Gå til innhold

Mobbing på nett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Uvitenhet om et eller annet tema betyr ikke at folk er dumme. Dersom de derimot ikke evner å ta til seg kunnskap, justere sitt syn, forstå/bruke logikk etc så står det verre til med dem. Man merker fort om en person er stokk dum eller ei, til og med på et forum.

"My loathings are simple: stupidity, oppression, crime, cruelty, soft music."

Vladimir Nabokov (1899 - 1977)

Etter mitt syn blir det et problem å si at dersom noen ikke forstår min logikk, tar til seg min kunnskap eller justerer sitt syn etter den, så er man automatisk "dum". Dette fordi det ofte diskuteres emner som ikke har noen fasitsvar, og som er vanskelige i henhold til å skille mellom rett og galt. Mye handler om hvordan vi oppfatter forskjellige situasjoner, og hvilke tanker, holdninger og erfaringer vi har gjort oss gjennom enkelte opplevelser.

Jeg er også glad i spydigheter og sarkasme, men jeg bruker ikke dette virkemiddelet her. Derimot så bruker jeg det ofte i privatlivet. Her synes jeg det blir litt vanskeligere siden dette er et skriftlig medium, og dermed er det ikke alle som får med seg spydigheter eller sarkasme på den måten det opprinnelig er ment.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Etter mitt syn blir det et problem å si at dersom noen ikke forstår min logikk, tar til seg min kunnskap eller justerer sitt syn etter den, så er man automatisk "dum".

Jeg prøvde bare å forklare at jeg ikke mener mennesker nødvendigvis er dumme fordi de besitter lite kunnskap, men på grunn av andre, mer elementære ting. Du tar meg for bokstavelig, det var bare et desperat forsøk på å definere hva som gjør en person mindre intelligent enn en annen person. Det er ganske vanskelig å lage kriterier for dette, men det å være dårlig til å forstå logiske sammenhenger kan være et symptom på folkesykdommen Dumhet.

Skrevet
Jeg prøvde bare å forklare at jeg ikke mener mennesker nødvendigvis er dumme fordi de besitter lite kunnskap, men på grunn av andre, mer elementære ting. Du tar meg for bokstavelig, det var bare et desperat forsøk på å definere hva som gjør en person mindre intelligent enn en annen person. Det er ganske vanskelig å lage kriterier for dette, men det å være dårlig til å forstå logiske sammenhenger kan være et symptom på folkesykdommen Dumhet.

Jeg tror jeg forstår det du mener... Og vi må nok bli enige om å ha forskjellig syn på den saken. Jeg tror intelligens vanskelig lar seg måle, og spesielt ikke gjennom hva som er allment godtatt. Med dette mener jeg at innenfor mitt miljø, så vil jeg være en oppegående person, men skulle jeg bytte til et miljø totalt ulikt mitt eget med ulike referanserammer ville jeg kanskje ikke bli møtt på samme måte i forhold til hva dette miljøet måtte mene om min intelligens. Jeg tror dette farges mye av hvilket miljø vi befinner oss i siden vi ofte måler andres "dumhet" etter egne referanserammer.

Skrevet

Synes ikke noe om å skrive at andre er dumme, men det har jeg ikke sett så mye av her.

Nei, det går mer i at enkelte brukere får pepper SAMME HVA DE SKRIVER, mens populære brukere kan skrive noe lignende å få masse støtte, klappe- og nikkesmilyer.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
alt jeg skrev ble "spist opp" av gribbedamene her inne. jeg kommer aldri til å registrere meg igjen. er på et annet forum hvor folk er litt mer oppegående.

jeg tviler også på at mobberne svarer i denne tråden og innrømmer det.

Jeg tror ikke de er klar over hva de gjør. De skjønner ikke at slike "angrep" kan føles som mobbing.

Det er mange voksne mennesker som blir mobbet. Husker ikke noen statistikk, men den var veldig høy. Har opplevd at ei jeg gikk på skolen med, hun var over 30, mobbet en annen dame på skolen. Hun visste ikke selv at hun mobbet. Hun og hun andre hadde hatt et sammenstøt. "Mobberen" gikk og fortalte om dette sammenstøtet til alle som orket å høre, stemningen ble suggererende, slik at det kom opp mange eksempler på hvor "dum/rar/uærlig" denne personen var.

Kanskje personen som ble mobbet hadde sine sider, men hva i all verden er det man holder på med når man skal få så mange mennesker på sin side? Hun som ble mobbet sa ikke et pip til noen, annen enn meg. Vi var naboer, og vi kom i prat om dette fordi jeg spurte henne. Hun klarte ikke "kampen" og sluttet på skolen.

Det jeg tror er dumt, er at vi har så vanskelig for å forstå at vi er så forskjellige. En annen person som hadde opplevd dette hadde slått tilbake. Tatt opp en kamp, eller ikke brydd seg i det hele tatt. Vi må prøve å være snille mot hverandre. Hva er vitsen med å være så forbasket tøff å si alt rett ut, hardt og brutalt? Blir noe bedre av det? Hvorfor må man absolutt fortelle noen at det de mener er dumt, forkastelig eller dårlig? Hvor langt når man med å være hard? Det finnes mange måter å si ting på. Jeg lurer på om ikke noen er mere opptatt av å se etter feil og mangler, enn de er til å se etter løsninger. Om vi virkelig vil "hjelpe" noen må vi først prøve å se noe fra deres ståsted, hvordan skal man ellers klare å få noen til å se noe annet?

Endret av Chrizzy
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Jeg har i lengre tid vurdert å slette meg som bruker. Faktisk. Jeg er drittlei av all kritikken og drittslenginga jeg får på grunn av mine meninger.

For orden skyld, jeg stiller bare spørsmål. Jeg lurer litt på hva du mener med pes for egne meninger. Vi er i et diskusjonsforum, og jeg har sagt mine meninger om dine meninger. Jeg prøver å ta ballen og ikke mannen/kvinnen i diskusjoner, selv om man kan treffe litt feil når det blir litt "opphetet". Hva går grensa for drittslenging og diskutere og si seg uenig?

jeg har starta noen tråder som omhandler temaer hvor jeg kommer med disse "kontroversielle" meningene, men min intensjon har hele tida vært å få til en ok diskusjon, ikke tråder hvor jeg blir konstant angripi fra alle bauger og kanter, men det er tydeligvis ikke mulig på dette forumet.

Nå du har en mening som ikke flertallet har er, blir det jo gjerne slik. Også jeg har blitt angrepet fra alle bauger og kanter her inne for en mening ikke flertallet her deler. Jeg synes det er greit, så lenge de ikke angriper min person. Forøvrig har vel min person blitt angrepet noen ganger også.

Jeg har til og med fått høre at " du må tåle pes når du har sånne meninger" - det synes jeg faktisk er ganske drøyt. Så hvis situasjonen ikke bedrer seg, kommer jeg til å si farvel til KG for godt.

Hvor, når har noen sagt det? Hvis du sikter til jeg som sa at det ikke var rart at Ottar fikk pes på måten de opptrer på, så mente jeg akkurat det og ikke noe annet.

Igjen bare interessert i høre hva du har å si. Hvis du føler deg mobbet så er det beklagelig, for sånn vil vi ikke ha det her.

Skrevet
For orden skyld, jeg stiller bare spørsmål. Jeg lurer litt på hva du mener med pes for egne meninger. Vi er i et diskusjonsforum, og jeg har sagt mine meninger om dine meninger. Jeg prøver å ta ballen og ikke mannen/kvinnen i diskusjoner, selv om man kan treffe litt feil når det blir litt "opphetet".  Hva går grensa for drittslenging og diskutere og si seg uenig?

Nå du har en mening som ikke flertallet har er, blir det jo gjerne slik. Også jeg har blitt angrepet fra alle bauger og kanter her inne for en mening ikke flertallet her deler. Jeg synes det er greit, så lenge de ikke angriper min person. Forøvrig har vel min person blitt angrepet noen ganger også.

Hvor, når har noen sagt det? Hvis du sikter til jeg som sa at det ikke var rart at Ottar fikk pes på måten de opptrer på, så mente jeg akkurat det og ikke noe annet.

Igjen bare interessert i høre hva du har å si. Hvis du føler deg mobbet så er det beklagelig, for sånn vil vi ikke ha det her.

Det er helt klart forskjell på å mobbe og å bare være uenig. Jeg føler meg ikke direkte mobba på KG, bare litt utsatt kanskje?

Veldig mange brukere her inne er uenige med meg. Det er helt greit. Jeg oppfatter ikke alle disse som mobbere (da tror jeg jeg hadde sletta meg for lenge sia), men jeg synes at noen få er vel glad i å erklære seg totalt uenig på en ikke veldig hyggelig måte uansett hva det nå er jeg skriver.

Skrevet

Mobbing er ikke ok, heller ikke på et diskusjonsforum på internett. Men kanskje terskelen er lavere her som vi ikke trenger å se hverandre i øynene? Jeg synes det er trist når jeg opplever at noen blir mobbet. Her inne også.

Noen ganger kan det skje på fordi trådstarter legger opp til det selv, andre ganger blir h*n mobbet uten synlig grunn. Trist. Men vi er mange her inne, og noen opptrer som troll, desverre. Det er ikke så enkelt å unngå så lenge forumet ligger helt åpent for alle.

Når man opplever å bli mobbet er det bedre å trekke seg ut av debatten enn å slå tilbake, uansett hvordan det måtte klø i fingrene. Folkeskikk er dessverre ukjent for enkelte, og da fører motmæle bare til enda mer unødvendig bråk, og hele temaet blir ødelagt.

Finnes det noen løsning på dette problemet? Ikke så enkelt, siden mobbingen ikke trenger å ha noen grunn, ikke annet enn at en annen bruker har fått i mot en av en eller annen grunn. Ikke enkelt å "snakke ut" heller, siden man vanligvis ikke vet hvem man snakker med. Det eneste som kan hjelpe er om hver og en av oss forsøker å sette seg i den andres sted og tenke seg hvordan mobbingen kan ødelegge for den som blir mobbet. Vi vet jo ikke hvem dette mennesket er, annet enn at det er en person med like sterke følelser som alle oss andre. Men vi vet ikke hvordan mobbing kan påvirke den andre. Kanskje vi gjør noe som kan ende veldig galt? Selv om mobbingen foregår her inne leser mottakeren det som om h*n får et spark i magen. Hvorfor gjør vi noe slikt?

Er det ikke mye bedre å kjøre gode debatter? Gjerne debatter med høy temperatur, men uten mobbing og andre former for personangrep. Jeg er glad i dette forumet, og det gjør meg virkelig vondt å se at noen føler seg mobbet ut av det. Jeg er også en bruker av forumet, og jeg synes ikke vi kan være bekjent av slike forhold.

Tenk om alle heller kunne formulere seg slik at alle følte seg velkommen, selv om de ikke alltid deler ens eget syn på en sak? :)

Skrevet

Bra formulert innlegg fra Hege. Det er desverre slik at på nettet er det lettere å slenge ut ufine kommentarer, nettopp fordi man er anonym.

Jeg kan sikkert uttale meg litt krasst av og til, men jeg prøver å holde en kameratslig tone. Men når jeg får kommentarer som "diktern tuller med dere, ingen ved sine fulle fem mener noe sånt" og lignende fraser, synes jeg faktisk det er for personangrep å regne. Kunne ha kommi medganske mange andre eksempler, men det ville ha tatt svært lang tid.

Det er sikkert et godt råd å trekke seg ut av diskusjonen, men man vil nå helst ikke la kritikken stå ubesvart, den som tier samtykker, eller noe. Nei, jeg blir litt frustrert av dette her, jeg.

Skrevet

Siden jeg ikke er admin her inne lenger er jeg fri til å være privat bruker, og jeg går inn for å kjøre etter disse reglene: velger hva jeg vil delta i av debatter, være saklig, og dropper å skrive noe dersom jeg er fristet til å skrive noe negativt om en annen bruker. Kan jeg oppmuntre noen, si noe godt, da jør jeg det. Det gir meg en god følelse selv også. I stedet for å gjøre en annen trist. :)

Skrevet
Siden jeg ikke er admin her inne lenger er jeg fri til å være privat bruker, og jeg går inn for å kjøre etter disse reglene: velger hva jeg vil delta i av debatter, være saklig, og dropper å skrive noe dersom jeg er fristet til å skrive noe negativt om en annen bruker. Kan jeg oppmuntre noen, si noe godt, da jør jeg det. Det gir meg en god følelse selv også. I stedet for å gjøre en annen trist. :)

Uheldigvis tenker ikke alle slik.

Gjest Chantal
Skrevet (endret)
Jeg tror ikke de er klar over hva de gjør. De skjønner ikke at slike "angrep" kan føles som mobbing.

Hvis de ikke ser hva de gjør og ikke har såpass med selvinnsikt til å forstå at dette kan kvalifiseres som mobbing, da burde de se over innleggene sine igjen.

Enkelte svar jeg leser her inne får meg til å føle meg rett tilbake til barneskolen igjen.

Endret av Chantal
Skrevet
Hvis de ikke ser hva de gjør og ikke har såpass med selvinnsikt til å forstå at dette kan kvalifiseres som mobbing, da burde de se over innleggene sine igjen.

Enkelte svar jeg leser her inne får meg til å føle meg rett tilbake til barneskolen igjen.

Enig. Det er akkurat som om folk er tilbake på 12 -14 års-stadiet når de blir anonyme på nett.

Skrevet

Jeg ser mer av gruppementalitet som kan oppfattes som mobbing enn direkte mobbing her inne. Den samme gruppementaliteten ser jeg også når folk skal "røyke ut" de de anser som mobbere.

Begge sider kommenterer gjerne manglende selvinnsikt, modenhet og empati hos de andre.

Og slik går nå dagan.

Så lenge folk tenker litt mer på unngå å være den berømte dråpen eller snøfnugget som starter raset går det bedre.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Men om de ikke ser det, hva kan få de til å se sine innlegg igjen? Hvordan kan man vite at noe er galt før man ser det??? Hvordan vet du at det du ser ikke er feil?

Skrevet

Jeg kan sikkert miste hodet i en diskusjon. Jeg blåser meg opp noen ganger fordi jeg bare må omvende noen. Få dem til å se "lyset."

Det er ikke mobbing, men diskusjon.

-------------------------------------------

Men over til noen annet:

Hvis noen har mobbet meg på KG så vennligst gi beskjed om dette. Jeg vil nemlig gjerne føle meg stakkarslig i dag.

Fordi jeg har fortjent det...

Jeg ser ikke alt så tydlig så jeg må ha det inn med t-skje. Hver gang. Så hvis noen vil stå fram som kom igjen. Sladre gjerne på andre og deg selv.

Ikke noe er bra nok i dag. Alt dårlig er godt nok.

Skrevet
Jeg ser mer av gruppementalitet som kan oppfattes som mobbing enn direkte mobbing her inne. Den samme gruppementaliteten ser jeg også når folk skal "røyke ut" de de anser som mobbere.

Hva mener du med dette?

Skrevet
Hva mener du med dette?

Det er summen av hva mange enkeltindivid gjør som kan føles som mobbing. Men da disse ikke jobber systematisk eller bevisst så vil de nødvendigvis ikke selv se på det som mobbing eller belastende for andre. Hver av dem vil kanskje ikke en gang få med seg hva andre skriver. Så for en som møter litt motbør vil fire simultandiskusjoner om det samme kunne føles belastende (iallfall hvis det er en diskusjon som angår samliv/følelsesliv), mens motpartene på den andre siden bare ser den ene diskusjonen de har gående, og får dermed ikke med at en gjeng hyler til denne ene.

Og hver gang en slik tråd som dette dukker opp føler jeg at det samme skjer om igjen.

Skrevet
Det er summen av hva mange enkeltindivid gjør som kan føles som mobbing. Men da disse ikke jobber systematisk eller bevisst så vil de nødvendigvis ikke selv se på det som mobbing eller belastende for andre. Hver av dem vil kanskje ikke en gang få med seg hva andre skriver. Så for en som møter litt motbør vil fire simultandiskusjoner om det samme kunne føles belastende (iallfall hvis det er en diskusjon som angår samliv/følelsesliv), mens motpartene på den andre siden bare ser den ene diskusjonen de har gående, og får dermed ikke med at en gjeng hyler til denne ene.

Og hver gang en slik tråd som dette dukker opp føler jeg at det samme skjer om igjen.

Det er jeg klar over, har sett det sjøl gjennom en del diskusjoner. Samtidig kommer man ikke unna det faktum at noen brukere får pepper uansett hva de skriver.

Jeg skriver aldri personlige ting på samliv&relasjoner o.l, men får allikevel føle denne "mobbinga", eller hva man nå velger å kalle det.

Det virker som om man på dette forumet ofte er enige med dem man er "venn" med, uansett hva disse skriver om, og uenige med dem man ikke liker, uansett hva disse skriver om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...