Spoven Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Jeg og min mann har tre barn i alderen 3-10 år. Jeg er 29 år. Mine venner på min alder har såvidt begynt å få barn, så det er endel spedbarnsnakk for disse førstegangsmødrene. Og de var aldri interessert i å høre om nattevåking og ammeproblemer da min eldste var baby. Og det klandrer jeg dem jo ikke for, for jeg var ganske ung da, og deres interesser besto jo i gutter og festing. Nå føler jeg at jeg begynner å få et liv ved siden av det å "bare være mamma". Men saken er at jeg føler mine venner ikke forstår at jeg har hatt småbarn, og til og med tre. De rett og slett gnager hull i hodet på meg om ikke vi skal få en til! Det nytter ikke for meg å si at vi har unger nok, de skal jo følges opp også, og for oss er tre evig nok. Jeg var så dum at jeg nevnte for etpar av de at jeg kunne tenke meg sterilisering, men det var som å banne i kirka! For tenk om jeg ombestemte meg. Og det vet jeg at jeg kommer ikke til å gjøre. Uansett om jeg om 5 år tenker at det kunne vært artig med en til, så kommer jeg ikke til å vurdere det seriøst engang, fordi svangerskapene og de to siste fødslene var så anstrengende og delvis risikofylte. Hvorfor kan de ikke forstå at jeg ikke vil ha flere unger? Jeg skal minne dem på det når de selv har tre å hanskes med... Bare et lite hjertesukk...
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Siden flere av dine venninner har fått barn nå, så lytt men ikke svar. Spør de om du skal ha flere, så si at du tenker å få ca. 7 til... De må jo skjønne at du tuller da? Men ber de om konkrete råd, så vær hjelpsom. Ber de deg se 189 bilder av poden sin, så si at det ikke er så interessant etter å ha sett på 30 stk. Du trenger ikke si noe, bare legge bildene bort, og begynne å snakke om noe annet. Småbarnsforeldre som er nybakte har ofte en tendens til å tro at alle er helt opptatt av barn, men slik er det jo ikke. Jeg har hatt småbarn selv, men var i stand til å prate om andre ting, og det verste jeg visste var venninner som bare ville prate om babytøy og at ungen hadde ryddet bort lekene sine nesten helt alene dagen før... Men ha litt forståelse, men ikke vær villig til å bare prate barn. Det tror jeg dine venninner også har godt av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå