Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tanita
Skrevet

Nå lurer jeg på hvem det er som betaler ut feriepenger - jeg er helt blank på området, men er det ikke arbeidsgiver? For jeg har jo tjent opp litt feriepenger, siden jeg jobba helt til januar? Jeg sa opp jobben min da, pga fårlige arbeidsforhold, men ejg må jo få feriepengene mine for det? De er jo opptjent iøpet av året?!!? eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene vi får nå er opptjent i fjor (2005).

Hvis du jobbet i 2005 for dette firmaet så skal du få feriepenger du også.

Noen betaler F-P når arbeidsforholdet opphører, så du burde sjekke din siste lønning og se om den var med i den.

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg fikk ikke noenting i siste lønningen... Hun bare lot være å betale.

Skrevet

Jammen... Hvorfor det? Gikk han konkurs?

Gjest Tanita
Skrevet

Nei, hun var en bitch som ikke engang registrerte meg i arbeidstakerregisteret. Fulgte ikke arbeidsmiljøloven, ga oss ikke matpause og beordret oss til å jobbe overtid nesten hver dag - selv om vi ikke fikk betalt for overtid. Så jeg ble sykmeldt, hun klikka pga det og trua med å komme på døra og greier - så jeg fikk anbefaling fra legen min om å si opp jobben! Fikk ikke sluttattest en gang - og da hadde jeg jobba 6 dager i uka, 52 timer i uka i ett år. Jobba gratis en søndag, julaften og nyttårsaften. Hun ga aldri den lønna jeg skulle ha heller. Vurderer nesten å anmelde henne og kreve pengene hun skylder meg!

Skrevet
Vurderer nesten å anmelde henne og kreve pengene hun skylder meg!

Selvfølgelig skal du anmelde henne og kreve pengene hvis hun ikke ga deg lønna du skulle ha! Og sluttattest har du krav på. Synes det er rart du ikke har gjort det før, hvis du skulle hatt lønn i januar?

Skrevet

Kontakt arbeidstilsynet. De er flinke, og liker jobber som dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Man får ikke feriepenger av svart lønn...

Skrevet
Man får ikke feriepenger av svart lønn...

Dette dreier seg ikke om svartejobbing.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja hva tror du manglende registrering i arbeidstaker registerert betyr i praksis ? Arbeidsgiver betler helt sikkert ikke arbeidsgiveravgift. Da kan man bare anta at de ikke følger skattebetalingsloven eller gjør avsetninger til fremditid tbetaling av feriepenger.... Det vet jeg jo ikke sikkert, men ut fra det som skrives her villle det ikke være usannsynlig...

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Du må passe på at du har alle lønnsslippene dine.

Har en venninne som opplevde det samme, og manglende registrering i arbeidsgiverregisteret, betydde i hennes tilfelle at arbeidsgiver hadde trukket henne i skatt, men ikke betalt inn skatten de hadde trukket henne.

Resultatet var at hun måtte bevise at hun var trukket i skatt hver måned, for å slippe å få hele beløpet i restskatt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gått rett til politiet var jeg deg! Dette er penger du har jobbet for, og de skal ikke hvile på hennes konto! Basta!

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg har tatt vare på alle lønnsslippene mine (helgigvis!)

Jeg kontakta arbeidstilsynet men eneste de gjorde var å si at jeg kunne ta kontakt med advokat (noe jeg ikke har råd til akkurat nå)

Tror faktisk jeg skal ringe jusshjelpa på mandag og høre om de kan hjelpe meg! Men når skal feriepengene utbetales? Jeg fikk feriepenger ifjor...

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Feriepengene kommer i juni. Hvis du jobber fast ett sted, får du feriepenger i stedet for lønn i juni måned.

Skrevet (endret)
Jeg har tatt vare på alle lønnsslippene mine (helgigvis!)

Jeg kontakta arbeidstilsynet men eneste de gjorde var å si at jeg kunne ta kontakt med advokat (noe jeg ikke har råd til akkurat nå)

Tror faktisk jeg skal ringe jusshjelpa på mandag og høre om de kan hjelpe meg! Men når skal feriepengene utbetales? Jeg fikk feriepenger ifjor...

Feriepenger skal utbetales i juni, og beløpet avhenger av om du har en femte ferieuke eller ikke. Feriepenger kan også utbetales ved ferie, da i stedet for lønn.

Arbeidstilsynet tar seg av saker der arbeidstaker fremdeles er i jobb i bedriften som innklages. Så etter deres syn er saken løst i og med at du har sagt opp din stilling grunnet dårlige arbeidsforhold.

Er du medlem av en fagorganisasjon kan du søke hjelp fra denne.

Ellers kan du søke fri rettshjelp (vurderes på grunnlag av inntekt), eller benytte deg av gratis tjenestene til jusformidlingen eller jussbuss, eller andre jusstudenter som søker praksis.

http://www.jussformidlingen.no/

http://www.jus.uio.no/jussbuss/

Saken kan klages inn for Forkliksrådet, og i forliksklagen kan det kreves uteblivelsesdom. Det vil si at hvis arbeidsgiver ikke møter opp, vil dommen bli satt etter fremstilling i saksfremstillingen. Hvis du får medhold i kravet, vil oppfyllelesfristen bli satt av Forliksrådet (gjerne to uker). HVis kravet ikke blir betalt av arbeidsgiver, kan du kreve inn beløpet gjennom namsmyndighetene. I såfall må skjemane "begjæring om utlegg" og "begjæring om tvangsdekning i verdipapirer, fondsaktiver, pengekrav m.m" sendes namsmannen i distriktet arbeidsgiver hører til. Begjæring om utlegg sendes først sammen med kopi av tvangsgrunnlaget (dom), og to måneder etter svar fra namsmann sendes tvangsdekning. Namsmannen vil da ta pant i arbeidsgivers konto, og banken vil bli nektet å utbetale beløpet til andre enn namsmann. Etter tvangsdekning er det bare å ta kontakt med banken, og de må utbetale kravet til deg.

Siden du har tatt vare på lønnslippene dine har du bevis for å ha vært arbeidstaker, selv om du ikke er registrert i arbeidsgiverregisteret.

Endret av Bobeline
Skrevet

Fikk du feriepenger fra samme dama ifjor? Du sier du har jobba der ett år?

Får ikke dette til å stemme.

Men uansett - ta med deg alle fakta og kontakt jussbuss eller jussformidlingen ja.

La oss høre hva de sier.

Ellers bør du lese litt i arbeidsmiljøloven og ferieloven, disse finner du på www.lovdata.no.

Lykke til!

Gjest Tanita
Skrevet

Jobba der i ett og et halvt år ca. Fikk feriepenger i fjor ja. Jeg sa opp jobben i januar. Har siden da verken fått sluttattest eller noenting. Prøver å nå henne på telefon men får ikke tak i henne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...