hilli Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Jeg blir nødt til å lage mat i mikrobølgeovn en liten stund, men har liten erfaring. Hva kan med hell lages i mikrobølgeovn? Jeg har ikke muligheten til å bruke verken vanlig ovn eller kokeplater. Er det bare ferdigmat som blir ok?
wind-up bird Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Hm, du kan bake potet i alle fall. Men det alene er vel ikke så bra middag i lengden... Men det går helt sikkert an å få ulike typer grønnsaker kokt og. Vet ikke hvordan det er å tilberede kjøtt og den slags, for jeg har ikke prøvd. Er vel ikke så lett å få det jevnt varmt? Pølse i biter går sikkert helt fint.. Når det kommer til vanlig micromat så spiste forresten en ny mia pai med fullkorn og kylling her om dagen, den var ganske grei syns jeg (til å være micromat)..
Krista83 Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Dette er veldig vanskelk ettersom vi ikke vet hvilken mikro du har, noen har grill og crisp panne, andre bare varmer...
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 du har ikke mulighet til å sette opp en liten grill et sted? så kan du steke ting på den, og koke i mikroen?
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Fisk er veldig greit å lage i microen. Da jeg hadde micro før la jeg grønnsakene i bunnen ev en form kjørte de to min på full effekt og la fisken oppå grønnsakene i lag med litt olivenolje og sitronsaft, som til fiskepakke og så nye 4 min eller til fisken er ferdig. Kommer vel egentlig an på hva slags oven du har, bruker å følge med et lite hefte med noe oppskrifter, du kan jo ta utgangspunkt i det. Eller gå på bibliotektet og lån en bok om koking i micro.
Cata Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 (endret) Pølse går fint. Bare stikk hull i skinnet først sånn at dampen slipper ut. Fisk kan du gjerne "koke" i mikroen, det går helt greit. Alle slags grønnsaker går bra, men du må nok prøve og feile litt med koketidene. Lurt å begynne med kort tid. Du kan alltids hive på noen sekunder til. Har du overkokt grønnsakene er de hinsides redning. Jeg har til og med "stekt" steik i mikro. Da må den selvsagt brunes i panne eller gryte først, men den ble riktig bra, når den ble "ettervarmet" i mikroen. Endring: OK, ingen kokeplater- trekker siste forslaget. Da begrenser det seg til mat som kan kokes, men mindre du har en eller annen form for "crisp-plate". Endret 24. juni 2006 av Cata
hilli Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2006 Jeg har en ganske ordinær micro uten noen ekstrafunksjoner. Grilling er heller ikke aktuelt... Kan nok bli vanskelig det her. Kanskje det beste er å lage retter som kan fryses for så å varmes i microen etterpå.
Gjest Embla s Skrevet 24. juni 2006 #8 Skrevet 24. juni 2006 God ferdig-micro-rett (hvis du i tillegg har dårlig tid en dag!): Pasta Alfredo. (Findus). Pasta, god saus og skinke(?), urter. Veldig god og egner seg godt for micro.
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2006 #9 Skrevet 24. juni 2006 Jeg ville hamstret "Fjordland"-middager. Da får du i alle fall i deg ganske sunne ting. Lapskaus på boks (eller ferdiglaget og fryst) o.l. fungerer også greit. Ellers kan du kanskje variere med kald mat som salater, brød (f.eks med karbonader som varmes i micro) og ferdiggrillet (varm) kylling med brød til. Tror at du får kjøpt ferdigkokt ris som kan varmes i micro også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå