tuji Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Jeg hadde aldri trodd jeg skulle starte en tråd om sukkerinntak i barnehagen, men here goes: I barnehagen til jenta vår spiser de alltid kake når det er bursdag, og noen ganger is i tillegg. De er til sammen ti barn på avdelingen, og fire voksne, så det blir noen bursdager. Dessuten vanker det kake eller is ved andre spesielle anledninger. I dag, for eksempel. Da jeg kom for å hente jenta, hadde hun ikke spist en eneste bit av matpakken sin. Men barnehageassistenten "beroliget" meg med at de hadde hatt jonsokfeiring og spist kake, is og pølse. Dessuten var det en som hadde bursdag, så da spiste de kake en gang til. Så hun hadde spist, altså, det måtte jeg ikke bekymre meg for Jeg synes dette er veldig mye, veldig ofte. Vi hadde bestemt oss for å stramme litt inn på godteriet, og var fornøyd med en helt godterifri uke - til vi oppdager alt hun har spist i dag, og at de har spist kake ved en annen anledning også denne uken. De skal selvfølgelig feire, men det er vel ikke nødvendig med både kake og is. Og kunne de ikke kalt den første kaken for bursdagskake i stedet for å spise kake to ganger på en dag? Hva er egentlig vanlig? Det har jeg litt lyst til å vite før jeg tar det opp med barnehagen.
liv Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 i barnehagen jeg jobber er det 18 barn og 3 voksne på avdelingen, det hender det blir en pinneis utenom men det er ikke ofte. Spiser vi kake så er det først mat så kake. Kake er ingen erstatning for maten. De må først spise brød så kan de få kake eventuelt is.
tuji Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2006 Ja, det har jeg hele tiden antatt at de gjorde i vår barnehage også, men som assistenten sa: "Du vet, når de har fått kake vil de ikke ha skive etterpå...".
Bronce Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Jeg jobber i barnehage - og har et barn i en annen barnehage - dette er heeelt vanlig - og kakken til, synes det er alltfor mye - især før jul og i sommer månedene. Da kommer det ene arrangemanget etter det andre - i tillegg er det festivaler , idrettsavsluttninger osv på ettermiddagstid der det serveres is, juice, pølse osv. En annen ting er at barna feirer jo fødselsdager hjemme også - så det blir jo dobbelt opp.. Jeg vet om en avdeling der foreldrene selv har blitt enig om at det ikke skal serveres godterier på fødselsdager - heller pizza, vaffel eller annen mat som barnet ønsker (de har 5 ting å velge mellom tror jeg) - ellers får fødselsdagsbarnet oppmerksomhet ved at han/hun får sitte i en "prins/prinsesse stol" som personalet har laget - og velge mellom forskjellige leker. På vår avdeling er det servert "junkfood" og snop 3 dager på rad denne uken, i tillegg er det nå St. Hans aften hvor mange foreldre tar barna med å griller og spiser snop, og i morgen er det lørdag og godterdag - alltfor meget etter min mening. Må bare legge til at jeg er vikar - og har ingen innflytelse på hva som blir servert. Jeg tror at godterfrie barnehager hadde vært genialt.
Gjest Hufsa Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 I barnehagen til mine jenter er det alltid brødskiver før bursdagskake, og da er det bare kake og saft, ikke kake og is. Synes du skulle ta det opp med barnehagen jeg
Gjest lilletroll Skrevet 23. juni 2006 #6 Skrevet 23. juni 2006 I vår bhg er det kake/is to-tre ganger i året.
Leanne Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Vår barnhage er av den "sukkerfrie" varianten. Her får man ikke kake og is, heller ikke sjokoladepålegg.. Det eneste søt pålegget de har er honning og syltetøy. Bursdager blir feiret ved at barna får velge god mat på dagen sin, spagetti, pizza, ostesmørbrød eller pølser.. Når det er foreldrekaffe eller besteforeldre dag i barnehagen blir det vel servert noe ekstra, men det er jo bare 2-3 ganger i året. godteri og kake hører helgen til..
