Gå til innhold

Sommerkoteletter

Lula

Anbefalte innlegg

Nå i disse grilltider vil jeg gjerne bare opplyse alle om følgende: *snill* :sjarmor:

Sommer koteletter som er en kjent (og kjær???) gjenganger på mange griller i Norges land inneholder følgende:

Røkte svinekoteletter (85%), vann, salt, glukose, stabilisator difosfat, antioksidant natriumaskorbat og konserveringsmiddel natriumnitritt. Tilsatt vann

Dvs at vanlige svinekoteletter er sprøytet fulle med vann og salt (og en del annet). Kiloprisen settes opp, selv om kjøttmengden faktisk er 15% MINDRE (siste 15% er saltvann). Smart ikke sant ;) ??

Verdt å tenke på :-)

Endret av Lula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser aldri sommerkoteletter, synes de smaker altfor mye salt og kunstig røyksmak.

Men at de inneholder så mye som 15 % saltvann var jeg faktisk ikke klar over, selv om jeg dessverre må si at kjøttbransjen ikke klarer å overraske meg i negativ retning lenger. :roll:

Mye bedre med nakkekoteletter fra frittgående gris! :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Tror det er tilsatt vann i ganske mange kjøttprodukter, når man skal steke kjøttdeigen koker den jo etter en stund...

Men sommerkotisser er jo så godt da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sommer koteletter er et produkt jeg styrer unna, syns det er alt for salt.

Etter å ha lest innholdsfortegnelsen kommer jeg nok til å fortsette med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Sommerkoteletter er en av de tingene jeg aldri har forstått. For det første så er det noen som kjøper dem. Kan ikke fatte og begripe hvorfor, for det smaker jo salta høgg. For det andre er det tydeligvis noen som kjøper dem når de ikke er på tilbud også. Det er alltid en eller annen butikk som selger sommerkoteletter til 29,90 pr kg, så hvordan de kan være dyrere enn vanlige koteletter er meg en gåte. For det tredje: Når det er så mye salt i dem, hvordan kan de fryse da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sommerkoteletter fordi de blir saftigere enn vanlige koteletter, nettopp fordi de er sprøyta fulle av saltvann.

I fjor kosta de 20 kr kiloen på Rema, nå tror jeg det billigste er 29 kr på Kiwi, men da er det kort vei opp til 31 kr for ferske vanlige koteletter på Lidl, som da blir billigere per kjøttvekt - men altså ikke så saftige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen. Nå kjøper vi ikke disse fordi de er så stygge, men det kan være grei kunnskap å brife med til andre på grillparty. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang i blandt er det godt å spise sommerkoteletter istede for vanlige,men jeg synes vanlige er mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ok så lenge de ikke blir for salte, noen putter mer salt i enn andre, de som er mest salt er ikke mulig å spise.

men de som ikke er ramsalt er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og takk for opplysningen Lula!

Kan være morsomt å briefe med på grillparty ja. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...