Gjest dama Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 hei haster her. skulle tenke meg å lage aioli. men funnet så mange rare oppskrifter. skulle ha en som passer til scampi/reker
Arkana Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Her er min oppskrift. I en bolle har jeg to eggeplommer, sennep (jeg bruker Colman's sennepspulver, men Dijonsennep eller annen god sennep går fint), salt/pepper og så mye presset hvitløk som jeg ønsker. Bruker en elektrisk håndmikser og visper gradvis inn olje (er ikke sikker på hvor mye jeg bruker men 2,5-3 dl til sammen kanskje). Jeg bruker omtrent 50/50 god olivenolje og en nøytral olje. Til slutt har jeg i sitronsaft og evt mer salt/pepper.
Gjest dama Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 det var raskt levert. er det også med majo? er helt grønn.... smakte det en gang og den var så god!!!!!!!!!
Arkana Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du mener med om det også er med majones? Aïoli er hvitløksmajones, hvis du kutter ut hvitløken i denne oppskriften får du hjemmelaget majones. Du kan selvsagt gjøre det kjempeenkelt ved å kjøpe aïoli eller evt majones og ha i presset hvitløk, men hjemmelaget smaker mye bedre. Hvis du synes smaken av olivenolje blir for skarp kan du bruke mer av den nøytrale neste gang, her er det bare å prøve og smake seg fram. Endret 23. juni 2006 av Arkana
Gjest dama Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med om det også er med majones? Aïoli er hvitløksmajones, hvis du kutter ut hvitløken i denne oppskriften får du hjemmelaget majones. Du kan selvsagt gjøre det kjempeenkelt ved å kjøpe aïoli eller evt majones og ha i presset hvitløk, men hjemmelaget smaker mye bedre. Hvis du synes smaken av olivenolje blir for skarp kan du bruke mer av den nøytrale neste gang, her er det bare å prøve og smake seg fram. ← ene oppskriften jeg fant var nemmelig med rømme, majones, olje, hvitløk, salt pepper, sennep, sitron, tror det var det. og en var med egg. en med bare egge hvite og en med bare plomme. ikke rart en blir forvirra. så jeg måtte bare høre
Arkana Skrevet 23. juni 2006 #6 Skrevet 23. juni 2006 ene oppskriften jeg fant var nemmelig med rømme, majones, olje, hvitløk, salt pepper, sennep, sitron, tror det var det. og en var med egg. en med bare egge hvite og en med bare plomme. ikke rart en blir forvirra. så jeg måtte bare høre ← Ok, da kan jeg skjønne det. Tydelig at mange kaller både det ene og det andre for majones/aïoli. Du kan lage majones/aïoli med hele egg eller bare eggehviter også, men det smaker ikke spesielt godt (etter min mening). Du kan ha rømme i om du vil også, hvis du f.eks. vil ha en mildere smak, men det skal egentlig ikke være med.
Petroline Skrevet 24. juni 2006 #7 Skrevet 24. juni 2006 Det er sant at det er mange rare oppskrifter på ting. Blant annet guacamole med majones oppi... Tydelig at majonesprodusenten gjerne vil selge mer majones, og at opprinnelige oppskrifter ikke er så nøye. Men det er greit! Hver sin smak...
Gjest dama Skrevet 24. juni 2006 #8 Skrevet 24. juni 2006 som sagt ikke rart en stakkar blir litt forvirra. men tusen takk for tipset arkana ble kjempe greier.
Ling Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Et godt tips når man skal lage majones: husk at alle ingredienser og bolle/visp, må ha samme romtemperatur. Ta derfor ut eggene i god tid, slik at de ikke er kalde. Endret 26. juni 2006 av Ling
villemo69 Skrevet 26. juni 2006 #10 Skrevet 26. juni 2006 Bland halvt om halvt med majones og rømme. Ha oppi hvitløk og chillipulver. Dødsgodt til reker og veldig enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå