt i det hele tatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Vet du, det synes jeg faktisk ikke. Du kommer der slik at alle kan se og tenke - aha, det er dem de ikke er noe særlig gode venner med.

De andre er godt i gang med festen, og du har ikke fått være med på det mest høytidstemte under festen.....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det. Må være en ny greie det at man ber folk man nesten ikke har kontakt med.

Nesten så jeg er fristet til å spørre om gjestene må betale drinkene/bruke bonger også. :ler:

Skrevet

Hm..kan være noen har lyst å invitere kreti og pleti for at det skal "høres" flott ut hvis man sier "åhh, det var totalt 150 gjester".... Også har man kanskje kontakt med 120 av dem...?! :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Hm..kan være noen har lyst å invitere kreti og pleti for at det skal "høres" flott ut hvis man sier "åhh, det var totalt 150 gjester".... Også har man kanskje kontakt med 120 av dem...?! :roll:

Akkurat. Vi var i et sånt bryllup for en stund siden - folk hadde nesten blitt dratt inn fra gata for å være gjest. Bruden jobbet i butikk, hun hadde til og med bedt kunder som hadde vært innom en gang. Noen er merkelige. :ler:

Dette var et bryllup hvor brudeparet ikke sparte på noe ovenfor seg selv, men på nesten alt ovenfor gjestene.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, det var jeg som hadde det opprinnelige innlegget.

Hmm, skjønner at kaffegjester ikke er noe særlig populært... :forvirret:

Vi skal ha fri bar, og har ikke tenkt til å be "kreti og pleti" til kaffe, men jeg skjønner at jeg kanskje burde gå gjennom gjestelisten på nytt. Føler at alternativet, nemlig å ikke bli bedt er vel drastisk, og at kaffegjest er et godt kompromiss, men man burde kanskje se an hvem man eventuelt ber som kaffegjest. Noen er vel mer nærtagen enn andre.

Men hvor setter man grensene for hvem man ber til middag? Jeg har tanter og onkler som jeg ser kanskje annethvert år, må man da be disse til middag fordi de er i slekt eller skal man ikke be de i det hele tatt? Og hvor går grensen for hvilke venner man ber? Ber man kun de man har nær kontakt med? Hva med venner man har vært svært god venn med, men nå er mer sporadisk i kontakt med (av naturlige grunner, ikke uvennskap!) ????

Hjelp, jeg mister nattesøvnen pga denne gjestelista!

Skrevet
Vet du, det synes jeg faktisk ikke.  Du kommer der slik at alle kan se og tenke - aha, det er dem de ikke er noe særlig gode venner med.

De andre er godt i gang med festen, og du har ikke fått være med på det mest høytidstemte under festen.....

:overrasket: Nei ærlig talt!!!!! Om du tenker slik håper og tror jeg både min og min kommende manns familie er oppegående nok til å tenke: Å så flott, der kommer flere gode venner av brudeparet!

Vi skal ha 45 til middag, NÆRMESTE familie, og ca 45 til kaffe/fest som er de "obligatoriske" søskenbarn (selv om vi har lite kontakt med disse) og alle de venner og kollegaer vi ønsker å dele dagen med. (men som vi av økonomiske grunner ikke har mulighet til å ha til middag)

Og jeg synes det er helt topp å bli bedt i bryllup uansett. Synes det erveldig koselig at mine venner og min familie ønsker å dele sin store dag med meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig i at kaffegjester er en uting hvis man ber dem bare for å fylle på med folk. Når vi giftet oss valgte vi å invitere kun nærmeste familie til middag, så vi var 29 rundt middagsbordet, og så inviterte vi alle venner og søskenbarn til kaffe. Da ble vi 110 til kaffe. Tror ingen av våre kaffegjester følte seg utilpass. VI hadde fri bar og nattmat, og en heidundrende bryllupsfest.

Gjest Gjest
Skrevet

Har vært et lite bryllupsrush de siste årene blandt familie, venner og kollegaer, så jeg har vært både middagsgjest og kaffegjest mange ganger. Synes ikke det er noe galt med kaffegjester i det hele tatt -så lenge det blir tatt hensyn til at middagen faktisk må være ferdig til fastsatt tid. Har alltid møtt opp i kirken, så jeg får jo med meg det høytidlige, deretter spist en middag og tatt noen drinker med andre kaffegjester (man er jo aldri den eneste) før vi har gått til bryllupsfesten.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enig i at kaffegjester er en uting hvis man ber dem bare for å fylle på med folk. Når vi giftet oss valgte vi å invitere kun nærmeste familie til middag, så vi var 29 rundt middagsbordet, og så inviterte vi alle venner og søskenbarn til kaffe. Da ble vi 110 til kaffe. Tror ingen av våre kaffegjester følte seg utilpass. VI hadde fri bar og nattmat, og en heidundrende bryllupsfest.

Jeg syns kaffegjester er en uting, men dette er første ok måten jeg har hørt det gjennomført på. Dette er en god løsning, først et "lite" middags-selskap, også inviterer man til fest, ikke kaffe og kake. Tror det også er lurt, om man først skal ha kaffe-gjester at det er så mange at det virker naturlig, dvs ikke ha 60 til middag, også kommer 10 til. Da ville jeg heller hatt 35 til middag, også kommer 35 til senere. Og kanskje legge middagen litt tidligere, slik at kaffegjestene kan komme før kl 21 - 22 om kvelden.

Gjest Gjest
Skrevet
Disse gjestene er folk vi ser 2-4 ganger i året, noen av dem har også bodd i utlandet i noen år og vi har derfor kun hatt kontakt via mail/msn.  Syns det er trist at vi verken har råd eller plass til å invitere disse på middag (15-20 stk), men vil gjerne at de skal dele vår store dag! 

