Gå til innhold

Tullinger i trafikken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser det hver eneste dag når jeg drar hjem fra jobb : en sterkt trafikkert gate med lyskryss, trafikken står stille på den andre side av krysset, folk kjører ut og blir stående midt i krysset, lyset skifter og de som skal krysse fra den andre siden setter i gang å tute for de kommer seg ikke over. Den som står i krysset svetter og ser temmelig stresset ut. Hvorfor kjører man ut i et lyskrys når man ser at køen står stille på den andre siden? Enda dummere er det når noen som blir stående på grønt fordi de skjønner at de ikke kommer seg over, og de bak begynner å tute! Har sett i andre land at hele krysset er skravert og det betyr at det ikke er lov å kjøre ut i et kryss før det er klart. Og en annen ting - hvorfor blinke til høyre når man skal kjøre inn i en rundkjøring? Har man noe valg? Man kan da ikke ta til venstre? Man skal blinke når man skal ut av rundkjøringen, men da må man da ha kommet seg inn i den først! Lærer man ikke sånne elementære ting på kjøreskolene, eller? :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Hvorfor foretar folk forbikjøringer som de ikke har 100 % kontroll over?

Skrevet
Jeg ser det hver eneste dag når jeg drar hjem fra jobb : en sterkt trafikkert gate med lyskryss, trafikken står stille på den andre side av krysset, folk kjører ut og blir stående midt i krysset, lyset skifter og de som skal krysse fra den andre siden setter i gang å tute for de kommer seg ikke over. Den som står i krysset svetter og ser temmelig stresset ut. Hvorfor kjører man ut i et lyskrys når man ser at køen står stille på den andre siden? Enda dummere er det når noen som blir stående på grønt fordi de skjønner at de ikke kommer seg over, og de bak begynner å tute! Har sett i andre land at hele krysset er skravert og det betyr at det ikke er lov å kjøre ut i et kryss før det er klart.

Lurer ofte på hva folk tenker på, det er mye rar køkjøring rundtom! Folk må innse at de ikke kommer mye raskere fram ved å kjøre ut i et kryss som ikke er klart (det må jo være tanken om at "jeg skal over på DETTE grønne lyset, for da kommer jeg så mye raskere fram" som motiverer dem..)

Og en annen ting - hvorfor blinke til høyre når man skal kjøre inn i en rundkjøring? Har man noe valg? Man kan da ikke ta til venstre? Man skal blinke når man skal ut av rundkjøringen, men da må man da ha kommet seg inn i den først! Lærer man ikke sånne elementære ting på kjøreskolene, eller?  :sur:

Er da normalt å blinke til høyre når man kjører mot en rundkjøring og skal ut første vei til høyre. Ikke bare er det normalt, men det er helt riktig tegngiving og.

Hvis du mener at noen blinker til høyre før rundkjøringen og ikke skal ut første vei til høyre, så høres det veldig rart ut, og det har jeg aldri observert..

Skrevet
Hvorfor foretar folk forbikjøringer som de ikke har 100 % kontroll over?

Ja, det kan du spørre om! Jeg har opplevd folk som cruiser forbi midt i en sving uten sikt framover, skjønner ikke hva som foregår i hodene deres.. :sjokkert:

Skrevet
Er da normalt å blinke til høyre når man kjører mot en rundkjøring og skal ut første vei til høyre. Ikke bare er det normalt, men det er helt riktig tegngiving og.

Hvis du mener at noen blinker til høyre før rundkjøringen og ikke skal ut første vei til høyre, så høres det veldig rart ut, og det har jeg aldri observert..

Nei, man skal blinke når man skal ut, dvs etter at man han kommet inn i runkjøringen. Man trenger ikke å blinke når man kjører inn, da vet jo alle hvor man skal!
Gjest Aethra
Skrevet

Synes det er skikkelig ille med folk som ikke blinker seg UT av rundkjøringer jeg da. Det skaper kjempefarlige situasjoner, for du tror de skal rett fram, men de blinket ikke, også, poff, blir det en nesten-nesten ulykke.. :kjempesinna::kjempesinna:

Skrevet
Nei, man skal blinke når man skal ut, dvs etter at man han kommet inn i runkjøringen. Man trenger ikke å blinke når man kjører inn, da vet jo alle hvor man skal!

Men om man blinker til høyre før man kommer til rundkjøringa så gjør man det jo lettere for de andre som venter og skal inn i rundkjøringa da. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg irriterer meg over alle trailerene som må ligge på venstre side av kjørefeltene... Og de som absolutt ikke kan ha en eneste bil foran seg, og "presser" seg bak deg, da kjører jeg bare saktere!

Gjest Gjest
Skrevet

Og de som kaster seg til høyre og venstre flere ganger og virkelig råkjører uten å bruke blinklys.

Skrevet

Hvis du kommer mot en rundkjøring og skal første til høyre: VÆR så snill å blink FØR du er ute i krysset! Ellers er det ingen vits..

Og når du skal svinga av veien, først og fremst til høyre, begynn å blink FØR du svinger! Jeg kan faktisk se at du svinger, men blinklyset er ment som er forvarsel.

Og lastebilsjåfører: HVA er vitsen med å presse seg så j**** langt opp i ræva på lille bilen min?? Jeg kjører ikke UNDER fartsgransa i allefall! Og når du ikke kjører noe fortere når du først kommer forbi meg er vel et lite tegn på tilbakeståenhet spør du meg..

Skrevet

Kan bare underskrive på alt dette.

Selv har jeg noia på trailersjåfører som oppfører seg som om de eier veien. Jeg har liten bil, men er en erfaren sjåfør,(mener jeg som alle andre.) :)

Jeg VET nemlig at min bil har mindre hestekrefter enn et stort vogntog, derfor foretar jeg ikke hasardiøse forbikjøringer, men venter til en lang og oversiktlig strekning - da opplever jeg ofte at traileren jeg skal forbi, setter opp farten med et rått glis!!! hva er poenget, hjernedøde dust?

Og som jeg var inne på i en annen tråd, det er noe som heter "point of no return", jeg kan ikke legge meg bak en trailer igjen, når jeg er kommet 3/4 forbi den............ :sur:

Skrevet

Ser også stadig vekk noen som kjører med blinklyset på! Rart å ikke merke det, og både farlig og irriterende for andre i trafikken!

Skrevet
Ser også stadig vekk noen som kjører med blinklyset på! Rart å ikke merke det, og både farlig og irriterende for andre i trafikken!

JA!! Det er så irriterende.. Blir helt paralysert av det blinklyset som blinker og blinker! Sitter bare å ser på det helt til det stopper..

Hører man ikke den kneppinga eller?

Skrevet
JA!! Det er så irriterende.. Blir helt paralysert av det blinklyset som blinker og blinker! Sitter bare å ser på det helt til det stopper..

Hører man ikke den kneppinga eller?

Enkelte er opptatt av alt annet enn å kjøre bilen skjønner du, synd men sant!

Skrevet

Man SKAL kjøre ut i krysset når lyset er grønt og vente på at det blir klart, oftest et par sekunder før det blir rødt. Hvordan skal man ellers komme seg til venstre? Strømmen av biler i motsatt kjøreretning stopper jo bare når lyset blir rødt. Det irriterer meg når folk ikke kjører ut i krysset, men bare står der til det har blitt rødt igjen, da kommer man jo aldri noen vei. Man kan jo ikke stå der et par timer å vente på at rushtrafikken er over heller. Dette gjelder selvfølgelig ikke i kryss der man ikke skal svinge til venstre da.

Når det gjelder blinking til venstre før man kjører inn i rundkjøringen ser jeg ikke problemet med dette. Det er jo bare litt ekstra informajson som ikke kan misforstås.

Gjest Gjest
Skrevet

Er så lei av å kaste bort tid på å vente på tullinger som ikke blinker ut av rundkjøringer. koster det dem så mye å løfte en finger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...