Gå til innhold

Mobbing på nett.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig enig med Brunhilde - jeg syns IKKE det er mer greit å mobbe SC fordi om hun kan være spydig og krass og hoven selv. For hva betyr det - at det er greit å mobbe mobberne? At alle skal behandles ordentlig, bortsett fra de "vi ikke liker" eller de som "stikker hodet fram"?

Alle skal behandles ordentlig sier du, men når SC (ditt eksempel) er spydig og krass, behandler hun andre ordentlig da? Jeg synes ikke det, og når skal det være lov til å kommentere slike ting? Er det mer greit å mobbe enn å kommentere mobberen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet (endret)
Alle skal behandles ordentlig sier du, men når SC (ditt eksempel) er spydig og krass, behandler hun andre ordentlig da? Jeg synes ikke det, og når skal det være lov til å kommentere slike ting? Er det mer greit å mobbe enn å kommentere mobberen?

nei selvfølgelig ikke. Ingen skal vel mobbe eller mobbes? Og ingen har da vel sagt at det ikke skal være lov til å diskutere, forsvare seg eller ta til motmele når noen er ufine? Men jeg kommer aldri til å synes at det er greit at "alle" på et forum rotter seg sammen mot èn bestemt bruker. Uansett hva brukeren har gjort. Det er min mening, alle trenger ikke være enig.

Men for meg blir det litt rart når hylekoret skal forsvare noen og ender med å til de grader henge ut, gjøre narr av osv den "skyldige". Er litt lynsjestemning her inne iblant og det virker som om det er greit så lenge det er de "snille" som lynsjer de "slemme".

Endret av Embla s
Gjest Chantal
Skrevet
Jeg er for ytringsfrihet, selv om det innebærer støtende kommentarer (med unntak av kommentarer basert på etnisitet etc). Synes det er alt for mye sensur på dette forumet, i forhold til forumet på f. eks. VG nett som er mer åpent for krass meningsutveksling. Noen folk ER dumme, og da vil jeg ha frihet til å kalle dem det.

Denne ytringsfriheten har vi lov til å bruke, men det forventes virkelig av oppegående mennesker at man bruker den med vett.

Leste senest i dag på nyhetene om hvor mye mobbing det foregår på nett. Syns du ikke det er noe man skal prøve å få rensket opp i?Internet har jo kommet for å bli.

Jeg syns ikke det er greit å kalle noen for dumme selv om jeg kan syntes at de er dumme. Det blir et så veldig platt ordvalg. Det finnes mange måter å formulere seg på slik at mottakeren ikke føler seg såret eller lignende.

Jeg er enig med deg at det kan bli litt vel mye "kosing" her inne, men da velger jeg heller å melde meg ut fra det hvis jeg heller vil ha det høyere under taket.

En mellomting er alltids fint, men man må jo legge seg på en linje.

Skrevet
Ikke stikk'a Diktern. Alle vi borgerlige feminister kommer til å savne deg  ;)

:sjenert:

;)

Skrevet

Ellers reagerer jeg på at det er "lov" å ta folk som er utenfor den "indre sirkelen" av kosemosere, men om noen våger å stille et kritisk spørsmål til en i klanen så er resten av gjengen der og skyter med en gang. "Vern om dine favorittbrukere" virker å være mottoet...

Ja, ja, det er nå en gang frivillig å være her, men vi har alle ansvar for at det skal være et OK sted å oppholde seg.

Veldig enig i dette.

Skrevet
Veldig enig i dette. Men da kommer igjen dette med at mobbing er subjektivt. Noen sliter kanskje endel på det personlige plan, og vil derfor ta ethvert negativt ord som mobbing, mens andre ikke vil ense det. Enkelte tåler mye mindre enn andre. På den andre siden har du dem som tilsynelatende skriver her bare for å få bekreftelse på egne meninger. Når det da kommer noen som ikke er enige, så ropes og hyles det straks om hvor jævlig vedkommende er som våger å ha slike meninger.

Det samme gjelder den indre sirkelen som Brunhilde nevner over her. Her er det en gjeng hvis meninger er riktige under alle omstendigheter og dersom det kommer noen som er uenige, så er de fritt vilt. Jeg synes ikke det er så ille nå for tiden, men  tidligere var det nokså vanlig at de som var uenige med klikken ble kalt både det ene og det andre også kom det gjerne et par til fra samme klikk for å hjelpe til med slaktingen.

Har lagt merke til at det som beskrives i første avsnitt av innlegget, skjer svært ofte. Noen ganger kan argumentasjonen virkelig bli usakelig og fylt med "stråmenn" som Arne Næss kaller det. Vi gir hverandre navn og kommer med beskrivelser av hvordan personen må være, basert på personens innlegg, uten å kunne rotfeste dette. Jeg finner det rart at noen kan konkludere med en brukers personlighet på grunnlag av noen innlegg.

Denne ytringsfriheten har vi lov til å bruke, men det forventes virkelig av oppegående mennesker at man bruker den med vett.

Leste senest i dag på nyhetene om hvor mye mobbing det foregår på nett. Syns du ikke det er noe man skal prøve å få rensket opp i?Internet har jo kommet for å bli.

Jeg syns ikke det er greit å kalle noen for dumme selv om jeg kan syntes at de er dumme. Det blir et så veldig platt ordvalg. Det finnes mange måter å formulere seg på slik at mottakeren ikke føler seg såret eller lignende.

En mellomting er alltids fint, men man må jo legge seg på en linje.

Enig at det er lov å utvise hensyn ved bruk av ytringsfrihet. Videre er jeg enig i at det er for dumt å kalle noen "dumme" da jeg mener det viser tilbake til den som kommer med påstanden. Uvitenhet betyr ikke at noen er dummere enn meg, og i mange tilfeller har jeg mindre kunnskap enn andre brukere.

Jeg føler meg ikke mobbet på KG, og jeg har tatt i mot mange skarpe svar og besvart mesteparten disse. Noen få ganger har jeg vært særdeles skarp tilbake. Om andre oppfatter meg som en mobber, vet jeg rett og slett ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vel, jeg synes det hadde vært morsommere å få svar som "les innlegget mitt om igjen, treskalle" enn "kanskje jeg formulerte meg dårlig, LOL :). Legg godviljen til og les innlegget mitt en gang til så forstår du det sikkert, hvis ikke send meg en pm :klem:". Jeg ville nok replisert på frekkheten med at h*n bruker hersketeknikk og dårlig argumentasjon, men kunne samtidig lagt til at h*n derfor er en premiestut. Herlig!

Men nå er det kanskje bare jeg som synes spydigheter er gøyalt. Jeg forstår at andre kan ta seg nær av sånt, og at man bør være forsiktig. Samtidig ser jeg absolutt ikke tegn til mobbing her inne! En frekkhet eller to kan ikke kalles mobbing, og det hemmer debatter en del når folk skal blande seg inn bare for å dulle med "the underdog" og si FY til oss som iskaldt ytrer våre meninger.

Og jada, jeg har registrert meg på andre forum hvor ytringsfriheten praktiseres til det fulle, og har det masse moro der. Men jeg må frekventere KG for mote- og sminketips :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Enig at det er lov å utvise hensyn ved bruk av ytringsfrihet. Videre er jeg enig i at det er for dumt å kalle noen "dumme" da jeg mener det viser tilbake til den som kommer med påstanden. Uvitenhet betyr ikke at noen er dummere enn meg, og i mange tilfeller har jeg mindre kunnskap enn andre brukere.

Uvitenhet om et eller annet tema betyr ikke at folk er dumme. Dersom de derimot ikke evner å ta til seg kunnskap, justere sitt syn, forstå/bruke logikk etc så står det verre til med dem. Man merker fort om en person er stokk dum eller ei, til og med på et forum.

"My loathings are simple: stupidity, oppression, crime, cruelty, soft music."

Vladimir Nabokov (1899 - 1977)

Gjest Chantal
Skrevet
Vel, jeg synes det hadde vært morsommere å få svar som "les innlegget mitt om igjen, treskalle" enn "kanskje jeg formulerte meg dårlig, LOL :). Legg godviljen til og les innlegget mitt en gang til så forstår du det sikkert, hvis ikke send meg en pm  :klem:". Jeg ville nok replisert på frekkheten med at h*n bruker hersketeknikk og dårlig argumentasjon, men kunne samtidig lagt til at h*n derfor er en premiestut. Herlig!

Men nå er det kanskje bare jeg som synes spydigheter er gøyalt. Jeg forstår at andre kan ta seg nær av sånt, og at man bør være forsiktig. Samtidig ser jeg absolutt ikke tegn til mobbing her inne! En frekkhet eller to kan ikke kalles mobbing, og det hemmer debatter en del når folk skal blande seg inn bare for å dulle med "the underdog" og si FY til oss som iskaldt ytrer våre meninger.

Og jada, jeg har registrert meg på andre forum hvor ytringsfriheten praktiseres til det fulle, og har det masse moro der. Men jeg må frekventere KG for mote- og sminketips :ler:

Som jeg skrev: En mellomting er alltid fint.

Jeg tror kanskje du har gått glipp av noe hvis du ikke har fått med deg at enkelte her inne blir utehengt og mobbet.

Jeg er enig i at en spydighet eller to ikke ansees som mobbing, men når disse spydigheten kommer i fra mange brukere hvor "hele gruppa" har hengt seg opp i denne personen, da syns jeg det er å gå for langt.

Jeg syns det er fint at man ytrer sine meninger uten å være enig med sistenevnte, men jeg legger fokus på de som så vidt rekker å trykke på "post innlegget" før hakkingen eller mobbingen begynner, og det er så feil.

Hvis det er motetips du er ute etter skjønner jeg ikke hva du gjør her på Generell debatt. :tunge1:

Skrevet
Mulig du har rett, men jeg er allikevel uenig i at det er greit å "ta" SC bare fordi hun har andre meninger enn de fleste og tør å stå for dem.

Ellers reagerer jeg på at det er "lov" å ta folk som er utenfor den "indre sirkelen" av kosemosere, men om noen våger å stille et kritisk spørsmål til en i klanen så er resten av gjengen der og skyter med en gang. "Vern om dine favorittbrukere" virker å være mottoet...

Ja, ja, det er nå en gang frivillig å være her, men vi har alle ansvar for at det skal være et OK sted å oppholde seg.

Nei, det er ikke greit å ta meg kun pga mine meninger, men dæven så mange som gjør det. Jeg bryr meg ikke, for kommentarene jeg har fått har aldri stemt. Derfor føler jeg meg ikke såret.

Bare tenk deg hvis kommentarene i mot meg virkelig stemte. Da hadde jeg helt sikkert blitt litt lei meg. Og tenk da igjen på de som opplever treffende kommentarer. Forstår godt at de kan bli lei seg da.

Enkelte her mener jeg er arrogant, enkelte mener jeg er dum, noen mener jeg er stygg (haha), og noen mener jeg at jeg rett og slett er en drittkjærring.

Ingenting stemmer, derfor tar jeg det med humor. ;)

Kommentaren din jeg har uthevd stemmer så sinnsykt bra at jeg må le.

Fytti hvor feigt det er. :ler:

Jeg opplever ofte denne berømte dominoeffekten her inne også.

Begynner to eller tre "kule" brukere å slenge dritt så henger hele mølja seg på.

Minner litt om sånn man gjorde på barneskolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg legger merke til at flere registrerte brukere her inne blir mobbet.

Hvordan kan det ha seg?

Det skjer jo ute i samfunnet og det tolererer vi ikke, så hvorfor tolererer vi det her?

Er det ingen som reagerer og støtter opp under brukere som blir mobbet?

Det som noen av dere sier her inne. Hadde dere turt å si det på ordentlig?

Blir helt matt jeg. Er det så lett å sitte bak en skjerm å slenge ut av seg ting som man vet er sårende?

Innmari feigt. Dette gjelder ikke meg, men har bitt meg merke i at flere registrerte brukere her inne blir det. På tide å vokse opp kanskje? Hvis man er frustrert over noe er det ikke på tide å få ut det på andre måter?

Jeg er enig i at man må tåle å få svar man ikke alltid forventer seg hvis man stiller spørsmål, men mobbing trodde jeg de fleste her inne hadde vokst i fra seg.

Mulig du har rett, men jeg kan ikke se at det er noe hold i din påstand uten konkrete eksempler.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, jeg synes det hadde vært morsommere å få svar som "les innlegget mitt om igjen, treskalle" enn "kanskje jeg formulerte meg dårlig, LOL :). Legg godviljen til og les innlegget mitt en gang til så forstår du det sikkert, hvis ikke send meg en pm  :klem:". Jeg ville nok replisert på frekkheten med at h*n bruker hersketeknikk og dårlig argumentasjon, men kunne samtidig lagt til at h*n derfor er en premiestut. Herlig!

Men nå er det kanskje bare jeg som synes spydigheter er gøyalt.

Jeg er glad jeg ikke kjenner folk som deg, eller i det minste: glad jeg ikke omgås slike.

Du høres skikkelig usympatisk og enfoldig ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Når noen mobber får de tåle å bli mobbet igjen tilbake.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg er glad jeg ikke kjenner folk som deg, eller i det minste: glad jeg ikke omgås slike.

Slike kommentarer himler jeg med øynene av :roll: , Og det er ikke for å mobbe.

Det er ufattelig hvordan noen kan dømme noen slik etter å ha lest et par linjer .

Skrevet
Slike kommentarer himler jeg med øynene av :roll: , Og det er ikke for å mobbe.

Det er ufattelig hvordan noen kan dømme noen slik etter å ha lest et par linjer .

Også er det litt morsomt at det som regel kommer i fra gjester. :smilbla:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja. ikke sant ?

Gjest Chantal
Skrevet

Fordi?

Skrevet

Jeg ser fortsatt ikke problemet.

Mulig jeg er treig, mulig jeg ikke er overfølsom.

Jeg er ingen kosemoser, jeg vet heller ikke hvem denne gjengen er heller.

Det jeg mente med SC er at hun starter tråder bare for å provosere, og da kan hun ikke forvente en haug med nickesmilyer.

Gjest Hilde79
Skrevet

Nei! Det er forskjell på å mobbe og å være krass. Mobbere eller de som er krasse får tåle å få krasse svar. Det er noe helt annet.

Jepp!! Selv om det er en rettighet her på forumet være anonym, så har jeg liten respekt for de som bruker anonymiteten til å slenge dritt til enkeltpersoner.

Jeg ser fortsatt ikke problemet.

Mulig jeg er treig, mulig jeg ikke er overfølsom.

Jeg er ingen kosemoser, jeg vet heller ikke hvem denne gjengen er heller.

Det jeg mente med SC er at hun starter tråder bare for å provosere, og da kan hun ikke forvente en haug med nickesmilyer.

(Ja, hvem er disse kosemoserne...?)

Når noen skriver innlegg for å provosere, hva annet forventer man egentlig? Og jeg snakker ikke nødvendigvis om SC. Det gjelder jo generelt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke mobb meg nå! :)

Jeg ser at jeg fremstår som skikkelig bitchy gjennom innleggene mine her. Har kanskje dratt den litt langt for å illustrere poenget mitt. Jeg er en snill person! Men jeg er en av dem som mener folk må tåle litt pepper. Og jeg ler godt av det dere kjempesnille übermennesker kaller mobbehumor, slik som Harald Eia & co, Anne Kat Hærland, Bill Hicks, Maddox osv. Og siden jeg bruker diskusjonsforum som underholdning, hadde det ikke gjort meg noe om folk her var mer frekke og freidige.

Klart man skal ha saklige diskusjoner, og ta hensyn til de "svake" og ikke såre dem, men jeg synes det står respekt av folk som ikke absolutt skal pakka alt inn i sjokolade, gå rundt grøten, jatte med fordi de er redde for å bli oppfattet som usympatiske, etc. En verden fyllt med slike dotter hadde gått til helvete.

Bra du slipper å omgås meg da. Kanskje jeg hadde kalt deg en dust ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...