Er sikker på at disse synes det er koselig å bli bedt i bryllup som kaffe-gjester, de fleste har stor forstålese for at bryllup er usannsynlig dyre og at en pga tradisjoner ofte må be andre enn de en egentlig helst vil ha der.

Skulle noen bli fornærmet så takker de sikkert nei til å komme så tenk ikke på det.

Og måten du har tenkt å gjennomføre det hele på er toppers.

Har selv vært i et par bryllup der slekta har vært stor og som følge av det har hele vennegjengen blitt invitert til kaffe. Har også vært i bryllup der et par av venneparene har blitt invitert til middag, men ingen til kaffe.

Ut i fra egen erfaring så har det ikke vært sure miner blant kaffe-gjestene og det har også vært bedre stemmning i disse bryllupene siden hele vennegjengen kan komme.

Jeg synes det er utrolig koselig å bli inviterert og føler meg på ingen måte annen rangs som kaffe-gjest.

Lykke til med gjeste-listen :klem: sikker på at du ikke fornærmer noen.

Skrevet (endret)

Jeg liker heller ikke opplegget med kaffegjester, men det kommer jo helt ann på hvordan man gjør det. At det kommer mange kaffegjester som skrevet over, slik at det er da festen starter, er noe helt annet enn om det kommer kun et par stk.

Dessuten bør brudeparet ta imot gjestene når de kommer, slik at de føler seg velkomne. Gi dem en drink og vise dem hvor de skal sitte. Det tror jeg er viktig.

Endret av nygarda
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes heller ikke om kaffegjester.

Man inviterer dem man har ett nært forhold til.

Tidligere venner, venner man bare har sporadisk kontakt med, periferie søskenbarn er det ingen grunn til å invitere.

Og kaffegjestene er dem man ikke føler seg nær nok til å prioritere som middagsgjester.

Med andre ord - annenrangs

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med flertallet - kaffegjester er annenrangs gjester.

Jeg skjønner at enkelte bruder synes det er helt utenkelig at akkurat deres kaffegjester skal føle seg annenrangs, men hvis dere løfter nesa litt og tenker gjennom saken en gang til - så kan det hende dere finner ut at løsningen med kaffegjester ikke er så lur.

Har dere ikke råd til å be alle på middag, så inviter heller færre. Jeg har aldri reagert på å ikke bli invitert i et bryllup, men jeg har reagert på å bli invitert som kaffegjest.

Istedenfor å hakke løs på oss som mener kaffegjester er en uting, og hente støtte for hakkingen fra bruder i samme situasjon, så kan dere kanskje tenke på at det nok er mange som tenker som oss, kanskje også noen av deres gjester. Man får sjelden et nyansert syn på noe ved kun å lytte til folk i samme situasjon.

Skrevet

Vi var nylig kaffegjester, og kom kl. 20. Jeg synes for min del at det var kjedelig.

I mitt bryllup skal jeg enten be alle (venner og familie) til middag, eller bare de aller nærmeste (forlovere, foreldre, søsken).

Skrevet

Huff, så mange som er negative til kaffegjester.

Kan ikke helt skjønne det jeg, har vært kaffegjest flre ganger selv, dog ikke som voksen, men som tante/onkelbarn og søskenbarn av den som giftet seg i min oppvekst/ungdomstid, og syntes det var helt fint jeg.

Aner slett ikke kaffegjester som annenrangs. Nå har ikke vi begyntå planlegge gjestelista enda, men dersom vi inviterer f.eks foreldre, besteforeldre og tanter/onkler til middag, og alle (eller deler av) søskenbarna til kaffe så blir det jo like mange kaffegjester som middagsgjester da, det er ikke snakk om 2-3 stykker, eller 10, da hadde jeginkludert dem til middag, det er greit nok, men hos oss er det snakk om at søskenbarn med "tilbehør" (altså de som er gift eller samboer) utgjør over 50 mennesker. Det hander ikke om at de er annenrangs dersom disse blir kaffegjester, men rett og slett at 100 mennesker til middag blir folksomt og dyrt, men en fest uten våre søskenbarn blir mer "tam", med våre tanter og onkler tilstede, og de enste i vår generasjon blir da våre søsken og folovere. (vi har ikke en stor vennegjeng å invitere, maks et par stykker hver)

Jeg har ikke noe mot tanter og onkler i feste altså, men det bli mer fest om vi inviterer våre søskenbarn da. Jeg vet dog ikke om vi hr mulighet til å ha disse til middag, og derfor er kaffegjester slett ikke utenkelg i vårt bryllup, tror jeg.

Men, jeg aner ikke enda, vi er heeeeeeeelt i begynnerfasen av denne planleggingen, det er bare tre dager siden frieriet, og antakelig et år til bryllupet, så vi skal nok finne ut av det etterhvert.

Men, jeg synes det er forferdelig at noen tro vi i så fall inviterer dem som "fyllmasse" for å si at vi har hatt mange gjester, elelr at vi ikke føler oss nær dem nok til å ville ha dem til mdidag. Det er da slett ikke det det er snakk om, og i mine øyne er kke kaffegjestene i så fall annenrangs. Og jeg håper vitterlig at de ikke ser slik på det heller.

Skrevet
Men, jeg synes det er forferdelig at noen tro vi i så fall inviterer dem som "fyllmasse" for å si at vi har hatt mange gjester, elelr at vi ikke føler oss nær dem nok til å ville ha dem til mdidag. Det er da slett ikke det det er snakk om, og i mine øyne er kke kaffegjestene i så fall annenrangs. Og jeg håper vitterlig at de ikke ser slik på det heller.

:klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...