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Vi har alltid ordinært måltid før kakespising (bursdagsfeiring) og kjenner barna så godt at vi vet godt hvem vi skal følge litt ekstra godt med på for å være sikre på at de får i seg skikkelig mat først Men med tyve barn på avdeling blir det litt kake, ja.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 I barnehagen vår feires det bursdag. Da har barnet som oftest med seg kake eller is hjemmefra. På vårvinteren har vi solfest når vi atter engang kan se sola her nord igjen. Da får barna pølse og brød og en pinneis. Til påske har vi påskefrokost. Da dekker vi et fint frokostbord med litt ekstra godt pålegg, brød og knekkebrød, men ingen form for søtmat. Til jul har vi en dag hvor vi koker risgrøt. Da får barna saft. Det er vel det jeg kommer på av fast oppsatte feiringer i barnehagen. Utover det hender det naturligvis at barna får en ispinne midt på sommeren. Men felles for alt dette er at det alltid er ordentlig mat før eventuelle is og kaker. 18 unger i sukkersjokk ønsker vi IKKE å ha.
Sun Mei Skrevet 24. juni 2006 #10 Skrevet 24. juni 2006 Hos oss har ikke barna med kaker til bursdagene sine. Vi feirer med enten nybakte rundstykker eller fruktsalat.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 24. juni 2006 #11 Skrevet 24. juni 2006 Atten unger er det i vår barnehage, da er det kake, gele eller is etter vanlig måltid. Ellers er det kake ved foreldrekaffen et par ganger i året. Helt greit, synes jeg. Tror det er mer sukker utenfor barnehagen...
Gjest Ava Skrevet 24. juni 2006 #12 Skrevet 24. juni 2006 Atten unger er det i vår barnehage, da er det kake, gele eller is etter vanlig måltid. Ellers er det kake ved foreldrekaffen et par ganger i året. Helt greit, synes jeg. Tror det er mer sukker utenfor barnehagen... ← Akkurat der er jeg helt enig med Hedda Gabler. Jeg tror ikke det er kakene eller isen i barnehagen som er problemet for barn i dagens samfunn. Alt det skjulte sukkeret i den raffinerte maten de får i seg ellers er faktisk mye verre. Noen her nevner at barna får pizza, pølser eller spaggeti i stedet for kake - er det virkelig så mye bedre? Spagetti og makaroni laget av hvetemel inneholder egentlig bare stivelse og vann. 2,5 dl. kokt makaroni tilsvarer 10-12 ts sukker - altså like mye som en brusboks. Hvis du i tillegg heller på ketchup, som faktisk er tilsatt mer sukker enn sjokolade, så kunne barna like gjerne spist skumbiler med sjokoladesaus. Dette, og mye mer har jeg lest i boken, "Sukkerbomben", som er skrevet av en svensk sykepleier - og det er en bok alle burde lese. Det skjulte sukkeret er en virkelig stor fare i dagens samfunn.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #13 Skrevet 24. juni 2006 sitter her å lurer på om jeg kommer fra et veldig sært sted... har 2 barn i en ca 20 barns avdeling i barne hagen å en på skolen... sist høst da vi var på foreldre møte ble det tatt opp om det skulle serveres sunne alternativer til kos (bursdager ol.) på skolen har de kose dag siste fredag i mnd, da de feirer ev bursdager å slik, da er det 3 barn som har med en spiselig "ting" (kaker, kjeks , is... ikke GODTERI) til hvert av de andre barna... i barnehagen feires det bursdager, jul, karnevall, påske, sommerfest, ja alt.. men så å si alle foreldrene satte ned foten på at dette skulle innføres, bursdag er da bursdag... selvfølgelig hvis noen vil ha med ett sunnt alternativ, så er de jo hjertelig velkommen til det, men det må være opp til hver enkelt om de sender med kake, pizza, eller frukt!!!
tuji Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #14 Skrevet 24. juni 2006 Ja, bør det være opp til hver enkelt, når det er noe alle barna skal spise? Jeg er sikker på at foreldregruppa kan bli enig om hva det er greit å ta med. I barnehagen vår er det de ansatte som lager kake, og som dere ser i det første innlegget mitt er det ikke bare litt kake av og til. Noen sa her at det er verre med alt sukkeret barna får i seg utenfor barnehagen. Mulig det, men der kan foreldrene styre det selv. Det kan ikke vi i vår barnehage. Jeg kommer til å ta det opp ved en passende anledning.
Heidipia Skrevet 24. juni 2006 #15 Skrevet 24. juni 2006 I vår barnehage serveres det ikke kake eller godterier til bursdager...det er grove vafler,rundstykker,fruktsalat eller popkorn som står på menyen. Har aldri hørt barna spørre eller savne kake eller is. Det er som regel vi voksne som synes det hører med til en bursdagsfeiring. Og den delen ordner jo foreldrene hjemme. Med 20 barn,3 voksne,foreldre kaffe,avslutninger og andre ekstra ting hadde det blitt mye kake...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå